Rubryki
4 razy skomentowano

UK Charts: Notowania z 22/12/13

Dodany przez | 25/12/2013
Informacje
 
 

All I Want For Christmas staje się 142. utworem w historii brytyjskiej fonografii z siedmiocyfrowym wynikiem sprzedaży, a miano świątecznego „numeru jeden” przypada w udziale zwyciężczyni 10. brytyjskiej edycji The X Factor.

The UK Singles Chart

Przez ostatnie tygodnie lider brytyjskiej listy sprzedaży singli, utwór Somewhere Only We Know w wykonaniu Lily Allen, zaniżał średnią sprzedaż singla z 1. miejsca w roku 2013, generując po raz pierwszy (i drugi) w tym roku tygodniowy nakład singla z miejsca 1. poniżej 50 tysięcy kopii – tak było 2 tygodnie temu (46 279 kopii), ale także i przed tygodniem (47 676 kopii). W aktualnym notowaniu The UK Singles Chart piosenka Allen nie jest już najchętniej kupowanym singlem w Wielkiej Brytanii. Po spędzeniu łącznie 3 tygodni na szczycie (1 tydzień, a po tygodniowej przerwie dodatkowe 2 tygodnie) singiel Somewhere Only We Know spada na miejsce 6.

Na 1. miejscu The UK Singles Chart debiutuje za to wydany naprędce singiel kolejnego zwycięzcy lokalnej edycji talent show The X Factor. Utwór Skyscraper z repertuaru Demi Lovato w nowej wersji nagrała Sam Bailey – wokalistka, która okazała się triumfatorką dopiero co zakończonej 10. edycji wspomnianego programu. Sprzedaż tego singla w minionym tygodniu wyniosła 148 853 kopie, czyli… 3 razy więcej niż przed tygodniem sprzedała notowana na 1. miejscu Lily Allen swojego Somewhere Only We Know.

Skyscraper w wykonaniu Sam Bailey staje się zatem singlem notującym najwyższą tygodniową sprzedaż na Wyspach od 3 miesięcy, tj. od czasu, gdy w notowaniu z dnia 22 września br. singiel Talk Dirty Jasona Derulo i rapera 2 Chainz znalazł dokładnie 159 888 nabywców w ciągu tygodnia i zadebiutował na miejscu 1. Jednakże bieżąca sprzedaż Skyscraper jest dopiero dziesiątym najlepszym w tym roku tygodniowym wynikiem sprzedaży lidera brytyjskiego zestawienia dedykowanego singlom, podczas gdy co do zasady w notowaniu publikowanym tuż przed Bożym Narodzeniem (ewentualnie w dzień Bożego Narodzenia) utwór znajdujący się na miejscu 1. staje się rekordzistą sprzedaży w danym roku albo legitymuje się drugim najlepszym wynikiem sprzedaży w danym roku. I tak np. przed rokiem zwycięzcą w wyścigu o miano świątecznego „numeru jeden” w Wielkiej Brytanii okazał się charytatywny singiel He Ain’t Heavy, He’s My Brother jednorazowego projektu o nazwie The Justice Collective (w jego składzie znaleźli się m.in. Robbie Williams, Paul McCartney i Melanie C), który zakupiono wówczas w nakładzie 269 248 kopii, co stanowiło drugi najlepszy tygodniowy wynik sprzedaży utworu w 2012 r. Tymczasem w notowaniu z dnia 25 grudnia 2011 r. listą przewodził singiel Wherever You Are Military Wives, Garetha Malone’a i Paula Mealora, który zebrał na przestrzeni 7 dni aż 555 622 nabywców, co stanowiło zdecydowanie najlepszy wynik sprzedaży w tamtym roku.

Porównajmy jeszcze wynik sprzedaży singla Skyscraper Sam Bailey w tygodniu premiery z rezultatami uzyskanymi przez pierwsze single kilku wcześniejszych zwycięzców The X Factor (wszystkie wychodziły tydzień albo 2 tygodnie przed Bożym Narodzeniem):

– edycja 9.: James Arthur Impossible – 489 560 kopii w notowaniu z dnia 16 grudnia 2012 r. (najlepszy tygodniowy wynik sprzedaży w 2012 r.),

– edycja 8.: Little Mix Cannonball – 210 129 kopii w notowaniu z dnia 18 grudnia 2011 r. (drugi najlepszy tygodniowy wynik sprzedaży w 2011 r.),

– edycja 7.: Matt Cardle When We Collide – 439 007 kopii w notowaniu z dnia 19 grudnia 2010 r. (drugi najlepszy tygodniowy wynik sprzedaży w 2010 r.).

