Rubryki
0 razy skomentowano

UK Charts: Notowania z 29/03/15

Dodany przez | 03/04/2015
 

Jess Glynne z singlem Hold My Hand i James Bay z albumem Chaos And The Calm przejmują kontrolę nad brytyjskimi zestawieniami.

The UK Singles Chart

  • „Numer jeden”

Po trwającym 2 tygodnie pobycie charytatywnego singla Lay Me Down Sama Smitha i Johna Legenda na 1. miejscu singlowej listy przychodzi wyraźny spadek notowań tego tytułu. Piosenka tej dwójki ze szczytu osuwa się bowiem od razu na miejsce 6.

Na 1. miejscu swój solowy singiel umieszcza natomiast brytyjska wokalistka Jess Glynne. Jej Hold My Hand szczyt listy osiąga dzięki tygodniowemu nakładowi równemu 97 494 kopie. W tym wyniku tradycyjna sprzedaż odpowiada za 89 545 kopie, a streamingowy przelicznik (tj. 100 odtworzeń w streamingu = 1 sprzedana kopia) daje temu singlowi 7 949 dodatkowych kopii (w streamingu jest to dopiero 22. najpopularniejszy tytuł podsumowywanego tygodnia).

Hold My Hand jest piątym utworem z udziałem Jess Glynne notowanym w top 10 i już jej trzecim „numerem jeden”.

Jaki nakład w Wielkiej Brytanii osiągnęły jej poprzednie single (wszystkie debiutowały na liście w 2014 r.):

– Rather Be (z Clean Bandit) (#1 przez 4 tygodnie, drugi największy bestseller 2014 r. w tym regionie) – 1 664 766 kopii,
– My Love (z Route 94) (#1 przez 1 tydzień) – 760 213 kopii,
– Right Here (solowy singiel) (max #6) – 316 474 kopie,
– Real Love (ponownie z Clean Bandit) (max #2) – 454 221 kopii.

Oba single nagrane z Clean Bandit nadal obecne są na liście – oba plasują się w piątej dziesiątce. Dla Rather Be jest to już 62. tydzień spędzany w top 100!

Jess cały czas ma przed sobą wydanie debiutanckiego longplaya.

  • Top 10 i sytuacja poza top 10

Tydzień temu w pierwszej dziesiątce The UK Singles Chart nie dało się dostrzec żadnej nowości. Tym razem sytuacja jest niewiele lepsza, ponieważ liczba nowości ogranicza się do aktualnego „numeru jeden”.

Pojawienie się w sprzedaży debiutanckiego albumu Jamesa Baya dodaje skrzydeł jego najpopularniejszemu singlowi pt. Hold Back The River, dzięki czemu plasuje się on na miejscu 2. po awansie z miejsca 4. Piosenka w top 100 pojawia się po raz osiemnasty, a miejsce 2. jest najwyższą lokatą tego singla na liście, jak również najwyższą lokatą w krótkiej karierze Baya. Dotychczasowy nakład Hold Back The River wynosi 429 479 kopii.

O tym, jak duży wpływ na kształt obecnego notowania listy miał streaming, świadczy przypadek singla Higher duetu Sigma z gościnnym udziałem Labrintha. Gdyby bowiem zliczano wyłącznie tradycyjną sprzedaż, ten utwór debiutowałby na miejscu 5. Tymczasem jego nieobecność w top 100 streamingowej listy (jak się domyślam, jest ona konsekwencją braku dostępności tego tytułu w serwisach streamingowych) przynosi mu taką stratę, iż debiutuje on na miejscu 12. Nie zmienia to jednak faktu, iż drumandbassowa Sigma nie powtarza sukcesu 2 poprzednich singli (Nobody To Love i Changing), które w 2014 r. były „numerami jeden”.

Podobnie jak tydzień temu w pierwszej czterdziestce dostrzeżemy aż 5 singli Sama Smitha. Za to w top 100 z 6 utworów pochodzących z albumu To Pimp A Butterfly Kendricka Lamara ostaje się jedynie podniesione do rangi singla King Kunta (#65).

W gronie nowości na liście dostrzeżemy jeszcze:

– na #29 – Rihanna Bitch Better Have My Money (tradycyjna sprzedaż: #18),
– na #30 – KSI feat. P Money Lamborghini (t.s.: #25),
– na #41 – Olly Murs Seasons (t.s.: #28),
– na #71 – Muse Dead Inside (t.s.: #45),
– na #86 – Omarion feat. Chris Brown & Jhené Aiko Post To Be (t.s.: #73),
– na #93 – Kygo feat. Parson James Stole The Show (t.s.: poza top 100),
– na #96 – James Bay If You Ever Want To Be In Love (t.s.: poza top 100).

