Rubryki
5 razy skomentowano

UK Charts: Notowania z 23/02/14

Dodany przez | 25/02/2014
Informacje
 
 

W brytyjskich zestawieniach sprzedaży – efekt BRIT Awards. Na 1. miejsce The UK Albums Chart po roku powraca zespół Bastille. Z kolei na The UK Singles Chart na szczycie debiutuje Sam Smith z singlem Money On My Mind.

The UK Singles Chart

4-tygodniową dominację singla Rather Be brytyjskiego kwartetu Clean Bandit i wokalistki Jess Glynne na brytyjskiej liście sprzedaży singla kończy singiel Money On My Mind wyróżnionego nagrodą krytyków podczas BRIT Awards – Sama Smitha.

Singiel Sama Smitha debiutuje na 1. miejscu, rozchodząc się w ciągu tygodnia w nakładzie równym 108 013 kopii. Tym sposobem na 8 pierwszych notowań z roku 2014 aż 7 razy utwór z 1. miejsca legitymował się co najmniej 100-tysięcznym tygodniowym nakładem. Tymczasem rok 2013 na przestrzeni 8 pierwszych tygodni przyniósł zaledwie 1 takie notowanie.

Money On My Mind nie jest pierwszym utworem Sama Smitha notowanym na szczycie The UK Singles Chart, ponieważ w ostatnim majowym notowaniu z 2013 r. na 1. miejscu zameldował się na 1 tydzień singiel La La La Naughty Boya z gościnnym udziałem młodego wokalisty. Wcześniej, jeszcze w 2012 r., Smith pojawił się w zestawieniu z singlem Latch, w którym występował u boku producenckiego duetu Disclosure. Piosenka dotarła do 11. pozycji. Co ciekawe, wydany w 2013 r. inny solowy singiel Sama Smitha pt. Lay Me Down dopiero dzięki sukcesowi tego aktualnego dociera w końcu do top 100, widniejąc w bieżącym notowaniu na miejscu 46. Jednocześnie w stawce znaczący awans notuje singiel La La La (z #94 na #51), a do top 100 powraca Latch (na #59).

Singiel Rather Be Clean Bandit i Jess Glynne spada ze szczytu na miejsce 3., a od Money On My Mind rozdziela go awansujący o 1 pozycję „numer jeden” z przełomu grudnia i stycznia – singiel Happy Pharrella Williamsa.

W tygodniu debiutu nie udaje się wedrzeć do pierwszej trójki dużemu przebojowi zza Oceanu – balladzie Say Something wykonywanej wspólnie przez duet A Great Big World Christinę Aguilerę. Singiel debiutuje na liście na miejscu 4. Dla A Great Big World jest to pierwsza wizyta w zestawieniu, z kolei Christina Aguilera w pierwszej dziesiątce umieszczała już 17 innych utworów (licząc wszelkie kolaboracje i projekty charytatywne). Aguilera zdołała do tej pory 4 swoje single doprowadzić na sam szczyt. Ostatnia taka sytuacja zdarzyła jej się jednak 11 lat temu – za sprawą singla Beautiful (a wcześniej z singlami: Genie In A BottleLady Marmalade Dirrty).

Liczba 8 kolaboracji w brytyjskim top 10 sprzed tygodnia redukuje się do 7 tytułów. Co ciekawe, 2 z nich zajmują 2 najwyższe pozycje.

Efekt BRIT Awards, które rozdano 19 lutego br., objawia się na liście na wiele sposobów. Wystarczy wspomnieć o debiutujących na liście 2 kolaboracjach, do których doszło na potrzeby gali. Na miejscu 72. pojawia się bowiem mash-up White Noise/Royals wykonany przez Disclosure i duet AlunaGeorge we współudziale Lorde. Znacznie wyżej, bo na miejscu 21., dostrzeżemy za to miks przebojów Pompeii/Waiting All Night w wykonaniu Bastille, Rudimental i Ella Eyre. Oryginalna wersja Waiting All Night, okrzyknięta brytyjskim singlem roku podczas rozdania nagród BRIT, powraca do top 100 na miejsce 42. Podobny los spotyka 3 inne single Rudimental: Feel The Love (#68), Powerless (#73) i Not Giving In (#95). Tymczasem oryginał Pompeii w wykonaniu Bastille awansuje z miejsca 61. na 20. (i nie jest to jedyny singiel Bastille, który poprawia swoje notowania dzięki BRIT Awards, podczas których zespół uznano brytyjskim odkryciem roku).

