Rubryki
3 razy skomentowano

UK Charts: Notowania z 29/12/13

Dodany przez | 01/01/2014
Informacje
 
 

Dwóch Williamsów zawładnęło Wielką Brytanią.

The UK Singles Chart

O ile dotychczasowe singlowe sukcesy Pharrella Williamsa z roku 2013 wiązały się z utworami, w których pojawiał się on jedynie obok innych artystów, Pharrell koniec roku zamyka w końcu sukcesem, który zawdzięcza już wyłącznie sobie. Stworzony i wykonany samodzielnie przez niego utwór Happy (powstały z myślą o obecnym w kinach w połowie 2013 r. filmie animowanym Minionki Rozrabiają) 2 tygodnie temu awansował z miejsca 30. na 4., by w kolejnym notowaniu wskoczyć na miejsce 2., a w aktualnym wspiąć się na szczyt. Jest to pierwszy w karierze solowy „numer jeden” Pharrella w Wielkiej Brytanii, ale trzeci w ogóle.

W 2013 r. Pharrell meldował się na miejscu 1. najpierw z singlem Get Lucky duetu Daft Punk, w którym udzielał się wokalnie, a następnie z singlem Blurred Lines, w którym pojawiał się obok Robina Thicke i rapera T.I. Sprzedaż obu singli na przestrzeni 2013 r. przekroczyła w Wielkiej Brytanii próg 1 miliona kopii (do końca roku Get Lucky – ok. 1,3 mln kopii, a Blurred Lines – ok. 1,47 mln). Get Lucky spędziło na szczycie 4 tygodnie, a Blurred Lines – 5 tygodni (najwięcej w 2013 r.). Tym sposobem utwory z udziałem Pharrella okupowały 1. miejsce The UK Singles Chart łącznie przez 10 tygodni, co czyni z niego artystę, który najdłużej przebywał na 1. miejscu brytyjskiej listy przebojów w 2013 r.

Utwór Happy w tygodniu objętym aktualnym notowaniem znajduje na Wyspach Brytyjskich 106 904 nabywców. Jest to 27. notowanie z roku 2013 (i ostatnie), w którym utwór z 1. miejsca rozchodzi się w nakładzie przekraczającym 100 tysięcy kopii. W 2012 r. sytuacja taka miała miejsce 23 razy. Ponadto Happy zamyka listę brytyjskich „numerów jeden” z roku 2013, stając się 31. tytułem notowanym na 1. miejscu na przestrzeni 12 miesięcy tego okresu. Tymczasem rok 2012 przyniósł 36 „numerów jeden”.

Tylko 1 tydzień przewodziła listą triumfatorka 10. edycji brytyjskiego talent show The X Factor, Sam Bailey. Jej cover przeboju Demi Lovato, Skyscraper, spada na miejsce 2., po tym jak w poprzednim notowaniu zadebiutował na 1. miejscu z tygodniowym nakładem równym 148 853 kopie.

Duży awans na liście notuje jeden z jesiennych „numerów jeden”, singiel Counting Stars grupy OneRepublic, który z miejsca 22. przesuwa się na miejsce 10. Spośród brytyjskich „numerów jeden” z 2013 r. duży skok na liście przypada w udziale również singlowi Burn Ellie Goulding (który z miejsca 38. wskakuje na miejsce 18.), Talk Dirty Jasona Derulo i rapera 2 Chainz (awans z miejsca 50. na 21.) i Wrecking Ball Miley Cyrus (awans z miejsca 42. na 22.). Do czterdziestki powraca najlepiej sprzedający się singiel 2013 r. w Wielkiej Brytanii, utwór Blurred Lines Robina Thicke, T.I. i Pharrella Williamsa, który przesuwa się z miejsca 60. na 39. Za to wyraźny spadek (który był jednak nieunikniony) zalicza świąteczny singiel Leony Lewis. Jej One More Sleep spada z miejsca 3. na 15. Tymczasem All I Want For Christmas Is You Mariah Carey osuwa się z miejsca 13. na 30., a Last Christmas duetu Wham! – z miejsca 36. na 68.