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowychEllie Goulding Love Me Like You Do.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychRihanna feat. Kanye West & Paul McCartney FourFiveSeconds (3) – ok. 1,8 mln odtworzeń.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii2 582 705 kopii (wynik o 66 190 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 2 946 199 kopii.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo4 053 386 kopii (wynik o 67 325 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 405 338 600 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)6 635 091 kopii (wynik o 132 515 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

85. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

W top 100 nie dostrzeżemy mających tydzień temu swoją premierę w charakterze singli utworów: Jessie J Masterpiece i Marina And The Diamonds I’m A Ruin. Do top 100 nie załapuje się również Cheryl (kiedyś Cole) z singlem Only Human. Jest to o tyle przykre dla tej wokalistki, iż jej 2 poprzednie single były na liście „numerami jeden”. Gdyby to jednak tradycyjna sprzedaż decydowała o kształcie listy, Only Human plasowałoby się na miejscu 58.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Ben Howard Rivers In Your Mouth, Dappy Beautiful Me, Ed Sheeran & Rudimental Bloodstream, Hudson Taylor World Without You, Luke Friend Hole In My Heart, Madeon feat. Passion Pit Pay No Mind, Mr. Probz Nothing Really Matters, Paloma Faith Beauty Remains, TCTS feat. Leo Kalyan Thinking About You.

Notowanie z 29/03/2015 – top 20:

1. Jess Glynne Hold My Hand (nowość) – 97 494 kopie (tradycyjna sprzedaż: 89 545 kopii, streaming: 7 949 kopii)
2. James Bay Hold Back The River – 56 911 kopii
3. Years & Years King – 54 511 kopii
4. Rihanna feat. Kanye West & Paul McCartney FourFiveSeconds – 44 701 kopii
5. Ellie Goulding Love Me Like You Do – 39 856 kopii
6. Sam Smith feat. John Legend Lay Me Down – 39 582 kopie
7. Hozier Take Me To Church – 39 543 kopie
8. Mark Ronson feat. Bruno Mars Uptown Funk! – 39 237 kopii
9. Maroon 5 Sugar – 38 430 kopii
10. The Weeknd Earned It – 34 764 kopie
11. Flo Rida feat. Sage The Gemini & Lookas G.D.F.R.
12. Sigma feat. Labrinth Higher (nowość)
13. Usher feat. Juicy J I Don’t Mind
14. Marlon Roudette When The Beat Drops Out
15. Tough Love So Freakin’ Tight
16. Chris Brown x Tyga Ayo
17. David Guetta feat. Emeli Sandé What I Did For Love
18. Kelly Clarkson Heartbeat Song
19. Ed Sheeran Thinking Out Loud
20. Avicii The Nights

(Jako „nowość” oznaczam utwory, które po raz pierwszy pojawiają się w top 100).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, miejsce zachowałyby 3 najwyżej notowane utwory, a kolejne pozycje zajmowaliby odpowiednio: #4 Sam Smith i John Legend, #5 Sigma i Labrinth, #6 Rihanna, Kanye West i Paul McCartney, #7 Maroon 5, #8 Ellie Goulding, #9 Hozier, #10 Mark Ronson i Bruno Mars, #11 The Weeknd.

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

 

The UK Albums Chart

  • „Numer jeden”

poprzednim notowaniu albumowego zestawienia w Wielkiej Brytanii palmę pierwszeństwa dzierżył Kendrick Lamar ze swoim trzecim longplayem o tytule To Pimp A Butterfly. W drugim tygodniu obecności w sprzedaży ten tytuł nie cieszył się już jednak aż takim wzięciem kupujących i w konsekwencji zalicza spadek ze szczytu na miejsce 5. Gdyby jednak na ostateczny wynik nie miał wpływu streamingowy ekwiwalent, album Lamara widniałby jeszcze niżej – na miejscu 8.

Prowadzenie z wyraźną przewagą nad resztą albumów obejmuje zaś wyróżniony BRIT Critics’ Choice Award – James Bay. Debiutancki longplay 24-letniego Brytyjczyka nosi tytuł Chaos And The Calm, a 1. miejsce na liście zapewnia mu sprzedaż rzędu 64 440 kopii. W tym wyniku tradycyjna sprzedaż wynosi 61 943 kopie, a „streamingowy zastrzyk” daje temu tytułowi kolejnych 2 497 kopiiJest to ponad dwukrotnie wyższy tygodniowy nakład od tego, który poprzednio przywiódł na szczyt Kendricka Lamara.