Znaczący awans na liście przypada w udziale piosence pochodzącej z filmu The Lego® Movie – Lego® Przygoda. Singiel Everthing Is Awesome!!! duetu Tegan And Sara oraz prześmiewców z The Lonely Island przesuwa się z miejsca 65. na 17. Dla Tegan And Sara jest to dopiero pierwszy utwór mieszczący się w pierwszej setce brytyjskiej listy. Z kolei The Lonely Island co prawda umieścili wcześniej w setce 2 inne swoje single, ale żaden z nich nie zaszedł nawet do pierwszej pięćdziesiątki.

Debiut na miejscu 63. zalicza grupa My Chemical Romance z utworem Fake Your Death. W top 100 nie udaje się jednak zadebiutować singlom: Embrace RefugeesKodaline One Day. Nie dostrzeżemy tu również Young Girls Bruno Marsa, które zgodnie z danymi The Official Charts Company zapowiadane było jako nowe wydawnictwo na podsumowany tym notowaniem tydzień.

Nowo rozpoczęty tydzień przynosi sporą liczbę singlowych premier. Wśród nich znajdziemy single: Beck Blue Moon, Dario G & Dame Shirley Bassey We Got Music, Foxes Let Go For Tonight, Groove Armada Pork Soda, Julio Bashmore feat. Jessie Ware Peppermint, Max Marshall Your Love Is Like, Moby & Damien Jurado Almost Home, NONONO Pumpin Blood, Paloma Faith Can’t Rely On You czy Tiësto Red Lights.

Notowanie z 23/02/2014 – top 40:

1. Sam Smith Money On My Mind (nowość)
2. Pharrell Williams Happy
3. Clean Bandit feat. Jess Glynne Rather Be
4. A Great Big World & Christina Aguilera Say Something (nowość)
5. Zedd feat. Hayley Williams Stay The Night
6. Katy Perry feat. Juicy J Dark Horse
7. David Guetta feat. Skylar Grey Shot Me Down
8. Pitbull feat. Ke$ha Timber
9. Katy B Crying For No Reason
10. DJ Fresh vs Jay Fay feat. Ms Dynamite Dibby Dibby Sound
11. will.i.am feat. Miley Cyrus, Wiz Khalifa, French Montana & DJ Mustard Feelin’ Myself
12. Beyoncé feat. Jay Z Drunk In Love
13. Imagine Dragons Demons
14. Avicii feat. Dan Tyminski Hey Brother
15. Vance Joy Riptide
16. Gorgon City feat. MNEK Ready For Your Love
17. Tegan And Sara feat. The Lonely Island Everything Is Awesome!!!
18. Idina Menzel Let It Go
19. Shakira feat. Rihanna Can’t Remember To Forget You
20. Bastille Pompeii
21. Bastille/Rudimental/Ella Eyre Pompeii/Waiting All Night (nowość)
22. Jason Derulo Trumpets
23. Beyoncé XO
24. OneRepublic If I Lose Myself 
25. Ellie Goulding How Long Will I Love You
26. Ellie Goulding Goodness Gracious
27. Disclosure (feat. Mary J. Blige) F For You
28. Le Youth feat. Dominique Young Unique Dance With Me
29. John Legend All Of Me
30. Neon Jungle Braveheart
31. Lorde Team
32. M.A.D. Fame & TV (nowość)
33. John Newman Love Me Again
34. OneRepublic Counting Stars
35. Ellie Goulding Burn
36. Lorde Royals
37. American Authors Best Day Of My Life
38. Fuse ODG Million Pound Girl (Badder Than Bad)
39. Arctic Monkeys Do I Wanna Know?
40. Avicii feat. Aloe Blacc Wake Me Up!

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

 

The UK Albums Chart

Po raz trzeci z rzędu lider zestawienia po tygodniu z trudem utrzymuje pozycję w pierwszej dziesiątce. Los albumów You Me At Six Cavalier Youth (#1 3 tygodnie temu) i Bombay Bicycle Club So Long, See You Tomorrow (#1 2 tygodnie temu) dzieli tym razem Katy B z albumem Little Red, który w poprzednim notowaniu przyniósł wokalistce pierwszą w karierze wizytę na szczycie The UK Albums Chart. Little Red spada jednak na miejsce 8.

Sugerując się danymi sprzedaży z połowy tygodnia, na 1. miejscu zadebiutować miała nastoletnia szkocka wokalistka Nina Nesbitt z debiutanckim albumem Peroxide. Ze szkodą dla niej w trakcie tygodnia rozdano nagrody BRIT, co dodało skrzydeł wydawnictwom artystów, którzy zostali na gali nagrodzeni, ewentualnie jedynie na niej wystąpili. Finalnie zatem Nina Nesbitt swój album umieszcza dopiero na miejscu 11.

