Rubryki
3 razy skomentowano

UK Charts: Notowania z 02/03/14

Dodany przez | 04/03/2014
Informacje
 
 

Rekordy na The UK Singles Chart świetnie sprzedającego się Pharrella kontra fatalna sprzedaż lidera The UK Albums Chart.

The UK Singles Chart

W 15. tygodniu spędzanym na liście sprzedaży singli w Wielkiej Brytanii utwór Happy Pharrella Williamsa niespodziewanie powraca na szczyt, który przez 5 ostatnich tygodni należał do jego konkurentów.

Happy na 1. miejscu przebywało najpierw przed 1 tydzień, wdrapując się na tę pozycję w notowaniu z dnia 29 grudnia 2013 r., następnie po tygodniowej przerwie powróciło na tę lokatę na 2 kolejne tygodnie, by teraz, po 5-tygodniowej przerwie, znowu zameldować się na czele listy. Tym sposobem Happy zyskuje miano trzeciego singla w historii The UK Singles Chart, który na 1. miejscu przebywał w 3 osobnych transzach, a jednocześnie pierwszego takiego przypadku od 57 lat! Po raz pierwszy dokonał tego w 1953 r. singiel I Believe Frankiego Laine’a, który na 1. miejscu spędził łącznie rekordowe 18 tygodni (najpierw 9 kolejnych tygodni, później 6 dodatkowych, a na koniec jeszcze 3). Podobne osiągnięcie przypadło w udziale singlowi Singing The Blues Guya Mitchella w 1957 r.

Co ciekawe, od roku 2000 tylko 16 innych piosenek po spadku z 1. miejsca na tę pozycję powróciło, tyle że – inaczej niż w przypadku Happy – były to zawsze wyłącznie 2 osobne pobyty na szczycie. W tym okresie (tj. od 2000 r.) najdłuższa przerwa między pierwszym a drugim pobytem tego samego tytułu na 1. miejscu wynosiła maksymalnie 3 tygodnie, podczas gdy druga przerwa Happy od przewodzenia listą trwała 5 tygodni.

Dodatkowo Happy przekracza magiczny próg 1 miliona kopii sprzedanych w Wielkiej Brytanii, stając się 143. singlem w historii brytyjskiej fonografii, któremu udaje się to osiągnąć. Dla Pharrella jest to już trzeci singiel, który osiąga w tym regionie siedmiocyfrowy wynik sprzedaży – po Get Lucky i Blurred Lines, które dołączyły do grona singli z taką sprzedażą w połowie 2013 r. W efekcie Pharrell jest dopiero drugim po The Beatles artystą, który w ciągu 12 miesięcy (choć w tym przypadku jest to krótszy, bo ok. 9-miesięczny, przedział czasowy) na liście singli z 1-milionowym wynikiem sprzedaży umieszcza aż 3 utwory.

Na pierwszy rzut oka na liście singli, które rozeszły się w Wielkiej Brytanii w nakładzie przekraczającym 1 milion kopii, częściej niż Pharrell pojawiają się jedynie The Beatles – 6 razy, a tak samo często, co Pharrell, pojawia się na niej Rihanna. Gdyby jednak zacząć rozbierać tę listę na czynniki pierwsze, wówczas dane te uległyby zmianie, skoro np. Paul McCartney pojawia się na liście nie tylko jako członek The Beatles, ale też w innych konfiguracjach, a Robbie Williams widnieje na niej z 1 utworem solowym, 1 nagranym z Take That i 1 wydanym w ramach projektu Band Aid 20, podobnie jak George Michael, który obecny jest na liście a to jako solista, a to jako członek Wham!, a innym razem jako osoba współtworząca okazjonalny projekt Band Aid.

Z 1. miejsca na 2. spada debiutujący przed tygodniem na najwyższej pozycji Sam Smith z singlem Money On My Mind, a na miejscu 3. utrzymuje się inny tegoroczny „numer jeden” – singiel Rather Be nagrany przez grupę Clean Bandit Jess Glynne. Do czołówki stopniowo zbliża się Katy Perry z singlem Dark Horse (feat. Juicy J), awansując z miejsca 6. na 4.

Do top 10 trafiają 3 nowe tytuły. Najwyżej, na miejscu 6., pojawia się TiëstoRed Lights. Jest to jego pierwszy utwór notowany w czołowej dziesiątce. Po raz pierwszy w karierze w top 10, tj. na miejscu 7., melduje się również, mająca zdecydowanie mniej wydawnictw na koncie niż Tiësto, brytyjska wokalistka Foxes, co zapewnia jej singiel Let Go For Tonight. Top 10 zamyka natomiast Paloma Faith z wyprodukowanym przez Pharrella singlem Can’t Rely On You. Wyżej od tego utworu Palomy plasował się tylko pierwszy singiel z jej drugiego albumu, utwór Picking Up The Pieces – na miejscu 7. (2012).

