Rubryki
2 razy skomentowano

UK Charts: Notowania z 27/10/13

Dodany przez | 29/10/2013
Informacje
 
 

Dwóch Jamesów przegrywa walkę o 1. miejsce w bezpośrednim starciu z płcią piękną…

The UK Singles Chart

W bieżącym notowaniu brytyjskiej listy przebojów walka o 1. miejsce toczyła się między dwójką artystów, którzy nie są jeszcze doświadczonymi graczami na brytyjskim rynku fonograficznym.

Przewaga Jamesa Arthura polegała na tym, iż jest on najbardziej aktualnym zwycięzcą lokalnego talent show The X Factor, a jego poprzedni (i pierwszy zarazem) singiel Impossible (będący coverem utworu Shontelle) był w tym regionie „numerem jeden” na przełomie 2012 i 2013 r. (jego sprzedaż przekroczyła magiczny pułap 1 miliona kopii). Z kolei przewaga Lorde polegała na tym, iż jej singiel Royals dotarł już wcześniej do 1. pozycji na kilku strategicznych – z globalnego punktu widzenia – listach przebojów a „hajp” na niego zaczął już obejmować Zjednoczone Królestwo. W ostatecznym rozrachunku Jamesowi Arthurowi, mimo mocnych pleców w postaci niewygasłej na razie popularności zbudowanej dzięki telewizyjnemu konkursowi talentów, nie starczyło sił, by zagrać na nosie mało jeszcze na Wyspach rozpoznawalnej, niespełna 17-letniej Nowozelandce. W konsekwencji to Lorde ze swoim Royals, nie zaś singiel o romantycznym tytule You’re Nobody ‚Til Somebody Loves You Jamesa Arthura, góruje tym razem nad resztą stawki, a piosenka laureata programu The X Factor debiutuje na miejscu 2.

Sprzedaż na poziomie 82 551 kopii, a tyle wyniósł tygodniowy nakład Royals, nie jest jednak szczególnie imponująca. Gdyby bowiem zerknąć na wyniki sprzedaży utworów, które dotarły w tym roku na brytyjski szczyt, zawężając pole poszukiwań do pierwszego tygodnia spędzonego przez nie na szczycie (jako że najczęściej wtedy, choć nie w każdym przypadku, „numer jeden” legitymuje się najwyższą sprzedażą), tylko 3 tegoroczne „numery jeden” pobyt na 1. miejscu zaczynały ze słabszą tygodniową sprzedażą. Były to single: will.i.am feat. Britney Spears Scream & Shout, Bingo Players feat. Far*East Movement Get Up (Rattle) i OneRepublic Counting Stars, przy czym z tej trójki tylko 1 utwór trafił na szczyt w tygodniu premiery (pozostała dwójka wspięła się nań z pewnym poślizgiem). Dodać wypada, że Royals Lorde jest 24. w tym roku „numerem jeden” na The UK Singles Chart.

Singiel Counting Stars zespołu OneRepublic opuszcza tym samym 1. miejsce, na którym spędził łącznie 2 tygodnie (w 2 transzach) i ląduje na pozycji 3. W top 10 dostrzeżemy jeszcze 2 inne tytuły, które w tym roku dotarły na szczyt listy. Mocniej trzyma się starszy z nich, tj. Roar Katy Perry, będące „numerem jeden” w notowaniach z dnia 8 września i 15 września br. Roar znajduje się bowiem na miejscu 4. Tymczasem Wrecking Ball Miley Cyrus, będące „numerem jeden” w notowaniu z dnia 13 października br., plasuje się na miejscu 6.

W czołowej dziesiątce pojawiają się jeszcze 2 nowe tytuły. Jeden z nich to taneczne Booyah kolaboracji Showtek, We Are Loud i Sonny Wilson, startujące od miejsca 5. Drugi z nich to singiel Beautiful Life mało jeszcze zaprawionego w bojach, brytyjskiego boysbandu Union J, który powstał dzięki programowi The X Factor (tej samej edycji, która wypromowała Jamesa Arthura). Debiut na miejscu 8. stanowi jednak pewien regres w stosunku do poprzedniego singla Union J, Carry You, który kilka miesięcy wcześniej dotarł do miejsca 6.

Więcej powodów do narzekań ma, jak sądzę, kobiecy duet Icona Pop. O ile bowiem wydane w Wielkiej Brytanii w połowie tego roku imprezowe I Love It przywiodło szwedzką formację na brytyjski szczyt, kolejny wydany w tym regionie singiel duetu, All Night, debiutuje dopiero na 31. miejscu.

Nowo rozpoczęty tydzień to moment oficjalnego pojawienia się w sprzedaży singli: Avril Lavigne Rock N Roll, Babyshambles Fall From Grace, Disclosure feat. London Grammar Help Me Lose My Mind, Eminem feat. Rihanna The Monster, Fatboy Slim & Riva Starr Eat Sleep Rave Repeat (Calvin Harris Remix), Foxes Youth, Franz Ferdinand Evil Eye, Justin Bieber Recovery, One Direction Story Of My Life, The Wanted Show Me Love (America), Tinie Tempah feat. John Martin Children Of The Sun.

