Rubryki
0 razy skomentowano

UK Charts: Notowania z 31/05/15

Dodany przez | 06/06/2015
 

Na The UK Singles Chart Jason Derulo wymienia OMI na prowadzeniu, zwycięzca Eurowizji debiutuje tuż za pierwszą dziesiątką, a na liście albumów laureat brytyjskiego Idola sprzed 13 lat, Will Young, uniemożliwia grupie The Vaccines debiut na szczycie.

The UK Singles Chart

  • „Numer jeden”

Trwającą 4 tygodnie dominację Jamajczyka OMI i jego singla Cheerleader (w remiksie Felixa Jaehna) przerywa w końcu Jason Derulo z pierwszym singlem zapowiadającym album Everything Is 4 – Want To Want Me.

Ten utwór debiutuje na 1. miejscu listy z nakładem wynoszącym 127 113 kopii. Na ten wynik składają się: tradycyjna sprzedaż – 114 199 kopii, streamingowy przelicznik (tj. 100 odtworzeń utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana jego kopia) – 12 914 kopii. W konsekwencji po raz piętnasty w tym roku singiel z 1. miejsca figuruje na tej pozycji z sześciocyfrowym tygodniowym nakładem, a po raz dziewiąty już sama tradycyjna sprzedaż lidera listy przekracza próg 100 tysięcy kopii w ciągu tygodnia.

Tymczasem OMI przesuwa się ze szczytu na miejsce 2., pozostając jednak liderem w streamingu.

Dla Jasona Derulo Want To Want Me jest czwartym singlem docierającym na brytyjski szczyt. Wcześniej Amerykanin dokonał tego z singlami:

– In My Head (2010) – 1 tydzień na #1 (tygodniowy nakład: 68 134 kopie),
– Don’t Wanna Go Home (2011) – 2 tygodnie na #1 (76 581 kopii + 60 316 kopii)
– Talk Dirty (2013, feat. 2 Chainz) – 2 tygodnie na #1 (159 888 kopii + 75 732 kopie).

Ponadto Want To Want Me jest dziesiątym singlem Derulo notowanym w top 10. Na Wyspach jego najlepiej sprzedającym się singlem pozostaje Talk Dirty – 656 808 kopii.

1,29 mln odtworzeń w streamingu w podsumowywanym tygodniu aktualnemu singlowi wokalisty daje na razie 11. miejsce w streamingowym zestawieniu.

  • Top 10

W top 10, dokładniej zaś na miejscu 9. (choć pod względem sprzedaży byłoby to miejsce 4.), debiutuje ponadto singiel Don’t Look Down holenderskiego DJ-a Martina Garrixa. 19-latek do współpracy przy tym utworze zaprosił Ushera, który swój debiut na The UK Singles Chart zaliczył jeszcze przed tym, jak na świat przyszedł jego młodszy kolega. Dla tego ostatniego jest to trzecia wizyta w top 10 (w tym gronie znajduje się 1 „numer jeden” – Animals). Z kolei dla Ushera jest to już 21. singiel notowany w top 10 (w tym zestawie znajdują się 4 „numery jeden”).

Na debiut w top 10 duże szanse miał zwycięzca tegorocznej Eurowizji – Måns Zelmerlöw. Dla jego singla Heroes słabszy okazał się jednak koniec tygodnia i ostatecznie piosenka zalicza debiut na miejscu 11. Sama sprzedaż dawałaby jej miejsce 7. Niemniej Szwed nadal ma powody do zadowolenia. Mimo że w Polsce miał on już kilka przebojów, w top 100 brytyjskiej listy pojawia się po raz pierwszy w karierze. Ponadto w XXI w. tylko 2 piosenki, które wygrały Eurowizję, dotarły do wyższej niż „Heroes” lokaty:

– Loreen Euphoria – zwycięstwo w 2012 r. dla Szwecji – #3,
– Alexander Rybak Fairytale – zwycięstwo w 2009 r. dla Norwegii – #10.

Dla porównania:

– Conchita Wurst Rise Like A Phoenix – zwycięstwo w 2014 r. dla Austrii – #17,
– Emmelie De Forest Only Teardrops – zwycięstwo w 2013 r. dla Dani – #15,
– Eldar & Nigar (Ell & Nikki) Running Scared – zwycięstwo w 2011 r. dla Azerbejdżanu – #61,
– Lena Satellite – zwycięstwo w 2010 r. dla Niemiec – #30.

