Rubryki
0 razy skomentowano

Usłysz Historię | Azerbejdżan (2004–2014)

Dodany przez | 22/04/2015
 

Deprecated: Non-static method itVideo::_video_id() should not be called statically in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-content/themes/steam/functions/shortcodes/video.php on line 143

Deprecated: Non-static method itVideo::_video_id() should not be called statically in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-content/themes/steam/functions/shortcodes/video.php on line 143

Deprecated: Non-static method itVideo::_video_id() should not be called statically in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-content/themes/steam/functions/shortcodes/video.php on line 143

Deprecated: Non-static method itVideo::_video_id() should not be called statically in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-content/themes/steam/functions/shortcodes/video.php on line 143

Deprecated: Non-static method itVideo::_video_id() should not be called statically in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-content/themes/steam/functions/shortcodes/video.php on line 143

Jubileuszowy 60. Konkurs Piosenki Eurowizji rozpocznie się już niebawem w stolicy Austrii. Zanim jednak wzrok całej Europy skieruje się na Wiener Stadthalle, na naszym portalu pojawi się mnóstwo artykułów traktujących o historii ESC, tegorocznych uczestnikach oraz naszych przewidywaniach co do tego, jakie pozycje zajmą oni w obydwu półfinałach i – co najważniejsze – wielkim finale!

Serii Usłysz Historię oraz rubryce Good Evening Europe patronuje www.eurowizja.org, czyli oficjalny serwis internetowy Polskiego Stowarzyszenia Fanów Konkursu Piosenki Eurowizji (OGAE Polska)

Kolejne epizody serii Usłysz Historię, którą będę miał przyjemność Wam czytelnikom przedstawić, są ukłonem w stronę wszystkich sympatyków konkursu, którzy chcieliby odświeżyć swoją wiedzę na jego temat, jak i tych, dla których Eurowizja jest mało znanym i pociągającym fenomenem, a chcieliby dowiedzieć się o niej czegoś więcej. Swojej subiektywnej ocenie poddam aż 47 krajów, które w ciągu ostatnich 10 lat wysyłały swoich reprezentantów na poszczególne edycje największego show w Europie. Zaprezentuję tutaj zarówno swoich faworytów, jak i piosenki, które wzbudziły moje szczerze zdziwienie lub politowanie. Wszystkie analizy są oparte na stworzonym przeze mnie na potrzeby tej serii rankingu, w którym przeanalizowałem całą pulę 439 utworów pod kątem warstwy melodycznej, wokalnej i tekstowej, show, jakie mieliśmy okazję podziwiać na scenie, oraz ogólnej jakości występów podczas konkretnych półfinałów i finałów. Moją listę 100 najlepszych utworów zaprezentuję oczywiście w osobnej serii już niebawem!

Dzisiaj zrobimy parę dużych kroków na wschód, dzięki czemu dotrzemy do Azerbejdżanu!

Staż Azerbejdżanu, przy skali swojego ustabilizowania na bardzo wysokich lokatach, może zadziwić! Ten kraj pierwszy raz na Eurowizji pojawił się w 2008 roku, więc do tej pory zaliczył aż lub tylko 7 występów. Pierwsi reprezentanci czyli duet Elnur Hüseynov (ten sam, który w tym roku po raz drugi dostąpi zaszczytu reprezentowania swojej ojczyzny na Eurowizji!) oraz Samir Javadzadeh zakończyli zmagania w finale na świetnej dla debiutantów 8 lokacie. W kolejnych latach było już tylko lepiej i kolejni artyści obskoczyli wszystkie możliwe miejsca w pierwszej piątce: 3 (2009), 5 (2010), 1 (2011), 4 (2012), 2 (2013). Dopiero 59. Konkurs przyniósł mocny regres i Dilara Kazimova zameldowała się w finale na bardzo odległej 22 lokacie. Bez wątpienia apetyt na powtórzenie wielkiego sukcesu Ell & Nikki nie opuszcza tej nacji i jeszcze nie raz będziemy mogli usłyszeć o wielu kontrowersyjnych sytuacjach które miałyby do tego tryumfu Azerbejdżan doprowadzić.