Piosenka Highway To Hell AC/DC, która powróciła na listę w poprzednim notowaniu dzięki internetowej kampanii, by uczynić z tego utworu świąteczny „numer jeden” na The UK Singles Chart, zalicza gigantyczny spadek z miejsca 4. na pozycję 81.

W top 100 ostatniego notowania z roku 2013 nie pojawia się żadna nowość. Ostatni pełny tydzień roku był jednak czasem, gdy na wydanie nowego singla (jak widać, mało rozsądnie) zdecydował się jedynie Kele Okereke (Heartbreaker). Z kolei tydzień obejmujący sylwestra i pierwsze dni roku 2014 przynosi premiery singli: Fuse ODG Million Pound Girl (Badder Than Bad), Matrix & Futurebound feat. Max Marshall Control czy Pitbull feat. Ke$ha Timber.

Notowanie z 29/12/2013 – top 40:

1. Pharrell Williams Happy
2. Sam Bailey Skyscraper
3. Avicii feat. Dan Tyminski Hey Brother
4. Jason Derulo Trumpets
5. Eminem feat. Rihanna The Monster
6. Lily Allen Somewhere Only We Know
7. Ellie Goulding How Long Will I Love You
8. Katy Perry Roar
9. One Direction Story Of My Life
10. OneRepublic Counting Stars
11. Gary Barlow Let Me Go
12. Bastille Of The Night
13. Martin Garrix Animals
14. Little Mix Move
15. Leona Lewis One More Sleep
16. Lorde Royals
17. Avicii feat. Aloe Blacc Wake Me Up!
18. Ellie Goulding Burn
19. Little Mix Little Me
20. Calvin Harris & Alesso feat. Hurts Under Control
21. Jason Derulo feat. 2 Chainz Talk Dirty
22. Miley Cyrus Wrecking Ball
23. Storm Queen Look Right Through
24. The Pogues feat. Kirsty Maccoll Fairytale Of New York
25. AWOLNATION Sail
26. Lady Gaga feat. R. Kelly Do What U Want
27. Katy Perry Unconditionally
28. The Killers Mr. Brightside Jessie J Thunder
29. Beyoncé feat. Jay Z Drunk In Love
30. Mariah Carey All I Want For Christmas Is You
31. Rizzle Kicks Skip To The Good Bit
32. Ed Sheeran I See Fire
33. Ylvis The Fox
34. One Direction Best Song Ever
35. The Vamps Can We Dance
36. James Blunt Bonfire Heart
37. John Newman Love Me Again
38. Bastille Pompeii
39. Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams Blurred Lines
40. Jessie J It’s My Party

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

 

The UK Albums Chart

Robbie Williams rozsiadł się na brytyjskim tronie i już po raz czwarty jego swingujący album Swings Both Ways jest najlepiej sprzedającym się tytułem na The UK Albums Chart. Jedenasty solowy „numer jeden” Williamsa w Wielkiej Brytanii wyprzedza ponownie album Since I Saw You Last Gary’ego Barlowa, który w bieżącym notowaniu awansuje z miejsca 3. na 2., oraz Midnight Memories One Direction, które przesuwa się z miejsca 2. na 3.

Ostatnim albumem Robbiego Williamsa, który spędził 4 tygodnie na 1. miejscu The UK Albums Chart, było Greatest Hits z 2004 r. 4 inne jego „numery jeden” wydane pomiędzy Greatest Hits a Swings Both Ways meldowały się na 1. miejscu tylko na 1 tydzień.