Ale za to Calm After The Storm duetu The Common Linnets, czyli utwór, który zajął 2. miejsce w 2014 r. (dla Holandii), na The UK Singles Chart dotarło do miejsca 9. Jak to bowiem pisałem w komentarzu do tegorocznej Eurowizji – mechanizm nie jest już taki, że piosenka staje się przebojem tylko dlatego, że wygrała Eurowizję. Ta impreza daje piosenkom promocję, ale kawałek musi się wpasować w gusta słuchaczy (spodobać się im, zaintrygować ich etc.), żeby zostać przebojem. Heroes Brytyjczykom jednak się spodobało – piosenka otrzymała od Wielkiej Brytanii maksymalną liczbę punktów (12) podczas finałowego koncertu (i to zarówno od telewidzów, jak i od składu jurorskiego).

  • Sytuacja poza top 10

Swoje najlepsze jak dotąd pozycje na liście osiągają m.in. single:

– Jessie J Flashlight (↑ z #39 na #14) (t.s.: #10),
– niedawny „numer dwa” z USA – Fetty Wap Trap Queen (↑ z #21 na #20) (t.s.: #23),
– Florence + The Machine Ship To Wreck (↑ z #74 na #54) (t.s.: #31),
– Natalie La Rose feat. Jeremih Somebody (↑ z #81 na #63) (t.s.: poza top 100, wynik osiągnięty wyłącznie dzięki streamingowi).

W gronie nowości na liście dostrzeżemy jeszcze:

– na #30 – Charles Hamilton feat. Rita Ora New York Raining (t.s.: #17),
– na #50 – Disclosure feat. Gregory Porter Holding On (t.s: #29),
– na #51 – The Weeknd The Hills (t.s.: #33),
– na #69 – Loïc Nottet Rhythm Inside (piosenka reprezentująca Belgię na Eurowizji) (t.s.: #40),
– na #70 – Avicii Waiting For Love (t.s.: poza top 100, wynik osiągnięty wyłącznie dzięki streamingowi),
– na #97 – Polina Gagarina A Million Voices (piosenka reprezentująca Rosję na Eurowizji) (t.s.: #61).

Na liście konstruowanej wyłącznie na podstawie tradycyjnej sprzedaży zmieściłaby się jeszcze 1 eurowizyjna propozycja: #82 Aminata Love Injected (Łotwa).

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowychJess Glynne Hold My Hand (6) – powrót na pozycję lidera. Zobacz aktualne top 40: tutaj.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychOMI Cheerleader (Felix Jaehn Remix) (5) – ok. 2,63 mln odtworzeń.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii2 602 375 kopii (wynik o 119 434 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia). Sprzedaż w analogicznym tygodniu sprzed roku była wyższa i wynosiła 2 919 832 kopie.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo4 455 376 kopii (wynik o 69 161 kopii niższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 445 537 600 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)7 057 751 kopii (wynik o 50 273 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia).

94. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: AQUILO Calling Me, DJ S.K.T feat. Rae Take Me Away, Lawson Roads, Natalie La Rose feat. Jeremih Somebody, Nate Ruess Nothing Without Love, O-Town Skydive.

Notowanie z 31/05/2015 – top 20:

1. Jason Derulo Want To Want Me (nowość) – 127 113 kopii (tradycyjna sprzedaż: 114 199 kopii, streaming: 12 914 kopii)
2. OMI Cheerleader – 67 052 kopie
3. Jack Ü feat. Justin Bieber Where Are Ü Now – 49 858 kopii
4. Wiz Khalifa feat. Charlie Puth See You Again – 46 294 kopie
5. Taylor Swift feat. Kendrick Lamar Bad Blood – 46 113 kopii
6. LunchMoney Lewis Bills – 44 180 kopii
7. Major Lazer x DJ Snake feat. MØ Lean On – 40 519 kopii (połowa nakładu pochodzi ze streamingu)
8. Galantis Runaway (U & I) – 39 534 kopie
9. Martin Garrix feat. Usher Don’t Look Down (nowość) – 38 458 kopii
10.David Guetta feat. Nicki Minaj, Bebe Rexha & Afrojack Hey Mama – 31 177 kopii
11. Måns Zelmerlöw Heroes (nowość)
12. Jess Glynne Hold My Hand
13. Carly Rae Jepsen I Really Like You
14. Jessie J Flashlight
15. Maroon 5 Sugar
16. Mark Ronson feat. Bruno Mars Uptown Funk!
17. Blonde feat. Alex Newell All Cired Out
18. Kygo feat. Conrad Firestone
19. Hozier Someone New
20. Fetty Wap Trap Queen

