Rubryki
0 razy skomentowano

Usłysz Historię | Polska (2004–2014)

Dodany przez | 05/05/2015
 

Deprecated: Non-static method itVideo::_video_id() should not be called statically in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-content/themes/steam/functions/shortcodes/video.php on line 143

Deprecated: Non-static method itVideo::_video_id() should not be called statically in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-content/themes/steam/functions/shortcodes/video.php on line 143

Deprecated: Non-static method itVideo::_video_id() should not be called statically in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-content/themes/steam/functions/shortcodes/video.php on line 143

Deprecated: Non-static method itVideo::_video_id() should not be called statically in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-content/themes/steam/functions/shortcodes/video.php on line 143

Deprecated: Non-static method itVideo::_video_id() should not be called statically in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-content/themes/steam/functions/shortcodes/video.php on line 143

Jubileuszowy 60. Konkurs Piosenki Eurowizji rozpocznie się już niebawem w stolicy Austrii. Zanim jednak wzrok całej Europy skieruje się na Wiener Stadthalle, na naszym portalu pojawi się mnóstwo artykułów traktujących o historii ESC, tegorocznych uczestnikach oraz naszych przewidywaniach co do tego, jakie pozycje zajmą oni w obydwu półfinałach i – co najważniejsze – wielkim finale!

Serii Usłysz Historię oraz rubryce Good Evening Europe patronuje www.eurowizja.org, czyli oficjalny serwis internetowy Polskiego Stowarzyszenia Fanów Konkursu Piosenki Eurowizji (OGAE Polska)

Kolejne epizody serii Usłysz Historię, którą będę miał przyjemność Wam czytelnikom przedstawić, są ukłonem w stronę wszystkich sympatyków konkursu, którzy chcieliby odświeżyć swoją wiedzę na jego temat, jak i tych, dla których Eurowizja jest mało znanym i pociągającym fenomenem, a chcieliby dowiedzieć się o niej czegoś więcej. Swojej subiektywnej ocenie poddam aż 47 krajów, które w ciągu ostatnich 10 lat wysyłały swoich reprezentantów na poszczególne edycje największego show w Europie. Zaprezentuję tutaj zarówno swoich faworytów, jak i piosenki, które wzbudziły moje szczerze zdziwienie lub politowanie. Wszystkie analizy są oparte na stworzonym przeze mnie na potrzeby tej serii rankingu, w którym przeanalizowałem całą pulę 439 utworów pod kątem warstwy melodycznej, wokalnej i tekstowej, show, jakie mieliśmy okazję podziwiać na scenie, oraz ogólnej jakości występów podczas konkretnych półfinałów i finałów. Moją listę 100 najlepszych utworów zaprezentuję oczywiście w osobnej serii już niebawem!

Dzisiejszy epizod będzie o tyle wyjątkowy, że poruszę w nim kwestię utworów wybieranych przez naszą ojczyznę. A więc oto mój punkt widzenia!

Historia naszych startów zawsze będzie kręcić się wokół Edyty Górniak. To jej druga lokata, zdobyta podczas debiutu naszego kraju w tym konkursie, jest cały czas niedoścignionym wzorem i celem, jaki stawiają sobie podświadomie wszycy późniejsi reprezentanci. Do tej chlubnej karty w historii po części nawiązała w Rydze (2003) grupa Ich Troje ze swoim utworem Keine Grenzen – Żadnych Granic, plasując się na bardzo dobrej siódmej lokacie. W omawianym przeze mnie okresie, czyli latach 2004 – 2014, nie udało nam ani razu wpaść do finałowego Top 10, a najczęściej nasza przygoda kończyła się na sporych rozczarowaniach w półfinałach kolejnych edycji Eurowizji, kiedy to nieumiejętnie nasze propozycje krzątały się przy granicach wymaganych do awansu. Tak było w 2007 roku (14), 2010 (13), 2009 (12), 2005 i 2006 (11). Jednak istnieje spora nadzieja na zachowanie poziomu z zeszłego roku. Po powrocie z dwuletniego zawieszenia Donatan & Cleo zawojowali Kopenhagę swoim wizerunkiem, energią i wyróżniającym się przekazem, przez co finał zakończyliśmy na nie najgorszej 14. pozycji (a gdyby same głosy fanów decydowały o punktacji, mielibyśmy pierwszą piątkę!). Stąd pozostaje trzymać kciuki zarówno za Monikę Kuszyńską, jak i rozwagę TVP w dobieraniu kolejnych kandydatów. Za dużo wstydu już doznaliśmy, oszczędźcie nam tego!