Najlepiej przyjęto jednak singiel zwycięzcy 2. edycji The X Factor, Shayne’a Warda, którego That’s My Goal zadebiutowało na 1. miejscu listy w notowaniu z 25 grudnia 2005 r., mając na koncie aż 742 180 sprzedanych kopii.

Oryginał Skyscraper w wykonaniu Demi Lovato maksymalnie dotarł na liście do miejsca 7. Dzięki sukcesowi wersji Sam Bailey piosenka w wykonaniu Lovato powraca na listę na miejsce 37.

Stopniowo do szczytu listy zbliża się Pharrell Williams. Jego Happy po dużym awansie tydzień temu z miejsca 30. na 4. obecnie zalicza kolejny awans, zatrzymując się już na miejscu 2. Jest to najwyżej notowany solowy singiel Pharrella w jego karierze. W tym roku Williams meldował się na 1. miejscu The UK Singles Chart najpierw z singlem Get Lucky, w którym jako gość wspierał wokalnie duet Daft Punk, a następnie z singlem Blurred Lines, w którym występował obok Robina Thicke i T.I. Do tej pory najwyżej notowanym solowym utworem Pharrella (tj. występującego pod swoim nazwiskiem oraz jednocześnie jako główny wykonawca, a nie featuring) w Wielkiej Brytanii było Can I Have It Like That, w którym jednak w charakterze gościa pojawiła się Gwen Stefani. Piosenka w 2005 r. dotarła do miejsca 3. Happy jest piątym w tym roku singlem z udziałem Pharrella, który dociera do brytyjskiego top 100. Poza wymienionymi utworami dopisać należy tu: Get Like Me (Nelly feat. Nicki Minaj & Pharrell, #19) i Lose Yourself To Dance (Daft Punk feat. Pharrell, #86).

Miejsce 3. zachowuje Leona Lewis, co oznacza, że jej One More Sleep jest w tym roku najwyżej notowanym świątecznym utworem na The UK Singles Chart. Ponadto nieco wzrasta zainteresowanie świątecznym singlem Kelly Clarkson, Underneath The Tree, który awansuje z miejsca 46. na 30.

W minionym tygodniu, dokładnie 19 grudnia br., najlepiej sprzedający się przebój Mariah Carey w Wielkiej Brytanii, All I Want For Christmas Is You, oficjalnie przekroczył próg 1 miliona kopii w tym regionie, stając się 142. utworem w historii brytyjskiej fonografii z siedmiocyfrowym wynikiem sprzedaży. Piosenka wydana została w 1994 r. i w tamtym czasie dotarła na liście do pozycji 2., plasując się tuż za Stay Another Day East 17. Od 2007 r. – dzięki temu, że sprzedaż cyfrowa utworów stała się komponentem The UK Singles Chart – All I Want For Christmas Is You regularnie powraca na listę. W bieżącym notowaniu plasuje się na miejscu 13. (po spadku z miejsca 12.). W roku 2007 piosenka dotarła nawet do miejsca 4. Hit Carey jest dziewiątym świątecznym utworem, który osiąga sprzedaż co najmniej 1 miliona kopii w Wielkiej Brytanii. Liderem pozostaje tu niezmiennie wydane w 1984 r. Do They Know It’s Christmas? projektu Band Aid, które zakupiono do dzisiaj w oszałamiającym nakładzie rzędu 3,7 miliona kopii. Tymczasem trzeci najlepiej sprzedający się w historii brytyjskiej fonografii świąteczny utwór, tj. Last Christmas grupy Wham!, w bieżącym notowaniu plasuje się dużo niżej od przeboju Mariah Carey – na miejscu 36.