(Jako „nowość” oznaczam utwory, które po raz pierwszy pojawiają się w top 100).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, top 10 wyglądałoby w sposób następujący: #1 Jason Derulo, #2 Taylor Swift i Kendrick Lamar, #3 OMI, #4 Martin Garrix i Usher, #5 Jack Ü i Justin Bieber, #6 LunchMoney Lewis, #7 Måns Zelmerlöw (zamiast #11), #8 Galantis, #9 Wiz Khalifa i Charlie Puth, #10 Jessie J (zamiast #14); Major Lazer, DJ Snake i MØ plasowaliby się na #11, a David Guetta i jego współpracownicy – na #12.

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

 

The UK Albums Chart

  • „Numer jeden”

Okazuje się, że 13 lat (i kilka miesięcy) od triumfu w telewizyjnym talent show (a była to 1. brytyjska edycja programu Pop Idol) popowy muzyk może nadal odnosić sukcesy w Wielkiej Brytanii, mimo że Brytyjczycy bardzo często wypinają się na swoich ulubieńców. Na 1. miejscu albumowego zestawienia na Wyspach debiutuje bowiem Will Young ze swoim szóstym longplayem pt. 85% Proof i zapewnia sobie w ten sposób czwarty „numer jeden” w karierze.

Co więcej, 2 pozostałe jego studyjne wydawnictwa na The UK Albums Chart dotarły do miejsca 2, a każdy kolejny album osiąga w tym regionie co najmniej status platyny. Brytyjczyk wydał jeszcze 2 kompilacje przebojów, a 1 z nich dotarła do miejsca 7. 85% Proof jest zatem jego siódmym albumem notowanym w top 10 i szóstym notowanym w top 2.

Prowadzenie temu tytułowi zapewnia jednak dosyć skromny tygodniowy nakład – 21 321 kopii (tradycyjna sprzedaż: 21 134 kopie, streaming: zaledwie 187 kopii). Taki start oraz brak sukcesu wiodącego singla (Love Revolution) nie napawa optymizmem w kontekście szans na osiągnięcie przez rzeczony tytuł statusu platyny, choć nie można tego całkowicie wykluczyć. Poprzedni album Younga, Echoes (2011), debiutował na szczycie z nakładem 65 773 kopii.

Lider sprzed tygodnia, album The Desired Effect Brandona Flowersaspada z miejsca 1. na 6.

W streamingu ponownie to album x Eda Sheerana cieszy się największą popularnością. A na liście dedykowanej kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów (zob. Compilations Chartod 9 tygodni liderem jest zestaw przebojów o tytule NOW That’s What I Call Music! 90 (22 554 kopie w ciągu ostatniego tygodnia).

  • Top 10

Na miejscu 2. swój trzeci longplay pt. English Graffiti umieszcza grająca indie rocka brytyjska grupa The Vaccines17 082 kopie nie są jednak nakładem, który budzi podziw. Porównajmy go z wynikami 2 poprzednich albumów grupy z tygodnia premiery:

– What Did You Expect From The Vaccines? (2011) – debiut na #4 z nakładem 31 574 kopie,
– Come Of Age (2012) – debiut na #1 z nakładem 44 395 kopii.

W top 10 nowy jest również raper A$AP Rocky, którego album At.Long.Last.A$AP nie był dostępny w sprzedaży cyfrowej i fizycznej przez cały podsumowywany tydzień, co utrudniało lepszy start niż miejsce 10. Drugi longplay rapera jest jego drugim tytułem notowanym w top 10.

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.

