Rubryki
3 razy skomentowano

UK Charts: Notowania z 22/09/13

Dodany przez | 24/09/2013
 

Jason Derulo rules…

The UK Singles Chart

Jason Derulo (wcześniej podpisywany z kropkami nad „u”), jeśli chodzi o single, w miarę regularnie lansuje w Wielkiej Brytanii przebój, który trafia na szczyt tamtejszej listy. Wokaliście zdarzyło się to na początku 2010 r. z singlem In My Head, w połowie 2011 r. z singlem Don’t Wanna Go Home, a obecnie z singlem Talk Dirty nagranym z raperem 2 Chainz. Wynik sprzedażowy w granicach 160 tysięcy kopii to czwarte najlepsze w tym roku otwarcie po starcie singli: Wake Me Up! Avicii i Aloe Blacca (266 524 kopie), Blurred Lines Robina Thicke, T.I. i Pharrella Williamsa (190 572 kopie),  oraz Roar Katy Perry (179 534 kopie), a gdyby uwzględniać sprzedaż singli z 1. miejsca nie tylko w tygodniu premiery, wówczas byłby to siódmy najlepszy tygodniowy wynik sprzedaży w tym roku. Dla rapera 2 Chainz jest to pierwsza wizyta na szczycie listy.

Katy Perry z Roar spada tym samym na miejsce 2. po 2 tygodniach spędzonych na szczycie. Poprzedni „numer jeden” Perry w Wielkiej Brytanii, utwór Part Of Me, przebywał na 1. miejscu tylko przez 1 tydzień. Wcześniej California Gurls (feat. Snoop Dogg) znajdowało się na tej pozycji tyle czasu, co Roar, za to  I Kissed A Girl przewodziło stawką przez 5 kolejnych tygodni. Sęk w tym, że Roar w ciągu pierwszego tygodnia sprzedało się w większym nakładzie niż I Kissed A Girl w ciągu 4 kolejnych tygodni pobytu na szczycie.

Top 3 uzupełnia Jessie J z singlem It’s My Party zapowiadającym album Alive. Singiel zaliczył lepszy start niż wydane kilka miesięcy wcześniej Wild, które dotarło do miejsca 5. Do tej pory Jessie J umieściła na 1. miejscu listy 2 swoje single: Price Tag (feat. B.o.B) i Domino (ten pierwszy znalazł na Wyspach ponad 1 milion nabywców).

Avicii po wielkim sukcesie singla Wake Me Up! premierę swojego albumu TRUE powiązał z premierą singla You Make Me (za wokale odpowiedzialny jest tutaj Salem Al Fakir). Ten jednak nie zbliżył się na razie do sukcesu swojego poprzednika, który był przez 3 tygodnie „numerem jeden” na The UK Singles Chart i zanotował najlepsze w tym roku otwarcie – 266 524 kopie w tygodniu premiery. You Make Me w pierwszym tygodniu na liście znajduje się na pozycji 5.

Olbrzymi skok na liście zalicza Christina Perri z nie najmłodszym już utworem A Thousand Years – z miejsca 95. na 11. Jest to efekt zaprezentowania tego utworu podczas odcinka programu The X Factor przez jednego z uczestników show.

Do top 100 nie zdołały dostać się premierowe nagrania m.in. Eltona Johna (Home Again), Fenech-Soler (Last Forever) i J. Cole’a w kolaboracji z TLC (Crooked Smile).

Rozpoczęty tydzień to czas premier m.in. takich singli, jak: Capital Cities Safe And Sound, Haim The Wire, Keane Higher Than The Sun, Moya Come And Get It, Panic! At The Disco This Is Gospel i Sub Focus feat. Kele Turn It Around.

Notowanie z 22/09/2013 – top 40:

1. Jason Derulo feat. 2 Chainz Talk Dirty (nowość)
2. Katy Perry Roar
3. Jessie J It’s My Party (nowość)
4. OneRepublic Counting Stars
5. Avicii feat. Salem Al Fakir You Make Me (nowość)
6. Avicii feat. Aloe Blacc Wake Me Up! 
7. Drake feat. Majid Jordan Hold On, We’re Going Home
8. Ellie Goulding Burn
9. Macklemore & Ryan Lewis feat. Mary Lambert Same Love
10. Klangkarussell feat. Will Heard Sonnentanz (Sun Don’t Shine)
11. Christina Perri A Thousand Years
12. Lana Del Rey vs Cedric Gervais Summertime Sadness
13. Ben Pearce What I Might Do 
14. Miley Cyrus We Can’t Stop
15. Lady Gaga Applause
16. Birdy Wings (nowość)
17. DJ Fresh vs Diplo feat. Dominique Young Earthquake
18. London Grammar Strong
19. Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams Blurred Lines
20. Jay Z feat. Justin Timberlake Holy Grail 
21. Katy Perry feat. Juicy J Dark Horse (nowość)
22. Arctic Monkeys Do I Wanna Know?
23. The Wanted We Own The Night
24. Rizzle Kicks Lost Generation
25. Passenger Let Her Go
26. Sean Paul Other Side Of Love
27. Arctic Monkeys Why’d You Only Call Me When You’re High?
28. John Newman Love Me Again
29. One Direction Best Song Ever
30. Naughty Boy feat. Sam Smith La La La 
31. Bastille Things We Lost In The Fire
32. Chris Brown feat. Nicki Minaj Love More
33. Le Youth C O O L
34. Linkin Park & Steve Aoki The Light That Never Comes (nowość)
35. Example All The Wrong Places
36. Daft Punk feat. Pharrell Williams Get Lucky
37. Calvin Harris feat. Ayah Marar Thinking About You
38. CHVRCHES The Mother We Share (nowość)
39. Jason Derulo The Other Side
40. Olly Murs Right Place Right Time