W serwisach streamingowych Brytyjczycy w minionym tygodniu najczęściej sięgali jednak po In The Lonely Hour Sama Smitha.

Za to po 6 tygodniach spędzonych na 1. miejscu osobnego zestawienia dedykowanego kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów (zob. Compilations Chartz tą pozycją żegna się soundtrack do 50 Twarzy Greya. Najpopularniejszą składanką jest zaś kompilacja Move On Up – Very Best Of Northern Soul.

  • Top 10

W top 10 pojawiają się jeszcze 3 inne nowości.

Na miejscu 4. debiutuje Seasick Steve z albumem Sonic Soul Surfer. Siedemdziesięciokilkuletni bluesman z USA swój debiutancki album wydał zaledwie 11 lat temu i na Wyspach Brytyjskich nie odniósł z nim sukcesu. Później jednak szło mu znacznie lepiej. W efekcie muzyk na swoje konto zapisuje właśnie ósmy tytuł notowany na liście, a czwarty plasujący się w top 10Miejsce 4. jest jego najlepszą lokatą w karierze. Do tej pozycji dotarł jednak już wcześniej – z albumem Man From Another Time (2009).

Swój czwarty album debiutujący w top 10 wydała właśnie Laura Marling. Brytyjka zaczęła od miejsca 45. swojej długogrającego debiutu, ale 4 późniejsze longplaye, w tym ten aktualny, z łatwością umieszczała w top 10. Wypada jednak odnotować, że 3 jej wcześniejsze krążki startowały od wyższej lokaty niż Short Movie, które melduje się na miejscu 7. (a byłoby to miejsce 6., gdyby podliczać wyłącznie sprzedaż fizyczną i cyfrową, nie uwzględniając streamingu).

Ostatnim nowym tytułem w top 10 jest album For All My Sisters kapeli 3 braci Jarman – The Cribs. Grupie przez kilka lat towarzyszył Johnny Marr, którego obecnie nie ma w składzie. Dla zespołu The Cribs nowy album (będący jego szóstym longplayem) jest trzecim tytułem notowanym w top 10.

Za to Ed Sheeran, który tydzień temu opuścił top 3 listy po raz pierwszy od ostatniego notowania z września 2014 r., w 40. tygodniu swojej obecności w sprzedaży (i jednocześnie w top 10) powraca na miejsce 3. Jego x w top 3 spędza zatem już 37. tydzień!

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również m.in.:

– na #14 – album If I Was brytyjskiego siostrzanego tria The Staves (dla którego jest to najwyżej notowany album w karierze, a nadto drugi tytuł plasujący się w top 100(t.s.: #13),
– na #15 – debiutancki album pochodzącej z Australii wokalistki Courtney Barnett pt. Sometimes I Sit And Think, And Sometimes I Just Sit (t.s.: #16),
– na #26 – koncertowy album Kylie Minogue pt. Kiss Me Once: Live At The SSE Hydro (dla której jest to już 23. tytuł notowany w top 100, a prócz tego wyższa lokata niż ta, jaka przypadła w udziale jej poprzedniemu koncertowemu wydawnictwu, a było to wtedy #72) (t.s.: #25),
– na #27 – koncertowy album amerykańskiego bluesmana Joe Bonamassy pt. Muddy Wolf At Red Rocks (dla którego jest to trzynaste wydawnictwo notowane w top 100(t.s.: #26),
– na #29 – drugi album brytyjskiego zespołu While She Sleeps pt. Brainwashed (ten poprzedni również zadebiutował w trzeciej dziesiątce) (t.s.: #29),
– na #35 – album Mr Wonderful amerykańskiego hiphopowca o pseudonimie Action Bronson (który na liście pojawia się po raz pierwszy(t.s.: #34),
– na #42 – debiutancki album triumfatora 3. edycji talent show The Voice UKJermaina Jackmana, a zatytułowany po prostu Jermain Jackman (t.s.: #35),
– na #43 – album Toto XIV amerykańskiej kapeli rockowej Toto (dla której, mimo dużego stażu, jest to jednak dopiero szósty album notowany w top 100; 1 z nich, tj. nagrodzone kilkoma Grammy Toto IV, zawierające przebój Africa, dotarł do #4) (t.s.: #37),
– na #50 – album Frantic szkockiego zespołu Gun (który ma na koncie 5 albumów notowanych w top 100, w tym 1 w top 10(t.s.: #44),
– na #53 – album I Don’t Like Shit, I Don’t Go Outside amerykańskiego rapera występującego jako Earl Sweatshirt (jego poprzedni album, Doris, debiutował o 30 miejsc wyżej) (t.s.: #52),
– na #79 – album Disquiet istniejącej od ćwierć wieku grupy Therapy? pochodzącej z Irlandii Północnej (jest to dla niej siódmy album notowany w top 100 i pierwszy taki tytuł od 16 lat2 albumy zespołu z połowy lat 90. dotarły do top 10(t.s.: #67),
– na #86 – album Lost & Found kubańskiego projektu Buena Vista Social Club (dla którego jest to drugi tytuł notowany na liście(t.s.: #74).