Znaczący awans na liście zalicza ballada Johna LegendaAll Of Me, przesuwająca się z miejsca 29. na 9., co daje wokaliście drugi singiel w karierze mieszący się w brytyjskim top 10 po singlu Ordinary People (#4). Wyraźnie swoje notowania poprawia również singiel Best Day Of My Life grupy American Authors, skacząc z miejsca 37. na 17. Z kolei na miejsce 26. spoza setki wskakuje przebój We Built This City grupy Starship sprzed 29 lat wykorzystany ostatnio w reklamie sieci komórkowej. Na liście piosenka dotarła maksymalnie do 12. miejsca. A od pozycji 57. pobyt na liście rozpoczyna singiel Peppermint Julio Bashmore’a z wokalem Jessie Ware.

Poza top 100 debiutują single: Beck Blue Moon, Dario G & Dame Shirley Bassey We Got Music, Groove Armada Pork Soda, Max Marshall Your Love Is Like, Moby & Damien Jurado Almost Home czy NONONO Pumpin Blood.

Nowo rozpoczęty tydzień przynosi premiery m.in. takich singli, jak: Damon Albarn Everyday Robots, Lily Allen Air Balloon, Nick Mulvay Cucurucu, Pearl Jam Getaway, Rebecca Ferguson All That I’ve Got, Route 94 feat. Jess Glynne My Love i Stylo G Move Back.

Notowanie z 02/03/2014 – top 40:

1. Pharrell Williams Happy
2. Sam Smith Money On My Mind
3. Clean Bandit feat. Jess Glynne Rather Be
4. Katy Perry feat. Juicy J Dark Horse
5. A Great Big World & Christina Aguilera Say Something
6. Tiësto Red Lights (nowość)
7. Foxes Let Go For Tonight (nowość)
8. Zedd feat. Hayley Williams Stay The Night
9. John Legend All Of Me
10. Paloma Faith Can’t Rely On You (nowość)
11. David Guetta feat. Skylar Grey Shot Me Down
12. Katy B Crying For No Reason
13. Pitbull feat. Ke$ha Timber
14. will.i.am feat. Miley Cyrus, Wiz Khalifa, French Montana & DJ Mustard Feelin’ Myself
15. Beyoncé feat. Jay Z Drunk In Love
16. Ellie Goulding Goodness Gracious
17. American Authors Best Day Of My Life
18. DJ Fresh vs Jay Fay feat. Ms Dynamite Dibby Dibby Sound
19. Imagine Dragons Demons
20. Gorgon City feat. MNEK Ready For Your Love
21. Avicii feat. Dan Tyminski Hey Brother
22. Beyoncé XO
23. Shakira feat. Rihanna Can’t Remember To Forget You
24. Tegan And Sara feat. The Lonely Island Everything Is Awesome!!!
25. Bastille/Rudimental/Ella Eyre Pompeii/Waiting All Night
26. Starship We Built This City (powrót)
27. Vance Joy Riptide
28. Ellie Goulding How Long Will I Love You 
29. Jason Derulo Trumpets
30. Bastille Pompeii
31. Idina Menzel Let It Go
32. OneRepublic If I Lose Myself 
33. Lorde Team
34. Neon Jungle Braveheart
35. Chris Brown feat. Kid Ink Show Me
36. OneRepublic Counting Stars
37. Disclosure (feat. Mary J. Blige) F For You
38. Ellie Goulding Burn
39. Arctic Monkeys Do I Wanna Know?
40. Le Youth feat. Dominique Young Unique Dance With Me

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

 

The UK Albums Chart

Przed tygodniem, dzięki występowi podczas gali BRIT Awards 2014 oraz zgarnięciu 1 ze statuetek, formacja Bastille po niemalże rocznej przerwie powróciła na 1. miejsce brytyjskiej listy sprzedaży albumów z debiutanckim longplayem Bad Blood (oraz jego reedycją, All This Bad Blood, jako że sprzedaż obu tytułów liczona jest na jedno konto). Wówczas najwyższą lokatę zapewniała temu tytułowi najniższa od pół roku tygodniowa sprzedaż „numeru jeden” wynosząca dokładnie 18 334 kopie. Tym razem album Bastille ponownie (po raz trzeci) figuruje na 1. miejscu, legitymując się jeszcze niższą sprzedażą. Można powiedzieć, że tak fatalnie dawno nie było, ponieważ wynik równy 16 548 kopii stanowi najniższy tygodniowy rezultat sprzedażowy „numeru jeden” od półtora roku, tj. od notowania z dnia 12 sierpnia 2012 r., gdy album Talk That Talk Rihanny przewodził stawką z rekordowo niskim nakładem równym zaledwie 9 578 kopii.

Najwyżej notowana nowość pojawia się na miejscu 4. i jest nią album Becka pt. Morning Phase, który w połowie tygodnia był na dobrej drodze, aby zostać liderem aktualnego notowania. Artysta nie ma jednak powodu do narzekań, ponieważ jest to jak dotąd jego najwyższa lokata na The UK Albums Chart. Do tej pory tylko 1 z jego wcześniejszych albumów notowany był w pierwszej dziesiątce, a było to 9. miejsce albumu Modern Guilt (2008).