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

 

The UK Albums Chart

Przed tygodniem piąty studyjny album Arcitc Monkeys pt. AM powtórzył wyniki 4 swoich poprzedników, plasując się na szczycie The UK Albums Chart, a przy okazji zanotował drugi najlepszy w tym roku tygodniowy wynik sprzedaży (drugi po Random Access Memories Daft Punk). W kolejnym tygodniu na AM również nie było mocnych. Nie ma się jednak czemu dziwić, skoro tylko bezpośredni poprzednik AM, tj. album Suck It And See, nie zdołał obronić 1. pozycji na liście, a AM w ciągu w pierwszego tygodnia znalazło blisko 2 razy więcej nabywców niż Suck It And See (157 tysięcy do 82 tysięcy kopii). Krótko mówiąc, Arctic Monkeys to na Wyspach twardzi zawodnicy – przynajmniej jeśli o sprzedaż albumów idzie.

W konsekwencji powyższego szumnie zapowiadany debiutancki album szwedzkiego DJ-a Avicii, TRUE, został zablokowany w drodze na szczyt, zatrzymując się na miejscu 2., z czego Avicii i tak pewnie jest zadowolony. Tuż za nim debiutuje Elton John z The Diving Board. Spośród licznych wydawnictw Eltona Johna, począwszy od albumu Empty Sky z 1969 r. (który, co ciekawe, nigdy nie pojawił się na liście sprzedaży), 7 albumów sygnowanych jego nazwiskiem wokalista umieścił na 1. miejscu The UK Albums Chart. Ostatnio dokonał tego latem ubiegłego roku z albumem Good Morning To The Night będącym kolaboracją z australijskim duetem Pnau.

W top 10 nowe są ponadto albumy: Manic Street Preachers Rewind The Film (#4), Katie Melua Ketevan (#6), Jack Johnson From Here To Now To You (#7) i Deaf Havana Old Souls (#9).

Walijska grupa Manic Street Preachers swój pierwszy album pt. Generation Terrorists, wydany w 1992 r., umieściła na 13. miejscu listy. W późniejszych latach prawie wszystkie kolejne longplaye zespołu, łącznie z kompilacjami przebojów, wskakiwały do tygodniowego top 10. Biorąc pod uwagę również wspomniany fonograficzny debiut, formacja plasowała się w brytyjskim top 10: z 2 spośród 3 kompilacji swoich przebojów oraz z 9 z 11 studyjnych albumów (w tym z najnowszym Rewind The Film). Zasygnalizować należy, że 1 z płyt Manic Street Preachers dotarła nawet na szczyt zestawienia, a dokonał tego album This Is My Truth Tell Me Yours z 1998 r., promowany m.in. singlem If You Tolerate This Your Children Will Be Next, który był w 1998 r. „numerem jeden” na The UK Singles Chart (jest to jeden z 2 „numerów jeden” MSP w tym kraju).

Widoczną od dawna tendencję spadkową (patrząc przez pryzmat miejsc zajmowanych przez jej kolejne albumy) zatrzymuje w końcu Katie Melua. 2 jej pierwsze longplaye (Call Off The Search i Piece By Piece) były na Wyspach „numerami jeden”, trzeci (Pictures) doszedł do miejsca 2., czwarty (The House) – do miejsca 4., a piąty (Secret Symphony) – już tylko do 8. Tymczasem najnowsze Ketevan zalicza mały progres względem swojego poprzednika, debiutując na miejscu 6. To jednak dopiero sprzedaż tego tytułu przesądzi, czy systematycznie malejące zainteresowanie kolejnym tytułami Katie udało się na chwilę zatrzymać, czy może nieco lepsza niż ostatnio pozycja na liście nie pociągnęła za sobą wzrostu sprzedaży. Trudno bowiem bagatelizować to, że kolejne albumy Katie Melua otrzymywały w Wielkiej Brytanii coraz mniej wartościowe certyfikacje – odpowiednio: 6-krotną platynę, 4-krotną platynę, 1-krotną platynę, złoto i srebro.

Jack Johnson po 3 kolejnych (nie licząc ścieżki dźwiękowej do animowanego filmu Ciekawski George) „numerach jeden” w Wielkiej Brytanii swojego aktualnego albumu pt. From Here To Now To You nie zdołał umieścić nawet w top 5. Miejsce 7. to jednak znacznie wyższa lokata niż ta, jaką zajęły swego czasu: debiutancki album Johnsona (Brushfire Fairytales) oraz jego następca (On And On) – odpowiednio: #36 i #30.

