Rubryki
0 razy skomentowano

UK Charts: Notowania z 03/05/15

Dodany przez | 07/05/2015
 

OMI z singlem Cheerleader obejmuje prowadzenie na The UK Singles Chart, a swój szósty „numer jeden” na The UK Albums Chart zdobywa grupa Blur.

The UK Singles Chart

  • „Numer jeden”

Po raz trzeci od momentu, gdy w połowie 2014 r. wprowadzono w życie zasadę, zgodnie z którą o kształcie brytyjskiej listy singli decydować ma nie tylko fizyczna i cyfrowa sprzedaż singli, lecz dodatkowo streaming (100 odtworzeń utworu w serwisach streamingowych = 1 sprzedana jego kopia)„numerem jeden” na liście zostaje singiel, który nie jest bestsellerem tygodnia na Wyspach Brytyjskich.

Do tej pory sztuki tej dokonali: (w grudniu ub.r.) Ed Sheeran z Thinking Out Loud (powrót na szczyt kosztem singla You Got It All boysbandu Union J), a niedawno (w kwietniu br.) Jess Glynne z Hold My Hand (pozostanie na szczycie kosztem singla Jealous Nicka Jonasa). Teraz dołącza do nich Jamajczyk OMI z singlem Cheerleader w remiksie Felixa Jaehna.

Najlepiej sprzedającym się singlem minionego tygodnia było co prawda See You Again duetu Wiz Khalifa i Charlie Puth z filmu Szybcy i Wściekli 7, a zatem „numer jeden” z 2 ostatnich notowań The UK Singles Chart oraz streamingowy lider z 2 wcześniejszych tygodni, jednak w streamingu tym razem popularniejszy okazuje się OMI, a jego przewaga na tym polu rekompensuje „niedostatek” kopii pochodzących z tradycyjnej sprzedaży jego przeboju. W efekcie See You Again po 2 tygodniach spędzonych na 1. miejscu listy spada na miejsce 2., a Cheerleader po 2 tygodniach pozostawania za plecami swojego konkurenta obejmuje prowadzenie. Jest to pierwszy „numer jeden” oraz pierwszy singiel OMI notowany na liście.

Po raz trzynasty w tym roku „numer jeden” listy generuje sześciocyfrowy tygodniowy nakład, choć w 6 z tych 13 przypadków (w tym w bieżącym notowaniu) dzieje się tak dopiero po uwzględnieniu streamingowego przelicznika.

Obecnie Cheerleader legitymuje się tygodniowym nakładem równym 112 626 kopii. Tradycyjna sprzedaż odpowiada w tym wyniku za 77 302 kopie, a streamingowy przelicznik – za 35 324 kopie. Z kolei See You Again w minionym tygodniu generuje nakład równy 111 542 kopie, gdzie tradycyjna sprzedaż wynosi 77 893 kopie, a streaminowy przelicznik – 33 649 kopii.

Trzeci tydzień z rzędu jesteśmy świadkami niezbyt częstej na tej liście sytuacji, gdy 2 najwyżej notowane utwory „nabijają” w ciągu tygodnia sześciocyfrowy nakład.

  • Top 10

Drugiego „numeru jeden” w karierze, mimo że jeszcze w połowie tygodnia wydawało się to realne, nie udaje się osiągnąć Kanadyjce – Carly Rae Jepsen. Wokalistka 3 lata temu przez 4 tygodnie stała na czele The UK Singles Chart z singlem Call Me Maybe, który należy do ekskluzywnego grona utworów z siedmiocyfrowym wynikiem sprzedaży w Wielkiej Brytanii i jest drugim największym bestsellerem 2012 r. na Wyspach. Kilka późniejszych singli Jepsen nie radziło sobie w tym regionie (zresztą nie tylko w tym) już tak dobrze. Do top 10 udało się jej jednak wskoczyć z singlem nagranym z Owl City – Good Time (#5). Jej aktualny singiel, I Really Like You, debiutuje właśnie na miejscu 3. (z bardzo dobrym, jak na tę lokatę, tygodniowym nakładem), stając się trzecim singlem Jepsen notowanym w top 10. Pod względem sprzedaży powrotny utwór wokalistki również zajmuje miejsce 3., ale w streamingu otwiera trzecią dziesiątkę.

