Rubryki
0 razy skomentowano

UK Charts: Notowania z 28/12/14

Dodany przez | 03/01/2015
 

Mark Ronson i Bruno Mars powracają na szczyt singlowego zestawienia, a listą sprzedaży albumów po raz dwunasty dowodzi Ed Sheeran z bestsellerem roku 2014.

The UK Singles Chart

  • „Numer jeden”

Liderem ostatniego notowania The UK Singles Chart publikowanego w 2014 r. zostaje singiel Uptown Funk! Marka Ronsona Bruno Marsa. Utwór powraca na 1. miejsce po 1-tygodniowej przerwie i jest to drugi tydzień spędzany przez Uptown Funk! na czele listy. W pierwszej dekadzie XXI wieku powroty na szczyt zdarzały się wyjątkowo, ale w ostatnich 5 latach nie są już taką rzadkością. W 2014 r. powrót na 1. miejsce przytrafił się także 3 innym singlom, tj. Happy Pharrella Williamsa (i to dwukrotnie!), Waves Mr. Probza oraz Thinking Out Loud Eda Sheerana.

Dzięki temu, że w ostatnim grudniowym notowaniu na 1. miejscu pojawia się utwór, który był już wcześniej notowany na tej pozycji, rok 2014 zamyka się z liczbą 38 różnych singlowych „numerów jeden”. A jak wyglądało to w kilku wcześniejszych latach:

– w 2013 r. – 31 różnych singli gościło na 1. miejscu The UK Singles Chart,
– w 2012 r. – 36,
– w 2011 r. – 31,
– w 2010 r. – 35,
– w 2009 r. – 31,
– w 2008 r. – 21,
– w 2007 r. – tylko 18.

Patrząc zaś na listę brytyjskich „numerów jeden” od roku 2000, zdecydowanie najwięcej przyniósł ich właśnie rok 2000, kiedy aż 43 różne utwory dotarły na szczyt singlowego zestawienia.

Uptown Funk! w trzecim tygodniu na liście generuje swój najlepszy jak dotąd tygodniowy nakład i jednocześnie trzeci najwyższy w 2014 r. tygodniowy nakład jakiegokolwiek singla, a wynosi on 186 655 kopii. Tradycyjna sprzedaż odpowiada w tym rezultacie za 161 692 kopie, tymczasem przelicznik streamingowy (tj. 100 odtworzeń danego utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana kopia takiego tytułu) daje temu tytułowi aż 24 963 dodatkowe kopie. Oznacza to, że singiel Ronsona i Marsa poprawia rekord ustanowiony przez siebie tydzień wcześniej, zaliczając największą tygodniową liczbę odsłuchań w serwisach stremingowych (poprzedni tydzień dał temu tytułowi 23 399 kopii ze streamingu).

Po raz 29. w 2014 r. singiel z 1. miejsca legitymuje się sześciocyfrowym tygodniowym nakładem (uwzględniając przelicznik streamingowy). Rok wcześniej sytuacja taka miała miejsce 27 razy, z tym że wówczas o pozycji na liście decydowała wyłącznie sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli, tymczasem rok 2014 przyniósł kilka sytuacji, gdy singiel poziom 100-tysięcznego tygodniowego nakładu przekroczył dopiero po dodaniu mu streamingowego ekwiwalentu.

Uptown Funk! w ciągu 3 tygodni rozeszło się (tradycyjna sprzedaż) w nakładzie 424 500 kopii, a po dodaniu przelicznika streamingowego otrzymujemy wynik – 486 317 kopii.

Za to debiutujący poprzednio na szczycie triumfator 11. edycji brytyjskiego The X FactorBen Haenowspada z singlem Something I Need na pozycję 2. Tygodniowy rezultat rzędu 112 335 kopii jest drugim najwyższym w 2014 r. nakładem singla, który okazuje się niewystarczający, by utwór figurował na 1. miejscu.

  • Sytuacja na dalszych pozycjach w top 10

Spędzający w top 10 już dwunasty tydzień singiel Thinking Out Loud Eda Sheerana dołącza właśnie do ekskluzywnego grona singli, które w Wielkiej Brytanii znalazły co najmniej 1 milion nabywców i legitymuje się nakładem równym 1 010 101 kopii. Piosence, która jest w ostatnich miesiącach bardzo popularna w streamingu, bardzo pomaga właśnie streamingowy ekwiwalent. Odpowiada on bowiem aż za 275 282 kopii policzonych na konto hitu Sheerana. Dla wokalisty jest to już drugi utwór z siedmiocyfrowym nakładem. 1 milion kopii w Wielkiej Brytanii przekroczył wcześniej singiel The A Team, który na swoim koncie (do momentu ukształtowania się aktualnego notowania) ma 1 137 565 kopii, gdzie ze streamingu (uwzględnianego od połowy 2014 r.) pochodzą 70 793 kopie.