Pechowa okazała się trzynastka dla zespołu Placebo. Siódmy studyjny album Placebo pt. Loud Like Love, startując od pozycji 13., jest póki co najniżej notowanym studyjnym albumem grupy w karierze. Wcześniej ten status nosił album Sleeping With Ghosts sprzed 10 lat, który dotarł do miejsca 11. Z kolei najwyższą lokatę w Wielkiej Brytanii przyniósł Placebo debiutancki album z 1996 r. zatytułowany Placebo – miejsce 5.

Dopiero na 37. miejscu debiutuje drugi album Diany Vickers, finalistki 5. edycji programu The X Factor. Fonograficzny debiut Vickers z 2010 r., Songs From The Tainted Cherry Tree, był na Wyspach „numerem jeden”. Porażkę wydawnictwa Music To Make Boys Cry zwiastowało jednak chłodne przyjęcie pierwszego singla z tej płyty, Cinderella, który w lipcu br. zajął na liście singlowej dopiero 76. miejsce. Tymczasem singiel tytułowy z nowego albumu Diany Vickers, wydany w dacie premiery albumu, nie załapał się nawet do tygodniowego top 100.

Regres w stosunku do poprzedniego albumu, choć mniej spektakularny niż ten przedstawiony wyżej, widoczny jest ponadto w przypadku nowozelandzkiej grupy The Naked And Famous. Debiutancki longplay zespołu z 2010 r. pt. Passive Me, Aggresive You dotarł wówczas do 25. miejsca, tymczasem jego następca, In Rolling Waves, debiutuje dopiero na miejscu 53.

Klęską zakończył się również powrót na listę MGMT z trzecim albumem formacji zatytułowanym MGMT. Wydane w 2007 r. Oracular Spectacular w szczycie formy notowane było na miejscu 8., Congratulations z 2010 r. jeszcze wyżej, bo na miejscu 4., a świeżo wydane MGMT plasuje się dopiero na miejscu 45.

Duże spadki w drugim tygodniu na liście zaliczają debiutujące tydzień temu w drugiej dziesiątce albumy artystów gustujących w czarnych brzmieniach: Janelle Monáe i The Weeknd. Album The Electric Lady tej pierwszej osuwa się z miejsca 14. na 57., a album Kiss Land The Weeknd z miejsca 12. na 59. Natomiast w trzecim tygodniu na liście Hesitation Marks Nine Inch Nails zamyka tygodniowe top 75. Po debiucie na miejscu 2. album najpierw obniżył loty o 34 pozycje, by teraz zaliczyć jeszcze większy spadek – na odległe miejsce 75.

Wśród albumowych premier nowo rozpoczętego tygodnia wymienić należy m.in. wydawnictwa: Birdy Fire Within, CHVRCHES The Bones Of What You Believe, Drake Nothing Was The Same, Florida Georgia Line Here’s To The Good Times, Jason Derulo Tattoos, Jessie J Alive, Kings Of Leon Mechanical Bull, Mazzy Star Seasons Of Your Day, Oh Land Wishbone i Sting The Last Ship.

Notowanie z 22/09/2013 – top 40:

1. Arctic Monkeys AM
2. Avicii TRUE (nowość)
3. Elton John The Diving Board (nowość)
4. Manic Street Preachers Rewind The Film (nowość)
5. London Grammar If You Wait
6. Katie Melua Ketevan (nowość)
7. Jack Johnson From Here To Now To You (nowość)
8. Rod Stewart Time
9. Deaf Havana Old Souls (nowość)
10. The 1975 The 1975 
11. Passenger All The Little Lights
12. Temperance Movement Temperance Movement (nowość)
13. Placebo Loud Like Love (nowość)
14. Tom Odell Long Way Down
15. Bastille Bad Blood
16. Ellie Goulding Halcyon (Halcyon Days)
17. Michael Bublé To Be Loved 
18. Richard And Adam The Impossible Dream
19. Goldfrapp Tales Of Us
20. Rudimental Home
21. The Strypes Snapshot
22. One Direction Take Me Home
23. Kodaline In A Perfect World
24. Bruno Mars Unorthodox Jukebox
25. Disclosure Settle
26. Olly Murs Right Place Right Time
27. Stereophonics Graffiti On The Train
28. Elvis Costello & The Roots Wise Up Ghost And Other Songs 2013 (nowość)
29. David Guetta Nothing But The Beat
30. Mumford & Sons Babel
31. The Clash The Clash Hits Back
32. One Direction Up All Night
33. Jake Bugg Jake Bugg
34. Emeli Sandé Our Version Of Events
35. OneRepublic Native
36. Lana Del Rey Born To Die
37. Diana Vickers Music To Make Boys Cry (nowość)
38. Calvin Harris 18 Months 
39. Imagine Dragons Night Visions
40. Caro Emerald The Shocking Miss Emerald

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

Cotygodniowe notowania The UK Singles Chart oraz The UK Albums Chart komentuję ponadto na profilu MUZYKO(B)LOGa na Facebooku.