Streamingowy przelicznik wyraźnie osłabia pozycję startową singla Cool DJ-a Alesso z gościnnym udziałem producenta i wokalisty o pseudonimie Roy English. Tygodniowa sprzedaż singlowi tej dwójki zapewniałaby debiut na miejscu 4., ale przeciętna popularność w streamingu (#87) powoduje, że Cool na sprzedażowo-streamingowej liście debiutuje na miejscu 10. Dla drugiego z panów jest to pierwsza wizyta na liście, a szwedzki DJ w top 10 pojawia się po raz czwarty (raz był nawet jej liderem – z singlem nagranym z Calvinem Harrisem i Hurts). Cool zawiera sample z Get Outta My Way Kylie Minogue (2010), które – promując album Aphrodite – na The UK Singles Chart dotarło do miejsca 12.

Do top 10 udaje się w końcu wskoczyć singlowi Trouble Iggy Azalei Jennifer Hudson. Jego pozycje w ostatnich tygodniach zaniżał streaming. W aktualnym notowaniu jest podobnie, ale tym razem jest to niewielka różnica. Singiel awansuje z miejsca 13. na 7. (tradycyjna sprzedaż: #6), przynosząc Azalei piąty singiel notowany w top 10, a Hudson, mimo bogatszego dorobku, dopiero pierwszy. Do tej pory Hudson najwyżej plasowała się na miejscu 11. z singlem Spotlight. Z koeli australijska raperka ma na koncie 1 „numer jeden” (kolaboracja z Arianą Grande przy Problem).

  • Sytuacja poza top 10

Swoje najlepsze jak dotąd pozycje na liście osiągają m.in. single:

– Jack Ü (Skrillex & Diplo) feat. Justin Bieber Where Are Ü Now (↑ z #32 na #18) (tradycyjna sprzedaż: #16),
– Meghan Trainor Dear Future Husband (↑ z #25 na #20) (t.s.: #19),
– Hozier Someone New (↑ z #63 na #36) (t.s.: #27),
– Ciara I Bet (powrót na listę na #65) (t.s.: #40).

Wygląda na to, że do top 20 nie wskoczy już singiel Style Taylor Swift. Tymczasem 2 pierwsze single z albumu 1989 dotarły do top 10 i nadal notowane są na liście (Shake It Off – obecnie na #76, t.s.: #41; max #2, 37 tygodni w top 10; Blank Space – obecnie na #77, t.s.: #43; max #4, 26 tygodni w top 100). Style zajmuje obecnie 43. pozycję (choć pod względem sprzedaży jest to już #22), a na liście najwyżej dotarło do miejsca 21 (t.s.: #13).

W top 100 nie udaje zadebiutować singlowi Ghosttown Madonny. Do tej pory piosenka najwyżej zawędrowała do 65. pozycji na liście konstruowanej wyłącznie na podstawie tradycyjnej sprzedaży (w notowaniu z 22 marca br.), ale dodanie streamingowego przelicznika pozbawiło wówczas tego singla szansy na debiut w top 100 listy.

W gronie nowości na liście dostrzeżemy jeszcze:

– na #25 – AronChupa I’m An Albatraoz (t.s.: #14),
– na #39 – Skepta Shutdown (t.s: #24),
– na #84 – Tove Lo Talking Body (t.s.: #57),
– na #91 – Natalie La Rose feat. Jeremih Somebody (pozycja zajmowana wyłącznie dzięki streamingowi),
– na #99 – T-Wayne Nasty Freestyle (t.s.: #75).

Gdyby top 100 konstruowano wyłącznie na podstawie tradycyjnej sprzedaży, na miejscu 79. widniałby nowy singiel Mariah Carey pt. Infinity.

  • Inne informacje

Najpopularniejszy utwór w stacjach radiowychJess Glynne Hold My Hand (5).

Najczęściej odtwarzany utwór w serwisach streamingowychOMI Cheerleader (Felix Jaehn Remix) (1) – ok. 3,5324 mln odtworzeń.

Tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej i fizycznej utworów w Wielkiej Brytanii2 622 969 kopii (wynik o 174 175 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie sprzedaż była wyższa i wynosiła 2 938 579 kopii.

Ze streamingu pochodzi dodatkowo4 419 858 kopii (wynik o 146 442 kopie wyższy od tego sprzed tygodnia) – co oznacza, że w ciągu tygodnia zanotowano ok. 441 985 800 odtworzeń utworów w serwisach streamingowych (m.in. na Spotify).

Łączny tygodniowy nakład utworów w Wielkiej Brytanii (sprzedaż cyfrowa i fizyczna + przelicznik streamingowy)7 042 827 kopii (wynik o 320 617 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia).

90. tydzień z rzędu notowana jest niższa sprzedaż cyfrowa i fizyczna singli od sprzedaży z analogicznego tygodnia sprzed roku.