Awansujący na miejsce 4. singiel Blank Space Taylor Swift rozszedł się jak dotąd w nakładzie 286 416 kopii, ale w związku z wycofaniem muzyki Swift z serwisów streamingowych na swój wynik pracuje tradycyjną sprzedażą i nie może liczyć na streamingowe „zastrzyki”. Z kolei nakład wcześniejszego singla wokalistki, Shake It Off, wynosi póki co 685 599 kopii i na pewno na tym pułapie się nie zatrzyma. Bestsellerem Swift w Wielkiej Brytanii pozostaje zaś I Knew You Were Trouble – 833 952 kopie.

Jedyną nowością w top 10, jak i zresztą w top 50, jest debiutujący na miejscu 6. utwór Heroes (We Could Be) nagrany przez szwedzkiego DJ-a Alesso (Alessandro Lindblad) z wokalem Tove Lo. Dla Alesso jest to trzeci utwór notowany w top 10, licząc remiks If I Lose Myself, dzięki któremu OneRepublic osiągnęli z tym utworem sukces na Wyspach. „Numerem jeden” w 2013 r. była natomiast kolaboracja Alesso z Calvinem Harrisem i Hurts przy utworze Under Control. Z kolei dla Tove Lo Heroes (We Could Be) jest drugim utworem notowanym w top 10. Również do miejsca 6. dotarł wcześniej jej singiel Habits (Stay High) (w remiksie Hippie Sabotage).

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowychMark Ronson feat. Bruno Mars Uptown Funk!.

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychMark Ronson feat. Bruno Mars Uptown Funk! – ok. 2 496 300 odtworzeń (pobity rekord największej tygodniowej liczby odtworzeń w streamingu).

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii3 751 126 kopii (wynik aż o 837 672 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż wynosiła jednak 4 532 612 kopii.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo3 555 339 kopii (wynik o 6070 kopii niższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 355 533 900 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)7 306 465 kopii (wynik aż o 831 602 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia – najwyższy tygodniowy nakład utworów odkąd sumowana jest tradycyjna sprzedaż i przelicznik streamingowy).

72. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Enrique Iglesias feat. Pitbull Let Me Be Your Lover, Jessie J Sweet Talker, Philip George Wish You Were Mine, Saint Raymond Fall At Your Feet.

Notowanie z 28/12/2014 – top 20:

1. Mark Ronson feat. Bruno Mars Uptown Funk! (2) – 186 655 kopii (tradycyjna sprzedaż: 161 692 kopie, streaming: 24 963 kopie)
2. Ben Haenow Something I Need – 112 335 kopii
3. Ed Sheeran Thinking Out Loud – 80 909 kopii
4. Taylor Swift Blank Space – 62 749 kopii
5. Olly Murs feat. Demi Lovato Up – 56 595 kopii
6. Alesso feat. Tove Lo Heroes (We Could Be) (nowość) – 49 835 kopii
7. Meghan Trainor All About That Bass – 47 027 kopii
8. Take That These Days – 44 899 kopii
9. Olly Murs feat. Travie McCoy Wrapped Up – 41 552 kopie
10. Calvin Harris feat. Ellie Goulding Outside – 38 560 kopii
11. Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj Bang Bang
12. Sam Smith Like I Can
13. One Direction Night Changes
14. One Direction Steal My Girl
15. Taylor Swift Shake It Off
16. Clean Bandit & Jess Glynne Real Love
17. The Pogues feat. Kirsty MacCall Fairytale Of New York
18. Ed Sheeran Don’t
19. Idina Menzel Let It Go
20. Mariah Carey All I Want For Christmas Is You

(Jako „nowość” oznaczam utwory, które po raz pierwszy pojawiają się w top 100).

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć sprzedaż uzyskaną przez nie po zastosowaniu przelicznika streamingowego, 8 pierwszych pozycji pozostało bez zmian. Za to singiel Wrapped Up zajmowałby miejsce 10., a Outside – 12. Wówczas w top 10 zmieściłaby się Taylor Swfit z Shake It Off.

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

 

The UK Albums Chart

  • „Numer jeden”

Dwunasty tydzień spędza na szczycie albumowego zestawienia w Wielkiej Brytanii Ed Sheeran z albumem x, który obecny jest na liście od 27 tygodni. W tygodniu, który obejmuje kilka ostatnich dni przedświątecznych oraz całe święta i poświąteczną sobotę, x znajduje kolejnych 211 168 nabywców, zwiększając swój całkowity nakład do poziomu 1 689 124 kopii. Poprzedni album Sheerana, +, po 27 tygodniach w sprzedaży miał na koncie 1 065 780 kopii, a do dziś rozszedł się w nakładzie 1 902 773 kopii. Wszystko wskazuje więc na to, że Ed Sheeran w 2015 r. poprawi – i tak już przecież doskonały – rezultat swojego debiutanckiego longplaya.