Na miejscu 4. pojawia się cudacznie wyglądający w tym zestawie zespół AC/DC z hitem Highway To Hell. Pojawienie się tego utworu na liście to efekt internetowej kampanii, by uczynić z tego nagrania aktualny świąteczny „numer jeden”. Od czasu, gdy w 2009 r. kampania tego typu, którą objęto wówczas singiel Killing In The Name Rage Against The Machine, okazała się sukcesem, doprowadzając wspomniany utwór na szczyt zestawienia, przeprowadzanie podobnych akcji za pośrednictwem internetu w okresie przedświątecznym stało się już tradycją w Wielkiej Brytanii. Co ciekawe, do tej pory żadna z piosenek AC/DC nie była notowana w brytyjskim top 10. Wcześniej najwyżej plasującym się singlem grupy było Heatseeker, które ćwierć wieku temu dotarło do miejsca 12. 4. miejsce zapewnia Highway To Hell tygodniowa sprzedaż rzędu 43 tysięcy kopii.

Dopiero na miejscu 21. debiutuje cover przeboju grupy Wizzard pt. I Wish It Could Be Christmas Everyday w wykonaniu kolektywu złożonego z gwiazd muzyki pop, które na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat odnosiły (przynajmniej) na rynku brytyjskim pewne sukcesy. Każda z nich prezentowana była w ramach reality show stacji ITV, The Big Reunion; i to pod tym szyldem wydano świąteczny singiel, o którym mowa. Ten chwilowy muzyczny projekt powstał dzięki połączeniu sił przez zespoły Five, Atomic Kitten, B*Witched, Blue, Honeyz i Liberty X. Dochód ze sprzedaży singla przeznaczony jest na cele charytatywne.

Nowy tydzień to czas premiery singla Heartbreaker Kele Okereke.

Notowanie z 22/12/2013 – top 40:

1. Sam Bailey Skyscraper (nowość)
2. Pharrell Williams Happy
3. Leona Lewis One More Sleep
4. AC/DC Highway To Hell (powrót)
5. Avicii feat. Dan Tyminski Hey Brother
6. Lily Allen Somewhere Only We Know
7. Ellie Goulding How Long Will I Love You
8. Jason Derulo Trumpets
9. Eminem feat. Rihanna The Monster
10. One Direction Story Of My Life
11. Gary Barlow Let Me Go
12. Bastille Of The Night
13. Mariah Carey All I Want For Christmas Is You
14. The Pogues feat. Kirsty Maccoll Fairytale Of New York
15. Katy Perry Roar
16. Martin Garrix Animals
17. Calvin Harris & Alesso feat. Hurts Under Control
18. AWOLNATION Sail
19. Little Mix Move
20. Ed Sheeran I See Fire
21. The Big Reunion Cast 2013 I Wish I Could Be Christmas Everyday (nowość)
22. OneRepublic Counting Stars
23. Lady Gaga feat. R. Kelly Do What U Want
24. Lorde Royals
25. Katy Perry Unconditionally
26. Chase & Status feat. Jacob Banks Alive
27. Avicii feat. Aloe Blacc Wake Me Up!
28. Jessie J Thunder
29. The Killers Mr. Brightside
30. Kelly Clarkson Underneath The Tree
31. Storm Queen Look Right Through
32. Rebecca Ferguson I Hope
33. Altern8 Activ 8 (Come With Me) (powrót)
34. Breach feat. Andreya Triana Everything You Never Had (We Had It All)
35. Sub Focus Turn Back Time
36. Wham! Last Christmas
37. Demi Lovato Skyscraper (powrót)
38. Ellie Goulding Burn
39. Little Mix Little Me
40. John Newman Love Me Again

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

 

The UK Albums Chart

Ani drgnęła czołówka listy sprzedaży albumów w Wielkiej Brytanii. Robbie Williams ze Swings Both Ways utrzymuje prowadzenie, co daje mu trzeci już tydzień na szczycie. One Direction z Midnight Memories po 2 tygodniach na miejscu 1. obecnie spędzają drugi tydzień na pozycji 2. Z kolei Gary Barlow z Since I Saw You Last zatrzymuje się na miejscu 3.

Wszystkie 3 najlepiej sprzedające się obecnie wydawnictwa znalazły ponad 100 tysięcy nabywców w ciągu ostatniego tygodnia, co w tym roku jeszcze nie miało miejsca. Album Williamsa zakupiono w nakładzie równym 126 330 kopii, a Barlowa – ok. 116 tysięcy kopii. Tymczasem One Direction z Williamsem przegrali nieznacznie, bo o mniej nawet niż 200 kopii. Sprzedaż albumu Swings Both Ways w ostatnim tygodniu przynosi temu wydawnictwu czwarty najwyższy tygodniowy rezultat sprzedaży w tym roku (rekord należy do One Direction i ich Midnight Memories, które w tygodniu premiery rozeszło się w nakładzie 237 338 kopii). Za to żaden z innych albumów nie znalazł w tym roku tylu nabywców w ciągu innego tygodnia sprzedaży niż tydzień premiery.