Na 1. miejsce, dzięki występowi podczas BRIT Awards 2014 oraz opuszczeniu gali z 1 statuetką, po awansie z miejsca 10. wskakuje formacja Bastille z debiutanckim albumem Bad Blood. Na poczet tego tytułu zliczana jest również sprzedaż 2-płytowej reedycji o tytule All This Bad Blood. Standardowa wersja tego wydawnictwa meldowała się już wcześniej na szczycie. Miało to jednak miejsce blisko roku temu – w notowaniu z dnia 10 marca 2013 r. Wówczas Bad Blood zadebiutowało na 1. miejscu, rozchodząc się w nakładzie 56 572 kopii w ciągu tygodnia. Powrót na pozycję lidera po niespełna 12 miesiącach zapewnia temu tytułowi tygodniowa sprzedaż równa 18 334 kopie. Tak niską sprzedażą nie legitymował się żaden lider albumowego zestawienia od pół roku! Ostatnim „numerem jeden” z niższą tygodniową sprzedażą było wydawnictwo The Impossible Dream duetu Richard And Adam, które w notowaniu z dnia 25 sierpnia ub.r. miało na koncie zaledwie 17 664 sprzedane kopie.

Uznany najlepszym brytyjskim albumem podczas BRIT Awards 2014 longplay AM grupy Arctic Monkeys (dodatkowo nagroda dla najlepszego brytyjskiego zespołu) w 24. tygodniu na liście awansuje z miejsca 11. na 2. Album był „numerem jeden” na liście przez 2 kolejne tygodnie we wrześniu 2013 r. Zyskują również starsze albumy Arktycznych Małp. Na miejscu 40. widnieje Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not, a na miejscu 84. – Favourite Worst Nightmare.

Do pierwszej dziesiątki w efekcie BRIT Awards powracają ponadto albumy: Disclosure Settle (awans z #32 na #3), Rudimental Home (awans z #19 na #5) i Lorde Pure Heroine (awans z #12 na #9). Na BRIT Awards, jeśli idzie o sprzedaż albumów, niewiele ugrały raczej Ellie Goulding i Beyoncé, których wydawnictwa co prawda utrzymują się w top 10, ale zaliczają spadek.

Debiutująca przed tygodniem na miejscu 13. Lisa Stansfield z albumem Seven osuwa się na miejsce 48, a top 100 zaledwie po tygodniu opuszcza Neil Finn z albumem Dizzy Heights (poprzednio #22). Na liście nie udaje się zadebiutować mającym premierę tydzień temu albumom: Sean Paul Full Frequency i Zedd Clarity: Deluxe Edition.

O pozycję w top 100 w kolejnym notowaniu walczyć będą m.in. albumy: Beck Morning Phase, Neneh Cherry Blank Project, Schoolboy Q Oxymoron, St. Vincent St. Vincent, Stromae Racine Carrée czy Wild Beasts Present Tense.

Notowanie z 23/02/2014 – top 40:

1. Bastille (All This) Bad Blood
2. Arctic Monkeys AM
3. Disclosure Settle
4. Ellie Goulding Halcyon (Halcyon Days)
5. Rudimental Home
6. London Grammar If You Wait
7. Beyoncé Beyoncé
8. Katy B Little Red
9. Lorde Pure Heroine
10. John Newman Tribute
11. Nina Nesbitt Peroxide (nowość)
12. Avicii TRUE
13. James Blunt Moon Landing
14. Bruno Mars Unorthodox Jukebox
15. Imagine Dragons Night Visions
16. The 1975 The 1975
17. Jake Bugg Shangri La
18. Emeli Sandé Our Version Of Events
19. One Direction Midnight Memories
20. Passenger All The Little Lights
21. Bombay Bicycle Club So Long, See You Tomorrow
22. Eminem The Marshall Mathers LP 2
23. Gary Barlow Since I Saw You Last
24. We Are In The Crowd The Weird Kids (nowość)
25. OneRepublic Native
26. Haim Days Are Gone
27. Katy Perry Prism
28. Kodaline In A Perfect World
29. John Legend Love In The Future
30. Blackberry Smoke The Whippoorwill (nowość)
31. Dire Straits Brothers In Arms
32. Tinie Tempah Demonstration
33. Temples Sun Structures
34. Macklemore & Ryan Lewis The Heist
35. The Cure Greatest Hits
36. Daft Punk Random Access Memories
37. Lana Del Rey Born To Die
38. Bruce Springsteen High Hopes
39. Tom Odell Long Way Down
40. Arctic Monkeys Whatever People I Am, That’s What I’m Not

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

Cotygodniowe notowania The UK Singles Chart oraz The UK Albums Chart komentuję ponadto na profilu MUZYKO(B)LOGa na Facebooku.

Sam Smith (fot. clashmusic.com)