Pierwszą dziesiątkę zamyka inna nowość, tj. album grupy Wild Beasts pt. Present Tense. Czwarty album podopiecznych Domino Records jest ich pierwszym tytułem, który mieści się w tygodniowym top 10.

Dopiero pierwszy tytuł w brytyjskim top 100 umieszcza Annie Clark aka St. Vincent. Jej album St. Vincent debiutuje na miejscu 21. Tuż za top 40 melduje się natomiast Neneh Cherry z longplayem Blank Project, który jest czwartym jej solowym albumem studyjnym, jako że 3 jej wcześniejsze wydawnictwa (z lat: 2006, 2009 i 2012) powstały we współpracy z innymi artystami. Spośród wydawnictw solowych Cherry Blank Project jest jej najniżej notowanym albumem. Największy sukces przyniosło wokalistce debiutanckie Raw Like Sushi (1989), które dotarło do 2. pozycji listy.

Na 67. miejscu debiutuje czwarty album Kid Cudiego pt. Satellite Flight: The Journey To Mother Moon, wydany bez wcześniejszego podawania daty premiery, a do tego wypuszczony w trakcie minionego tygodnia (innymi słowy, mający mniej czasu niż reszta stawki, by zapracować na swój finalny rezultat). Na The UK Albums Chart Kid Cudi wyżej zaszedł tylko ze swoim poprzednim albumem pt. Indicud (2013) – do miejsca 32. Wyżej, bo na miejscu 23., pojawia się trzeci regularny album rapera Schoolboya Q pt. Oxymoron, stając się jego pierwszym wydawnictwem notowanym w brytyjskim top 100. Za to dopiero na miejscu 70., co jednak nie powinno być zaskoczeniem, skoro jest to wydawnictwo country, debiutuje niedawny amerykański „numer jeden” – album The Outsiders Erica Churcha.

Nie dość, że już w poprzednim notowaniu młodziutką Szkotkę, Ninę Nesbitt, spotkał ogromny pech, gdy jej debiutancki album Peroxide ostatecznie zadebiutował na miejscu 11., choć w połowie tygodnia był jeszcze liderem sprzedaży, to na dodatek drugi tydzień obecności tego tytułu w sprzedaży przysparza mu ogromny spadek na liście – na miejsce 58.

Ogromna popularność albumu Racine Carrée Stromae we Francji nie miała dla Brytyjczyków żadnego znaczenia, czego dowodzi brak tego tytułu, wydanego na Wyspach Brytyjskich dopiero przed tygodniem, w aktualnym top 100.

O pozycję w top 100 w kolejnym notowaniu walczyć będą m.in. albumy: A Great Big World Is There Anybody Out There?, Blood Red Shoes Blood Red Shoes, Mike Oldfield Man On The Rocks, Pharrell Williams G I R L, Pink Martini Dream A Little Dream, Rainy Milo This Thing Of Ours, Real Estate Atlas, Rick Ross Mastermind i The Fray Helios.

Notowanie z 02/03/2014 – top 40:

1. Bastille (All This) Bad Blood
2. Arctic Monkeys AM
3. Ellie Goulding Halcyon (Halcyon Days)
4. Beck Morning Phase (nowość)
5. Beyoncé Beyoncé
6. Rudimental Home
7. Disclosure Settle
8. Lorde Pure Heroine
9. London Grammar If You Wait
10. Wild Beasts Present Tense (nowość)
11. Katy B Little Red
12. Avicii TRUE
13. Reverend & The Makers ThirtyTwo (nowość)
14. John Newman Tribute
15. John Legend Love In The Future
16. Bruno Mars Unorthodox Jukebox
17. The 1975 The 1975
18. Imagine Dragons Night Visions
19. Jake Bugg Shangri La
20. James Blunt Moon Landing
21. St. Vincent St. Vincent (nowość)
22. Haim Days Are Gone
23. Schoolboy Q Oxymoron (nowość)
24. Katy Perry Prism
25. Emeli Sandé Our Version Of Events
26. One Direction Midnight Memories
27. Gary Barlow Since I Saw You Last
28. Bombay Bicycle Club So Long, See You Tomorrow
29. Michael Bublé To Be Loved
30. Eminem The Marshall Mathers LP 2
31. Passenger All The Little Lights
32. OneRepublic Native
33. Dire Straits Brothers In Arms
34. Kodaline In A Perfect World
35. Tinie Tempah Demonstration
36. Lana Del Rey Born To Die
37. Fleetwood Mac The Very Best Of
38. The Cure Greatest Hits
39. Bruce Springsteen High Hopes
40. Oasis Time Flies: 1994-2009

Więcej informacji na temat powyższego notowania znaleźć można na stronie The Official Charts Company.

Cotygodniowe notowania The UK Singles Chart oraz The UK Albums Chart komentuję ponadto na profilu MUZYKO(B)LOGa na Facebooku.

Beck (fot. materiały prasowe)