Trwający tydzień to czas, gdy do sprzedaży w charakterze singli dodano m.in. utwory: Armin van Buuren feat. Mr. Probz Another You, Blonde feat. Alex Newell All Cried Out, Disclosure Bang That, Ghostpoet X Marks The Spot, HONNE Coastal Love, Lucy Rose Our Eyes, M.O Preach, Oliver Heldens Melody, Snoop Dogg feat. Charlie Wilson Peaches N Cream, Ten Walls Sparta, The Chemical Brothers feat. Q-Tip Go, Tove Lo Talking Body.

Notowanie z 03/05/2015 – top 20:

1. OMI Cheerleader (1) – 112 626 kopii (tradycyjna sprzedaż: 77 302 kopie, streaming: 35 324 kopie)
2. Wiz Khalifa feat. Charlie Puth See You Again – 111 542 kopie (t.s.: 77 893 kopie, s.: 33 649 kopii)
3. Carly Rae Jepsen I Really Like You (nowość) – 85 840 kopii
4. Major Lazer x DJ Snake feat. MØ Lean On – 44 033 kopie
5. Jess Glynne Hold My Hand – 42 968 kopii
6. Nick Jonas Jealous – 35 713 kopii
7. Iggy Azalea feat. Jennifer Hudson Trouble – 34 612 kopii
8. Kygo feat. Conrad Firestone – 34 419 kopii
9. Maroon 5 Sugar – 32 789 kopii
10. Alesso feat. Roy English Cool (nowość) – 31 842 kopie
11. Years & Years King
12. Mark Ronson feat. Bruno Mars Uptown Funk!
13. James Bay Hold Back The River
14. Clean Bandit Stronger
15. Dr. Kucho! & Gregor Salto feat. Ane Brun Can’t Stop Playing (Makes Me High)
16. Ed Sheeran (& Rudimental) Bloodstream
17. Hozier Take Me To Church
18. Jack Ü feat. Justin Bieber Where Are Ü Now
19. Rihanna feat. Kanye West & Paul McCartney FourFiveSeconds
20. Meghan Trainor Dear Future Husband

(Jako „nowość” oznaczam utwory, które po raz pierwszy pojawiają się w top 100).

Gdyby wszystkim tytułom z top 10 odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania przelicznika streamingowego, w top 10 doszłoby do dużych przetasowań: #1 Wiz Khalifa i Charlie Puth, #2 OMI, #3 Carly Rae Jepsen, #4 Alesso i Roy English, #5 Jess Glynne, #6 Iggy Azalea i Jennifer Hudson, #7 Major Lazer, DJ Snake i MØ, #8 Clean Bandit (zamiast #14), #9 Nick Jonas, #10 Dr. Kucho!, Gregor Salto i Ane Brun (zamiast #15), #11 Kygo i Conrad, #12 Maroon 5.

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

 

The UK Albums Chart

  • „Numer jeden”

Wzorem poprzednich notowań lider ostatniego albumowego zestawienia w Wielkiej Brytanii nie utrzymuje prowadzenia na liście, ustępując pola nowemu tytułowi. Tym razem debiut na jej szczycie przypada w udziale formacji, która w tym regionie świata ma na swoim koncie wiele sukcesów. A mowa o grupie Blur, dla której album The Magic Whip jest szóstym „numerem jeden” w karierze.

Od czasu trzeciego studyjnego longplaya, Parklife (1994), grupa dowodzona przez Damona Albarna każdy kolejny studyjny album umieszcza na 1. miejscu listy, choć od wydania tego poprzedniego, Think Tank, mija właśnie… 12 lat. Tamto wydawnictwo startowało od najwyżej lokaty, generując w ciągu tygodnia nakład równy 64 803 kopie. The Magic Whip melduje się na szczycie dzięki niższemu tygodniowemu nakładowi – wynoszącemu 43 746 kopii, przy czym tradycyjna sprzedaż odpowiada w tym wyniku za 42 653 kopie, a streamingowy ekwiwalent za 1 093 kopie.

Tymczasem lider sprzed tygodnia, album Stages Josha Grobanaspada na miejsce 4.

W streamingu niezmiennie najpopularniejszy jest album x Eda Sheerana, a na 1. miejscu zestawienia dedykowanego kompilacjom utworów wykonywanych przez różnych artystów (zob. Compilations Chartna piąty tydzień pozostaje kompilacja NOW That’s What I Call Music! 90.

  • Top 10

Album Blur jest jedyną nowością nie tylko w top 10 listy, ale i w pierwszej dwudziestce.

Objęcie albumu 1989 Taylor Swift jednodniową superpromocyjną ceną pozwala temu tytułowi zanotować awans z miejsca 10. na 2. Jest to najwyższa lokata tego tytułu od pół roku, tj. o jego debiutu na szczycie listy, po którym osunął się on na miejsce 3. Do tej pory 1989 nie było jeszcze notowane na pozycji 2. Dzięki temu awansowi album Swift może pochwalić się już niecodziennym osiągnięciem – notowany był bowiem na każdej z pozycji w top 10; najczęściej na miejscu 7. i 8. (w obu przypadkach po 7 razy).