– na #18 – ścieżka dźwiękowa do pierwszego sezonu serialu Empire (t.s.: #17),
– na #24 – szwedzki DJ Alesso ze swoim debiutanckim longplayem pt. Forever (t.s.: #23),
– na #34 – australijska formacja Hillsong United z albumem Empires (t.s.: #31),
– na #41 – pochodzący z Irlandii Północnej zespół Ash ze swoim szóstym studyjnym albumem pt. Kablammo! (grupa ma w dorobku 6 albumów notowanych w top 10, w tym 2 „numery jeden”(t.s.: #37),
– na #44 – amerykańsko-nowozelandzka formacja Unknown Mortal Orchestra z trzecim longplayem o tytule Multi-Love (jest to dla niej pierwsza wizyta w top 100(t.s.: #42),
– na #73 – brytyjski zespół Modestep z drugim albumem o tytule London Road (poprzedni plasował się wyżej – #23) (t.s.: #60),
– na #81 – znany z singla Geronimo australijski zespół wokalny Sheppard z debiutanckim albumem pt. Bombs Away (t.s.: #68),
– na #85 – Hunter Hayes, czyli młody amerykański wokalista country, z albumem I Want Crazy, który jest jego międzynarodowym (ale już nie amerykańskim) debiutem (t.s.: #71).

  • Inne informacje

Gdzie podziewają albumy, które poprzednio debiutowały w top 20:

– z #2 na #15 – spada album Saturns Pattern Paula Wellera (t.s.: #14),
– z #6 na #35 – spada album Sol Invictus Faith No More (t.s.: #30),
– z #8 na #29 – spada album #1 To Infinity Mariah Carey (t.s.: #26),
– z #13 na #51 – spada album Why Make Sense? Hot Chip (t.s.: #51),
– z #14 na #36 – spada album Blurryface Twenty One Pilots (t.s.: #38),
– z #18 na #77 – spada album The Purple Album Whitesnake (t.s.: #64).

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii1 251 729 kopii (wynik zaledwie o 186 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była wyższa i wynosiła 1 460 544 kopie.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Algiers Algiers, Collabro Act Two, Florence + The Machine How Big, How Blue, How Beautiful, Heather Nova The Way It Feels, Jamie xx In Colour, Jason Derulo Everything Is 4, Major Lazer Peace Is The Mission, Melody Gardot Currency Of Man, Paradise Lost The Plague Within, Simply Red Big Love, Slaves Are You Satisfied?, SOAK Before We Forgot How To Dream, Sun Kil Moon Universal Themes, The Darkness Last Of Our Kind.

Notowanie z 31/05/2015 – top 20:

1. Will Young 85% Proof (nowość) – 21 321 kopii (tradycyjna sprzedaż: 21 134 kopie, streaming: 187 kopii)
2. The Vaccines English Graffiti (nowość) – 17 082 kopie
3. Taylor Swift 1989 – 15 009 kopii
4. Mumford & Sons Wilder Mind – 12 194 kopie
5. Sam Smith In The Lonely Hour – 10 256 kopii
6. Brandon Flowers The Desired Effect – 10 203 kopie
7. Hozier Hozier – 9 737 kopii
8. Ed Sheeran x – 9 512 kopii
9. James Bay Chaos And The Calm – 8 697 kopii
10. A$AP Rocky At.Long.Last.A$AP (nowość) – 8 252 kopie
11. Paul Simon The Ultimate Collection
12. Meghan Trainor Title
13. Gregory Porter Liquid Spirit
14. Sia 1000 Forms Of Fear
15. Paul Weller Saturns Pattern
16. George Ezra Wanted On Voyage
17. Fleetwood Mac The Very Best Of
18. soundtrack Empire – Season 1 (nowość)
19. The Killers Direct Hits
20. Foo Fighters Greatest Hits

(Jako „nowość” oznaczam albumy, które po raz pierwszy pojawiają się w top 100, a jako „powrót” albumy, które poprzednio nie były notowane w top 100).

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, top 4 pozostałoby bez zmian, a pozostałe pozycje zajmowaliby: #5 Brandon Flowers, #6 Hozier, #7 Sam Smith, #8 James Bay, #9 Paul Simon (zamiast #11), #10 Gregory Porter (zamiast #13), Ed Sheeran widniałby na #12, a A$AP Rocky na #13.

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

Cotygodniowe notowania The UK Singles Chart oraz The UK Albums Chart komentuję ponadto na MUZYKO(B)LOGu.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.