Ivan & Delfin – Czarna Dziewczyna (2005) | Oficjalny Teledysk

Utwory, które czerpią pełnymi garściami z kultury romskiej, nie były wysyłane na Eurowizję tylko i wyłącznie przez kraje bałkańskie. Nam też zdarzył się taki epizod, kiedy po paru ładnych latach preselekcji decyzję o reprezentancie podjęła wewnętrzna komisja wyłoniona przez TVP (co było uzasadnione bardzo słabym poziomem nadesłanych w tym roku piosenek). Nie da się ukryć, że ten ruch był potężnym strzałem w kolano. Największym mankamentem Czarnej Dziewczyny był jej kompletny brak polotu. Ta piosenka nie oferowała absolutnie nic godnego zapamiętania, zarówno pod kątem prezentacji scenicznej (dużo tańców i niedoszła reprezentantka Szwajcarii – Gosia Andrzejewicz, to jednak nic absorbującego uwagę dla kogoś spoza naszej ojczyzny), jak i tej muzycznej (bardzo przeciętna melodia i wręcz amatorski tekst). Może wybór zespołu Ivan & Delfin był słuszny, bo opierał się tylko na wyborze mniejszego zła… Nie mamy jednak żadnej możliwości, by to zbadać, i choć półfinał zakończył się na bliskim awansu 11. miejscu, nie daje to podstaw do pobłażliwej oceny tego kawałka.

Magdalena Tul – Jestem (2011) | Oficjalny Teledysk

Statystyki nie kłamią, Jestem zarówno w notowaniach fanów, jak i zakładach bukmacherskich w 2011 roku miało bardzo silną pozycję. Fakt, że swoją piosenką otworzymy cały konkurs, który zawitał wtedy do Düsseldorfu, miał tylko umocnić nasze wręcz gwarantowane miejsce wśród finalistów. Pojawiły się więc spore oczekiwania, ogromne nadzieje na wielki przełom w historii naszych startów. Jednak znowu nie wyszło. Dlaczego? Bez wątpienia dużą rolę odegrały problemy techniczne, przez które spora część Europy nie zobaczyła paru pierwszych piosenek, w tym oczywiście naszej. Jednak czy to jedyny powód ogromnej klęski? Absolutnie nie. Wszystko to, co mogło się spodobać w propozycji Magdaleny Tul, czyli strawny pomysł na zbudowanie chwytliwej, nowoczesnej, popowej piosenki i pewna otoczka zbudowana przez teledysk, zaginęło bez śladu w momencie rozpoczęcia występu na największej ze scen. Przeciętna postawa wokalna Magdy, jak i jej chórzystów, słaba choreografia i praca kamer oraz zupełnie chybiony pomysł na użycie białych strojów – dały taki, a nie inny efekt. Ostatnia pozycja w półfinale to ogromny policzek i ten cios kosztował nas dłuższą przerwę od uczestnictwa…, co było równie słabe, jak ten wynik. Szkoda tej serii błędów!

Blue Café – Love Song (2004) | Oficjalny Teledysk

Nie sądzę, aby jakakolwiek z piosenek wysłanych przez Polskę na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat była bardziej chwytliwa, rytmiczna i komercyjnie dopieszczona niż utwór Blue Café. Gdyby zespół nie zdecydował się wprowadzić cichaczem modyfikacji linii melodycznej, to utwór, który wybrzmiał w stolicy Turcji, osiągnąłby w finale lokatę, która byłaby zdecydowanie bardziej okazała. Nie bez znaczenia była też ogólna muzyczna postawa Tatiany Okupnik, która wielokrotnie nie przebijała się swoim wokalem nad nader glośną linię melodyczną, a na dodatek był on słyszalnie zachrypnięty nawet jak na charakterystyczną barwę, jaką prezentuje ta artystyka. Jednak to co jest unikatowe w wystawianych przeze mnie ocenach, to fakt, że nareszcie ktoś potrafił na scenie bawić się z publicznością, adorować ją i zachęcać do tego, aby przez najbliższe trzy minuty zaangażowała się w to, co widzi i słyszy. Tutaj zespół, a szczególnie Tatiana, odrobili swoje zadanie domowe na najwyższy stopień. Za to też mój szacunek i szczera sympatia do tej propozycji.