Nakład x z tygodnia objętego aktualnym notowaniem jest prócz tego drugim najwyższym w 2014 r. tygodniowym wynikiem sprzedaży jakiegokolwiek albumu niebędącego kompilacją utworów nagranych przez różnych artystów (a tym dedykowana jest osobna lista). Najlepszy w 2014 r. wynik sprzedaży albumu spełniającego te kryteria również należy do x, a przytrafił się temu wydawnictwu tydzień temu. Gdybyśmy jednak wzięli pod uwagę sprzedaż tzw. składanek, wówczas to do kompilacji NOW That’s What I Call Music! 89 należałby rekord tygodniowej sprzedaży w 2014 r., a ten wynosi 283 026 kopii.

  • Sytuacja na dalszych pozycjach w top 10

Nadal na miejscu 2. najlepiej czuje się Sam Smith ze swoim debiutanckim albumem pt. In The Lonely Hour. Co więcej, po raz kolejny album Smitha osiąga swój najlepszy jak dotąd tygodniowy wynik sprzedaży. Tym razem ustawia go już na poziomie 167 851 kopii a jest to najwyższy w 2014 r. tygodniowy nakład albumu, który nie wystarcza do objęcia 1. miejsca na liście. Dodatkowo jest to piąty najwyższy w tym roku tygodniowy wynik sprzedaży albumu (przypominam, iż nie biorę tu pod uwagę tzw. składanek). Na przestrzeni 31 tygodni album wokalisty znalazł na Wyspach nabywców w liczbie 1 247 701 i jest drugim największym w 2014 r. bestsellerem na The UK Albums Chart po x.

Notowany na miejscu 3. album Never Been Better Olly’ego Mursa w piątym tygodniu na liście, podobnie jak album Smitha, poprawia swój najlepszy jak dotąd tygodniowy wynik sprzedaży (ustanowiony tydzień temu) i ma już na swoim koncie 429 907 kopiiSwój najlepszy tygodniowy nakład poprawia jeszcze George Ezra z notowanym na miejscu 4. albumem Wanted On Voyage. Debiutancki longplay Ezry obecny jest w top 10 już od pół roku, a jego łączny nakład wynosi 678 156 kopii.

Z kolei notowany na miejscu 6. album Four One Direction po 6 tygodniach obecności w sprzedaży przekracza próg pół miliona kopii – dokładnie: 501 344 kopie. Za to widniejące o 1 pozycję wyżej III tria Take That po 4 tygodniach legitymuje się sprzedażą równą 379 062 kopie.

W związku z tym, iż aktualne notowanie obejmuje już cały okres świąteczny, po raz ostatni tej zimy w top 10 (na miejscu 10.) spotykamy album Christmas Michaela Bublé. Po dorzuceniu kolejnych 39 262 kopii łączny nakład Christmas wynosi już 2 213 949 kopii.

  • Inne informacje

Okres obejmujący Boże Narodzenie nie przynosi żadnego nowego tytułu w top 100 albumowego zestawienia.

A debiutujący poprzednio na przeciętnej, bo 22. pozycji, album The Pinkprint Nicki Minaj spada w drugim tygodniu na miejsce 36.

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii3 843 273 kopie (wynik o 361 360 kopii niższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była niższa i wynosiła 3 585 935 kopii.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii m.in. premierę albumu: Echosmith Talking Dreams.

Notowanie z 28/12/2014 – top 20:

1. Ed Sheeran x (12) – 211 168 kopii
2. Sam Smith In The Lonely Hour – 167 851 kopii
3. Olly Murs Never Been Better – 99 434 kopie
4. George Ezra Wanted On Voyage – 98 375 kopii
5. Take That III – 76 497 kopii
6. One Direction Four – 75 463 kopie
7. Taylor Swift 1989 – 58 366 kopii
8. Ella Henderson Chapter One – 44 022 kopie
9. Paloma Faith A Perfect Contradiction – 39 694 kopie
10. Michael Bublé Christmas – 39 262 kopie
11. AC/DC Rock Or Bust
12. Barbra Streisand Partners
13. Pink Floyd The Endless River
14. Bette Midler It’s The Girls!
15. Dolly Parton Blue Smoke – The Best Of
16. The Script No Sound Without Silence
17. Calvin Harris Motion
18. Paolo Nutini Caustic Love
19. Foo Fighters Sonic Highways
20. Coldplay Ghost Stories

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

Cotygodniowe notowania The UK Singles Chart oraz The UK Albums Chart komentuję ponadto na MUZYKO(B)LOGu.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.