Elnur & Samir – Day After Day (2008) | Oficjalny Teledysk

Początki zazwyczaj bywają niewinne i skromne, czego większość ludzi na świecie zaznała w pewnym etapie swojego życia. Wiele debiutów na Eurowizji również trzymało się tego scenariusza… jednak nie ten Azerbejdżanu. Ta odwaga do dzisiaj może powodować u słuchaczy Day After Day uczucia nieprawdopodobnie zbliżone do zacinania skóry podczas golenia się samurajskim mieczem. Porównanie nie jest bezzasadne bo poziom cierpienia na jaki zostają wystawione uszy podczas wsłuchiwania się w linie wokalne Elnura (a to jest naprawdę ten sam facet, który w tym roku powraca z piosenką o blisko dziesięć klas lepszą niż to co robił tutaj) i Samira, jak i również oczy skupione na tym co dzieje się na scenie (wyjątkowo paździerzowy i wręcz żałosny performance teatralny oparty na pojedynku diabła i anioła) powinien skutkować natychmiastowym wypłaceniem 100% wartości polisy ubezpieczeniowej. Aż dziw bierze człowieka, że taki muzyczny frankenstein potrafił wspiąć się na tak wysoką pozycję i ja tej historii nigdy do końca nie zrozumiem, ani nie zaakceptuje. Stąd moja delikatna prośba do Was wszystkich, przed uruchomieniem nagrania wyprowadźcie z pokoju wszystkie małe dzieci i zwierzęta, bo one nie miałaby się jak przed tym zjawiskiem obronić na własną rękę!

Sabina Babayeva – When The Music Dies (2012) | Oficjalny Teledysk

Słuchając tego utworu, przy omawianiu poszczególnych propozycji na ówczesnym forum SoundUniverse, zastanawiałem się czy istnieje choćby mały ułamek szans na to, że konkurs w Baku przejdzie do historii. Czy zapiszę się w dziejach tego formatu muzycznego, ale nie z powodu absurdalnie ogromnej sceny czy bijącego po twarzy jak chomik naleśnikiem – rozmachu który po dobrych pięciu momentach przytłaczał…. tylko z racji bardzo dobrej piosenki na którą postawił ten kraj. Sabina Babayeva miała papiery na to aby móc zatrzymać Grand Prix w swoim kraju i wypełnić swoją rolę perfekcyjnie do granic możliwości. Temu przeświadczeniu które do dzisiaj zresztą mnie nie opuszcza, wtórowały znakomita linia melodyczna (hybryda nowoczesnych elementów popowej ballady z klasycznymi zastosowaniami i wplecionymi elementami dźwiękowymi które na Eurowizji serwuje tylko ten kraj), wielobarwny i różnorodny w skali głos wokalistki oraz przepiękna minimalistyczna prezentacja na scenie. Zakończyło się na czwartej lokacie, ale Sabinie należą się ukłony za znakomitą prezentację. Jeśli tak miałoby wyglądać oblicze popu na tym konkursie, to we wszelkich istniejących dyskusjach, krytykantom zostałoby dużo mniej argumentów do wysnuwania.