Swings Both Ways, będące jedenastym solowym „numerem jeden” Robbiego Williamsa na The UK Albums Chart, jest jego najdłużej przebywającym na miejscu 1. wydawnictwem od 9 lat, tj. od czasu, gdy przez 4 tygodnie listą przewodziła kompilacja jego przebojów pt. Greatest Hits. Między Greatest Hits a Swings Both Ways Williams miał co prawda 4 inne albumy notowane na miejscu 1., tyle że każdy z nich na tej pozycji spędził zaledwie 1 tydzień.

Beyoncé po debiucie na miejscu 5. przed tygodniem za sprawą jedynie dwudniowej sprzedaży cyfrowej swojego piątego solowego albumu pt. Beyoncé również nie zmienia swojej pozycji na liście. Wprawdzie tym sposobem wydane 13 grudnia br. Beyoncé jest nadal najniżej notowanym solowym albumem Beyoncé w tym regionie, ale do sprzedaży trafiła właśnie fizyczna wersja rzeczonego wydawnictwa, co powinno zwiększać szanse tego tytułu na awans w kolejnym notowaniu.

Najwyżej notowanym obecnie świątecznym wydawnictwem na The UK Albums Chart jest wydany w 2011 r. album Christmas Michaela Bublé, który jednak osuwa się na liście z miejsca 7. na 9. Tymczasem spośród świątecznych albumów wydanych w roku 2013 w notowaniu bezpośrednio poprzedzającym święta najwyżej plasuje się Leona Lewis z Christmas, With Love, które jednak spada z miejsca 13. na 15.

Większość tytułów w top 100 zalicza niewielkie spadki bądź awanse, a w setce pojawia się tylko 1 nowość, którą dostrzeżemy dopiero w dziewiątej dziesiątce – dokładnie na miejscu 88. Jest nią wydawnictwo amerykańskiej grupy rockowej We The Kings pt. Somewhere Somehow.

Nowo rozpoczęty tydzień nie przynosi zbyt wielu głośnych premier albumowych. Wspomnieć należy tu jednak o albumach: Justin Bieber Journals i McFly 10th Anniversary Concert: Royal Albert Hall.

Notowanie z 22/12/2013 – top 40:

1. Robbie Williams Swings Both Ways
2. One Direction Midnight Memories
3. Gary Barlow Since I Saw You Last
4. Olly Murs Right Place Right Time
5. Beyoncé Beyoncé
6. Ellie Goulding Halcyon (Halcyon Days)
7. Céline Dion Loved Me Back To Life
8. Michael Bublé To Be Loved
9. Michael Bublé Christmas
10. The Killers Direct Hits
11. Elvis Presley The Nation’s Favourite Elvis Songs
12. Boyzone BZ20
13. Rod Stewart Time
14. Eminem The Marshall Mathers LP 2
15. Leona Lewis Christmas, With Love
16. Il Divo A Musical Affair
17. Rebecca Ferguson Freedom
18. Arctic Monkeys AM
19. Little Mix Salute
20. Katy Perry Prism
21. James Arthur James Arthur
22. Rod Stewart Merry Christmas Baby
23. André Rieu & Johann Strauss Orchestra Music Of The Night
24. Susan Boyle Home For Christmas
25. James Blunt Moon Landing
26. Bastille (All This) Bad Blood
27. John Newman Tribute
28. London Grammar If You Wait
29. Bruno Mars Unorthodox Jukebox
30. Alfie Boe Trust
31. Tom Odell Long Way Down
32. Keane The Best Of Keane
33. Jake Bugg Shangri La
34. Avicii TRUE
35. Lady Gaga ARTPOP
36. Kings Of Leon Mechanical Bull
37. Cliff Richard The Fabolous Rock ‚N’ Roll Songbook
38. Boyzone Back Again – No Matter What
39. Jessie J Alive
40. The Overtones Saturday Night At The Movies

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

Cotygodniowe notowania The UK Singles Chart oraz The UK Albums Chart komentuję ponadto na profilu MUZYKO(B)LOGa na Facebooku.

Michael Bublé (fot. materiały prasowe)