Ich Troje & Real McCoy – Follow My Heart (2006) | Oficjalny Teledysk

Wesoły cyrk zespołu Ich Troje zajechał na Eurowizję po raz drugi i jakkolwiek ironicznym obrazkiem mógł się wydawać ten występ, to jednak w tym całym szaleństwie była konkretna metoda na awans do finału. Tak jak za pierwszym razem (czule wspominanym przez każdego szanującego się fana tego konkursu w naszym kraju) tekst wybrzmiał w wielu językach. Aby było ciekawiej – melodia, jak i prezentacja sceniczna bez wątpienia była ukłonem w stronę gospodarzy, a stosunkowo rzadko widziany na ESC manewr zdecydował się wykonać Real McCoy, dośpiewując swoje kawałki tekstu pośród fanów zebranych na arenie. Jakkolwiek tego nie oceniać i jakkolwiek nie podchodzić do samej piosenki, to nie podlega dyskusji, że w Atenach byliśmy świadkami show i zaledwie sześć oczek zabrakło nam do awansu do finału konkursu. Czy jest czego żałować? Na to pytanie każdy z Was musi odpowiedzieć sobie sam. Ja jedynie zdradzę, że nigdy nie wyjdę z podziwu wynikającego z utworzenia w tekście takich form, jak Candela… toma mi gasolina. Sami Hiszpanie do dzisiaj się dziwią…, a ja co jakiś czas nucę ten hicior. Bo warto!

Lidia Kopania – I Don’t Wanna Leave (2009) | Oficjalny Teledysk

Gdyby ta piosenka trafiła w ręce dowolnej reprezentantki Islandii, to bez wątpienia moglibyśmy mówić w tym cyklu, o kolejnym pewnym awansie tego kraju do ścisłej czołówki w Moskwie. Tak się jednak składa, że w żyłach Lidii Kopani płynie nasza krew i to właśnie Polskę reprezentowała artystka w 2009 roku. Czy słusznie wygrała preselekcję? Moim zdaniem nie, co nie jest powodem do umniejszania temu utworowi, który okazał się dobrą popową balladą. Niestety sam fakt, że u źródła wszystko było okej, nie mógł rozwiązać pozostałych zagwostek, jakie czekały na Lidię. Z występu na występ grypa odbierała wokalistce glos i choć sama zainteresowana próbowała robić, co w jej mocy, efekt był mocno średni. Trochę mało zapamiętywalny okazał się też występ, który towarzyszył piosence. Ładna choreografia została pozbawiona jakiegoś podsumowania, klamry, która zamknęłaby kompozycję. A na dodatek, co najbardziej może śmieszyć i dziwić, Kopania jako jedyna artystka tego roku nie skierowała po zakończeniu występu ani słowa do publiki. Czy w świetle tej sytuacji brak awansu był naturalną reakcją Europejczyków? Nie sądzę. Nie zmienia to jednak faktu, że po raz kolejny sami wykolegowaliśmy się z osiągnięcia lepszego rezultatu. A piosenka powinna swój potencjał wycisnąć jak najbardziej to możliwe… potencjał na środek tabeli finałowej!

Długa i nieprzewidziana przerwa dobiegła nareszcie końca, a więc kolejny tekst pojawi się już rychle…, a w nim poczytacie o ambitnej Mołdawii! Dobranoc!

Spodobał Ci się ten tekst? Udostępnij go swoim znajomym w serwisach społecznościowych wraz hashtagiem #sugee (skrót od nazwy naszego portalu oraz tego działu SoundUniverse Good Evening Europe) 


Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796
Dodaj komentarz jako pierwsza osoba!
 
Odpowiedz na komentarz
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

 

    Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Pozostaw odpowiedź 
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796