Notowanie z 27/10/2013 – top 40:

1. Lorde Royals (nowość)
2. James Arthur You’re Nobody ‚Til Somebody Loves You (nowość)
3. OneRepublic Counting Stars
4. Katy Perry Roar
5. Showtek feat. We Are Loud & Sonny Wilson Booyah (nowość)
6. Miley Cyrus Wrecking Ball
7. James Blunt Bonfire Heart
8. Union J Beautiful Life (nowość)
9. Wilkinson Afterglow
10. Drake feat. Majid Jordan Hold On, We’re Going Home
11. Conor Maynard R U Crazy
12. Ben Pearce What I Might Do
13. Lawson Juliet
14. The Vamps Can We Dance
15. Robin Thicke feat. Kendrick Lamar Give It 2 U
16. Jason Derulo feat. 2 Chainz Talk Dirty
17. Ylvis The Fox
18. Eminem Rap God
19. Avicii feat. Salem Al Fakir You Make Me
20. Avicii feat. Aloe Blacc Wake Me Up!
21. Eminem Berzek
22. Eminem Survival (nowość)
23. Ellie Goulding Burn
24. Macklemore & Ryan Lewis feat. Mary Lambert Same Love
25. Passenger Let Her Go
26. Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams Blurred Lines
27. Iggy Azalea feat. T.I. Change Your Life
28. Justin Bieber Hold Tight (nowość)
29. Jason Mraz I Won’t Give Up
30. The Saturdays Disco Love
31. Icona Pop All Night (nowość)
32. Chase & Status feat. Moko Count On Me
33. Reconnected Time Of Our Lives (nowość)
34. Rizzle Kicks Skip To The Good Bit
35. Sean Paul Turn It Up (nowość)
36. Cher I Hope You Find It
37. Klangkarussell feat. Will Heard Sonnentanz (Sun Don’t Shine)
38. John Newman Cheating
39. Lana Del Rey vs Cedric Gervais Summertime Sadness
40. Miley Cyrus We Can’t Stop

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

 

The UK Albums Chart

Trzeci album wydany przez dużą wytwórnię i drugi „numer jeden” – tak wypada bilans Katy Perry na The UK Albums Chart. Jej aktualne wydawnictwo, Prism, debiutuje na szczycie listy ze sprzedażą równą 53 827 kopii. Wynik jest to całkiem przyzwoity, znacznie bowiem lepszy niż ten, jaki 1. miejsce zapewnił w ostatnich 3 tygodniach albumom: Tribute Johna Newmana (29 756 kopii), Bangerz Miley Cyrus (30 759 kopii) i Days Are Gone Haim (37 005 kopii). Gdyby jednak naszym porównaniem objąć wszystkie tygodnie roku 2013, Prism legitymowałoby się dopiero czternastym najlepszym tygodniowym wynikiem sprzedaży gwarantującym 1. miejsce na liście. Start niczego jeszcze nie przesądza. Poprzedni album Katy Perry, Teenage Dream, który w 2010 r. zadebiutował na 1. miejscu z niemal identyczną sprzedażą (54 176 kopii), długo nie mógł pożegnać się z listą (choć na 1. miejscu spędził tylko 1 tydzień), a w bieżącym notowaniu nawet na nią powraca – dokładnie na miejsce 36. Jeżeli Perry nadal będzie tak pewnie lansować kolejne przeboje, finalnie jej Prism może okazać się znacznie większym hitem sprzedaży niż większość wydawnictw, które w czasie, gdy pojawiły się na 1. miejscu, miały na koncie wyższą tygodniową sprzedaż.

Łatwo nie miał James Blunt, którego czwarty regularny album o tytule Moon Landing trafił do sprzedaży w tej samej dacie, co wspomniane Prism. I chociaż Moon Landing poprawia pozycję startową poprzedniego wydawnictwa Jamesa Blunta, tj. albumu Some Kind Of Trouble, który w 2010 r. wystartował od miejsca 4., musi uznać wyższość Katy Perry i jej wydawnictwa. Debiutuje bowiem na miejscu 2. Należy jednak podkreślić, że Moon Landing w tygodniu premiery zakupiono w nakładzie, który zapewniłby temu tytułowi debiut na szczycie w notowaniu sprzed tygodnia, podobnie jak i w 2 wcześniejszych tygodniach.

Na 1. miejscu The UK Albums Chart James Blunt zdołał umieścić jak na razie swój pierwszy oraz drugi studyjny album, czyli odpowiednio Back To Bedlam All The Lost Souls. Przypomnieć przy tym warto, że Back To Bedlam na 1. miejscu notowane było łącznie 10 razy i do dzisiaj pokryło się na Wyspach 10-krotną platyną, co czyni to wydawnictwo jednym z najlepiej sprzedających się albumów w historii brytyjskiej fonografii. Późniejsze wydawnictwa wokalisty nie miały najmniejszych szans, by stawić czoła temu osiągnięciu. Moon Landing również tego stanu rzeczy nie zmieni.