7. miejsce albumu x Eda Sheerana oraz 8. miejsce albumu In The Lonely Hour Sama Smitha są najniższymi pozycjami tych wydawnictw od momentu, gdy zadebiutowały one na liście – odpowiednio: 45 i 49 tygodni temu.

  • Nowości poza top 10

Na The UK Albums Chart debiutują również:

– na #26 – album Let’s Hear It For The Dogs szkockiego duetu The Proclaimers (który ma na koncie 3 albumy notowane w top 10(t.s.: #24),
– na #36 – album Jekyll + Hyde amerykańskiego zespołu country Zac Brown Band (dla którego jest to drugi album notowany w top 100(t.s.: #33),
– na #45 – debiutancki solowy album brytyjskiego wokalisty i aktora Julesa Knighta pt. Change Of Heart (t.s.: #40),
– na #50 – MG, czyli drugi solowy album znanego z Depeche Mode Martina Gore’a (występującego tym razem jako MG(t.s.: #41),
– na #59 – album +- duńskiego zespołu Mew (w top 100 pojawiającego się po raz pierwszy(t.s.: #49),
– na #96 – solowy album znanej z grupy Everything But The Girlwokalistki Tracey Thorn pt. Songs From The Falling (dla której jest to czwarty solowy album notowany w top 100, a z Everything But The Girl miała ona nawet 4 albumy notowane w top 10(t.s.: #70).

  • Inne informacje

Gdzie podziewają inne (niż Stages) albumy, które poprzednio debiutowały w top 20:

– z #6 na #23 – spada album Sound & Color Alabama Shakes (t.s.: #23),
– z #12 na #51 – spada album Whispers II Passengera (t.s.: #45).

Tygodniowa sprzedaż albumów w Wielkiej Brytanii1 297 818 kopii (wynik o 178 185 kopii wyższy od tego sprzed tygodnia). Rok temu w analogicznym okresie tygodniowa sprzedaż albumów była nieco wyższa i wynosiła 1 308 460 kopii.

Trwający tydzień przynosi w Wielkiej Brytanii premiery m.in. następujących albumów: Andreya Triana Giants, Best Coast California Nights, Ciara Jackie, Django Django Born Under Saturn, Emika Drei, Grace Jones The Disco Years, JME Integrity>, Lucy Spraggan We Are, Metz II, Mumford & Sons Wilder Mind, My Morning Jacket The Waterfall, Other Lives Rituals, Palma Violets Danger In The Club, S Club 7 Best: The Greatest Hits Of S Club 7, Zaz Paris.

Notowanie z 03/05/2015 – top 20:

1. Blur The Magic Whip (nowość) – 43 746 kopii (tradycyjna sprzedaż: 42 653 kopie, streaming: 1 093 kopie)
2. Taylor Swift 1989 – 16 990 kopii
3. James Bay Chaos And The Calm – 14 904 kopie
4. Josh Groban Stages – 13 370 kopii
5. Meghan Trainor Title – 13 032 kopie
6. Paul Simon The Ultimate Collection – 12 619 kopii
7. Ed Sheeran x – 10 715 kopii
8. Sam Smith In The Lonely Hour – 10 608 kopii
9. George Ezra Wanted On Voyage – 9 929 kopii
10. Imagine Dragons Smoke & Mirrors – 8 582 kopie
11. Hozier Hozier
12. Noel Gallagher’s High Flying Birds Chasing Yesterday
13. Sia 1000 Forms Of Fear
14. Maroon 5 V
15. Mark Ronson Uptown Special (powrót)
16. Catfish And The Bottlemen The Balcony
17. Fall Out Boy American Beauty/American Psycho
18. Kodaline Coming Up For Air
19. First Aid Kit Stay Gold (powrót)
20. Paolo Nutini Caustic Love

(Jako „nowość” oznaczam albumy, które po raz pierwszy pojawiają się w top 100, a jako „powrót” albumy, które poprzednio nie były notowane w top 100).

Gdyby wszystkim tytułom odliczyć nakład wygenerowany przez nie w efekcie zastosowania streamingowego przelicznika, miejscami pozamienialiby się: Meghan Trainor z Paulem Simonem oraz Ed Sheeran z Georgem Ezrą.

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

Cotygodniowe notowania The UK Singles Chart oraz The UK Albums Chart komentuję ponadto na MUZYKO(B)LOGu.

Dane sprzedażowe – za mediatraffic.de.