Dilara Kazimova Start A Fire (2014) | Oficjalny Teledysk

Stopień wyspecjalizowania się Azerbejdżanu w wysyłaniu perfekcyjnych ballad nie przestaje mnie zadziwiać. Utwór Start A Fire to mój faworyt w tej kategorii, bo jest utworem absolutnie eterycznym, doszlifowanym w każdym calu i uderzającym czystym muzycznym pięknem. Bezbłędny czyściutki wokal, znakomity tekst i przepiękna melodia robiąca ogromną dziurę wewnątrz duszy. A na dodatek teledysk który perfekcyjnie uzupełnia utwór i prześliczna Pani bo do takich Dilara Kazimova należy. Co więc zawiodło? Bez wątpienia niepotrzebne kombinacje w prezentacji na scenie w Kopenhadze. Na próbach zamysł był inny, niż ten który zobaczyliśmy już w telewizji i pozbawienie nas zobaczenia paru przepięknych efektów zabiło trochę magię występu. Nie bez znaczenia było też to, że od Dilary czuło się stres, nie odśpiewała piosenki na tyle ile potrafi, a podczas konferencji prasowych oraz innych występów dla mediów wydawała się wyjątkowo odizolowana i obojętna na to co się dzieje dookoła niej. Ogromna więc szkoda tej pozycji i po cichu trzymam kciuki za częste powroty takich piosenek jak ta!

AySel & ArashAlways (2009) | Oficjalny Teledysk

Aby jednak nie było zbyt nudno i pościelowo, na drugą lokatę wkradła się propozycja którą wiele osób wspomina z ogromną sympatią. Nie jest to zaskakujące, bo będący połową sukcesu tego kawałka Arash zasłynął już w naszym kraju przed tym występem, dużą ilością chwytliwych i bezpretensjonalnych radiowych hitów. Tutaj nie było inaczej, taki właśnie utwór dostaliśmy – prosty, skoczny i komercyjny, a dobranie sobie do pomocy niebywale urodziwej koleżanki (która zaśpiewała bądź co bądź swoje partie bardzo przyzwoicie) znakomicie zarysowało jak powinna wyglądać przebojowa piosenka która ma wlecieć do uszu fanów tego konkursu i nie wylecieć z nich za nim nie wyślą na ten właśnie kawałek smsa. Moskwa bawiła się znakomicie, cała Europa bawiła się znakomicie… więc co tutaj można jeszcze dodać? Ach… ja też bawiłem się przy tym kawałku znakomicie!

Farid MammadovHold Me (2013)

Miejsce na szczycie mojej analizy dla Farida Mammadova to subtelny znak, że warto doceniać utwory oraz prezentacje które zachowują swój stały, niezachwiany dobry poziom. Poprzednicy na różnych płaszczyznach zaliczyli większe lub mniejsze potknięcia, a Hold Me uninęło ich losu, przez co otrzymaliśmy piosenkę na wskroś wycelowaną w muzyczne podniebienia wiernego fana Konkursu Piosenki Eurowizji. Nie błądzą Ci którzy wytykają tej propozycji mało odkrywczości i wykorzystywanie elementów które gdzieś już podczas tego formatu się pojawiały, gdzieś były już chwalone i gdzieś były uznawane za wyjątkowo świeże oraz innowacyjne. Jednak pewną sztuką samą w sobie, jest ułożenie puzzli w jednej duży obrazek, czyli uniknięcie zbyt oczywistych odwołań oraz wyciśnięcie z mocnych stron które się posiada absolutnego maksimum. Tutaj się to bardzo opłaciło i wiernie oddają to statystyki. Gdyby nie Emmelie de Forest, to ulubione show Europy powróciło by do Azerbejdżanu. Czy słusznie? Oceńcie to sami, ja jednak od daje honor temu, co w muzyce pop królewskie!

Opuszczamy daleki już wschód i pierwszy raz w tej serii przywitamy się ze Skandynawią! W kolejnym epizodzie będziecie mogli poczytać trochę o Szwecji! Liczę, że jak dotąd moje teksty Wam się podobają i spotkamy się przy lekturze kolejnego z nich już niebawem!

Spodobał Ci się ten tekst? Udostępnij go swoim znajomym na serwisach społecznościowych wraz hashtagiem #sugee (skrót od nazwy naszego portalu oraz tego działu SoundUniverse Good Evening Europe) 


Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796
Dodaj komentarz jako pierwsza osoba!
 
Odpowiedz na komentarz
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

 

    Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Pozostaw odpowiedź 
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796