  • Inne informacje

Gdzie podziewają się albumy, które poprzednio debiutowały w top 20:

– z #3 na #13 – spada album Tracker Marka Knopflera (tradycyjna sprzedaż: #12),
– z #5 na #17 – spada album  Duets: Re-Working The Catalogue Van Morrisona (t.s.: #14),
– z #10 na #44 – spada album Froot Marina And The Diamonds (t.s.: #47).

Po tygodniu z top 100 żegnają się już albumy: Modest Mouse Strangers To Ourselves (spadek z #28), Tobias Jesso Jr. Goon (spadek z #45), The Veronicas The Veronicas (spadek z #49) czy Will Butler Policy (spadek z #93). A Rebel Heart Madonny w trzecim tygodniu obecności w sprzedaży spada z miejsca 6. na 21.

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii1 252 703 kopie (wynik o 18 429 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była zdecydowanie wyższa i wynosiła 1 739 262 kopie.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Balthazar Thin Walls, Benjamin Clementine At Least For Now, Circa Waves Young Chasers, Death Cab For Cutie Kintsugi, Hollywood Undead Day Of The Dead, Hudson Taylor Singing For Strangers, Lightning Bolt Fantasy Empire, Liturgy The Ark Work, Lower Dens Escape From Evil, Ludacris Ludaversal, Madeon Adventure, Nightwish Endless Forms Most Beautiful, Ringo Starr Postcards From Paradise, Steve Hackett Wolflight, Sufjan Stevens Carrie & Lowell, The Go! Team The Scene Between, The Prodigy The Day Is My Enemy.

Notowanie z 29/03/2015 – top 20:

1. James Bay Chaos And The Calm (nowość) – 64 440 kopii (tradycyjna sprzedaż: 61 943 kopie, streaming: 2 497 kopii)
2. Sam Smith In The Lonely Hour – 23 909 kopii
3. Ed Sheeran x – 18 791 kopii
4. Seasick Steve Sonic Soul Surfer (nowość) – 13 227 kopii
5. Kendrick Lamar To Pimp A Butterfly – 11 666 kopii
6. George Ezra Wanted On Voyage – 10 467 kopii
7. Laura Marling Short Movie (nowość) – 10 094 kopie
8. Taylor Swift 1989 – 9 940 kopii
9. The Cribs For All My Sisters (nowość) – 8 065 kopii
10. Noel Gallagher’s High Flying Birds Chasing Yesterday – 8 015 kopii
11. Hozier Hozier
12. Paloma Faith A Perfect Contradiction
13. Mark Knopfler Tracker
14. The Staves If I Was (nowość)
15. Meghan Trainor Title
16. Courtney Barnett Sometimes I Sit And Think, And Sometimes I Just Sit (nowość)
17. Van Morrison Duets: Re-Working The Catalogue
18. Royal Blood Royal Blood
19. Maroon 5 V
20. Ella Henderson Chapter One

(Jako „nowość” oznaczam albumy, które po raz pierwszy pojawiają się w top 100, a jako „powrót” albumy, które poprzednio nie były notowane w top 100).

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, top 4 pozostałoby bez zmian, a pozostałe miejsca w top 10 zajmowaliby kolejno: #5 Taylor Swift, #6 Laura Marling, #7 George Ezra, #8 Kendrick Lamar, #9 The Cribs, #10 Noel Gallagher’s High Flying Birds.

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

Cotygodniowe notowania The UK Singles Chart oraz The UK Albums Chart komentuję ponadto na MUZYKO(B)LOGu.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.