Sprzedaż Swings Both Ways w ostatnim pełnym tygodniu roku 2013 nie była jednak tak wysoka, ja ta z tygodnia premiery (108 622 kopie), z czwartego tygodnia obecności w sprzedaży – gdy album powrócił na 1. miejsce (126 168 kopii), oraz piątego tygodnia obecności w sprzedaży – gdy album utrzymał prowadzenie na liście (126 330 kopii). W szóstym tygodniu obecności na liście wydawnictwo rozchodzi się w nakładzie 90 938 kopii. Jest to jednak dwunasty najwyższy tygodniowy nakład albumu z 1. miejsca w 2013 r. Tymczasem album Gary’ego Barlowa notowany na miejscu 2. znajduje tym razem ok. 79 tysięcy nabywców.

Swings Both Ways Robbiego Williamsa po 6 tygodniach od premiery staje się czwartym najlepiej sprzedającym się w 2013 r. albumem wydanym w Wielkiej Brytanii (nie licząc składanek, którym dedykowana jest osobna lista). Za to album Midnight Memories One Direction, który wydany zostały tydzień później niż wydawnictwo Williamsa, rzutem na taśmę zyskuje miano najlepiej sprzedającego się albumu 2013 r. w Wielkiej Brytanii (nie licząc składanek).

Album Beyoncé pt. Beyoncé zadebiutował na 5. miejscu listy 2 tygodnie temu za sprawą jedynie dwudniowej sprzedaży cyfrowej, a następnie obronił tę pozycję. W trzecim tygodniu obecności na liście album awansuje na miejsce 4. W dalszym ciągu jest to zatem najniżej notowany solowy studyjny album Beyoncé w Wielkiej Brytanii. Do 1. miejsca dotarły bowiem albumy Dangerously In Love i 4, do miejsca 2. – I Am… Sasha Fierce, a do miejsca 3. – B’day.

Album Journals Justina Biebera, na którego tracklistę złożyły się przede wszystkim utwory wydawane przez niego sukcesywnie przez 10 wcześniejszych tygodni, debiutuje dopiero na 46. miejscu. Album oficjalnie uznawany jest jednak nie za studyjne wydawnictwo, lecz kompilację, dzięki czemu obóz Biebera zyskuje argument, którym w razie potrzeby może tłumaczyć przeciętne przyjęcie tego wydawnictwa.

Nowy tydzień nie przynosi premier zbyt wielu albumów w Wielkiej Brytanii.

Notowanie z 29/12/2013 – top 40:

1. Robbie Williams Swings Both Ways
2. Gary Barlow Since I Saw You Last
3. One Direction Midnight Memories
4. Beyoncé Beyoncé
5. Olly Murs Right Place Right Time
6. Ellie Goulding Halcyon (Halcyon Days)
7. Eminem The Marshall Mathers LP 2
8. Michael Bublé Christmas
9. Michael Bublé To Be Loved
10. The Killers Direct Hits
11. Bastille (All This) Bad Blood
12. Arctic Monkeys AM
13. Céline Dion Loved Me Back To Life
14. Elvis Presley The Nation’s Favourite Elvis Songs
15. Rod Stewart Time
16. John Newman Tribute
17. Boyzone BZ20
18. James Arthur James Arthur
19. Avicii TRUE
20. Tom Odell Long Way Down
21. London Grammar If You Wait
22. Katy Perry Prism
23. Little Mix Salute
24. Bruno Mars Unorthodox Jukebox
25. Rebecca Ferguson Freedom
26. Lady Gaga ARTPOP
27. James Blunt Moon Landing
28. Leona Lewis Christmas, With Love
29. Il Divo A Musical Affair
30. Jake Bugg Shangri La
31. Emeli Sandé Our Version Of Events
32. The 1975 The 1975
33. Lorde Pure Heroine
34. Rudimental Home
35. Calvin Harris 18 Months
36. Susan Boyle Home For Christmas
37. Keane The Best Of Keane
38. André Rieu & Johann Strauss Orchestra Music Of The Night
39. Kings Of Leon Mechanical Bull
40. Haim Days Are Gone

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

Cotygodniowe notowania The UK Singles Chart oraz The UK Albums Chart komentuję ponadto na profilu MUZYKO(B)LOGa na Facebooku.

Robbie Williams (fot. materiały prasowe)