Skoro 2 czołowe pozycje zajęły nowości, oznacza to, że John Newman nie miał sposobności, by nacieszyć się 1. pozycją jego debiutanckiego albumu. Tribute po debiucie na 1. miejscu tydzień temu za sprawą nakładu równego 29 756 kopii tym razem notowane jest na miejscu 3. Newman i tak miał jednak sporo szczęścia, ponieważ część wysoko notowanych nowości z poprzedniego notowania rozsypała się po aktualnym notowaniu. Co ciekawe, chociaż tydzień temu nad albumem Closer To The Truth Cher górowali zarówno Pearl Jam, jak i Paul McCartney, 7 dni później Cher wydawnictwa wymienionej dwójki zostawia w tyle. Lightning Bolt Pearl Jam spada bowiem z miejsca 2. na 20., New Paula McCartneya – z miejsca 3. na 14., a Closer To The Truth Cher – z miejsca 4. na 10. Cher wyprzedza również liderkę sprzed 2 tygodni, Miley Cyrus i jej Bangerz, które otwiera tym razem drugą dziesiątkę.

Zgodnie z moimi wywodami sprzed tygodnia na temat nie najlepszej passy girlsbandu The Saturdays na The UK Albums Chart, nowy longplay tej kobiecej formacji, Living For The Weekend, po debiucie na miejscu 10. osuwa się na znacznie odleglejsze miejsce 34.

W top 10 pojawiają się dodatkowo 2 nowe tytuły, o których wypada wspomnieć. Jednym z nich jest wydawnictwo Andrea BocelliegoLove In Portofino, plasujące się na miejscu 5. Poprzedni album tenora, Passione, na początku tego roku dotarł na Wyspach Brytyjskich do pozycji 7., a jego szczytowym osiągnięciem pozostaje 3. miejsce albumu Cieli Di Toscana (2006). Ostatnią nowością w czołowej dziesiątce jest natomiast debiutancki album laureatki drugiej edycji programu The Voice UKAndrea Begley, debiutując na miejscu 7. z albumem The Message, prezentuje się o niebo lepiej niż debiutancki longplay triumfatorki pierwszej edycji show, Leanne Mitchell, który swoją premierę miał w maju br. i nie załapał się nawet do pierwszej setki.

Do zestawienia podsumowującego sprzedaż albumów powraca legenda soul i funky, grupa Earth, Wind & Fire, która swoje najnowsze wydawnictwo pt. Now, Then & Forever umieszcza na 25. miejscu. Ostatnim wyżej notowanym studyjnym albumem tego zespołu w Wielkiej Brytanii było wydane 30 lat temu Powerlight, które dotarło do 22. miejsca. Earth, Wind & Fire nigdy jednak nie sprzedawali się w Wielkiej Brytanii tak dobrze, jak w USA.

W gronie wydawnictw, które w kolejnym notowaniu będą walczyć o miejsce w top 100, znajdziemy m.in. albumy: Arcade Fire Reflektor, Boy George This Is What I Do, Linkin Park Recharged, Lorde Pure Heroine, Matt Cardle Porcelain, Union J Union J i Wilkinson Lazers Not Included.

Notowanie z 27/10/2013 – top 40:

1. Katy Perry Prism (nowość)
2. James Blunt Moon Landing (nowość)
3. John Newman Tribute
4. Arctic Monkeys AM
5. Andrea Bocelli Love In Portofino (nowość)
6. Passenger All The Little Lights
7. Andrea Begley The Message (nowość)
8. Jonathan & Charlotte Perhaps Love
9. London Grammar If You Wait
10. Cher Closer To The Truth
11. Miley Cyrus Bangerz
12. Kings Of Leon Mechanical Bull
13. Lawson Chapman Square (powrót)
14. Paul McCartney New
15. Drake Nothing Was The Same
16. Jessie J Alive
17. Chase & Status Brand New Machine
18. Ellie Goulding Halcyon (Halcyon Days)
19. OneRepublic Native
20. Pearl Jam Lightning Bolt
21. Emeli Sandé Our Version Of Events
22. Jake Bugg Jake Bugg
23. Rudimental Home
24. Michael Bublé To Be Loved
25. Earth, Wind & Fire Now, Then & Forever (nowość)
26. Rod Stewart Time
27. Robin Thicke Blurred Lines
28. Bruno Mars Unorthodox Jukebox
29. Haim Days Are Gone
30. Avicii TRUE
31. Disclosure Settle
32. Will Young The Essential Will Young
33. Poliça Shulamith (nowość)
34. The Saturdays Living For The Weekend
35. One Direction Take Me Home
36. Katy Perry Teenage Dream
37. The 1975 The 1975
38. One Direction Up All Night
39. Bastille Bad Blood
40. Justin Timberlake The 20/20 Experience: 2 Of 2

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

Cotygodniowe notowania The UK Singles Chart oraz The UK Albums Chart komentuję ponadto na profilu MUZYKO(B)LOGa na Facebooku.

Katy Perry (fot. materiały prasowe)