Rubryki
0 razy skomentowano

Mierzenie jakości odcinkami, czyli muzyka seryjnie dobra

Dodany przez | 03/02/2015
 

Znacie to frustrujące pragnienie poznania nowej muzyki i jednocześnie brak czasu na jej poszukiwanie? Kiedy znajomi polecili Wam już wszystkich artystów ze swojej kolekcji, a playlisty radiowe znacie prawie na pamięć? Niedobór czasu wolnego zmusza Was do trudnych wyborów między oglądaniem filmu, odcinka ulubionego serialu a (czasem bezowocnym) przeglądaniem YouTube w nadziei, że natraficie na nieoszlifowany diament, odkryjecie muzyczną Amerykę lub po prostu znajdziecie chociaż jedną piosenkę, która zaspokoi Wasz głód nowości. A gdyby tak połączyć przyjemne z pożytecznym?

Seriale to prawdziwe kopalnie muzycznych skarbów. Każdy znajdzie coś dla siebie, od zwykłego popu po rocka, od klasyki po nowoczesność. Nie trzeba oglądać wszystkich sezonów CSI, Plotkary czy Pretty Little Liars, aby przypadkowo trafić na ciekawą muzykę. Obejrzawszy zaledwie kilka odcinków Kości, upolowałam dwie zdobycze w postaci Bring On The Wonder Susan Enan i Shipwrecked Shane’a Alexandra, o których to artystach nie słyszałam nigdy wcześniej. Fascynacja Chirurgami obfitowała w jeszcze większe zbiory, jak Breathe Anny Nalick, Swans Uncle Bob czy najpiękniejsza piosenka Travis – Love Will Come Through (do której teledysk był kręcony na warszawskiej Pradze). Jeśli ktoś nie przepada za tak zwanymi „smętami” i wolałby muzykę, która da mu porządnego kopa z rana, powinien sięgnąć po serial Dr House, w którym poziom prezentowanej muzyki jest równie wysoki, co umiejętności medyczne głównego bohatera. Wystarczy choćby wspomnieć My Home Is Your Head Josepha Artura czy Crystalline Green Goldfrapp. Kilka przykładów z cudzego podwórka, mianowicie mojej przyjaciółki: dzięki Plotkarze odkryła Video Games Lany Del Rey na długo, zanim ta stała się naprawdę sławna, a w Pamiętnikach Wampirów usłyszała Fire Breather cudownej Laurel, która mając zaledwie 20 lat, sama pisze, komponuje i jest odpowiedzialna za współprodukcję swoich piosenek, zaś jej brzmienie porównywane jest do The xx, Zoli Jesus czy Lany Del Rey.

Podobnie jak w filmach, muzyka w serialach ma za zadanie zbudować odpowiedni nastrój poprzez potęgowanie dramatyzmu sceny lub budowanie spokojnego, wręcz refleksyjnego klimatu. Twórcy seriali uwielbiają grać na naszych emocjach, gdyż to właśnie one sprawiają (obok ciekawości), że zasiadamy co tydzień przed telewizorem, aby obejrzeć kolejny odcinek. Zazwyczaj piosenki występują w trakcie lub pod koniec odcinka, stanowiąc dodatkowy komentarz do fabuły lub odzwierciedlając klimat odcinka. W serialach kostiumowych, których fabuła rozgrywa się w konkretnej epoce lub dekadzie, utwory często zamykają odcinek razem z napisami końcowymi. W przypadku Mad Men twórcy serwują nam autentyczną muzykę z połowy poprzedniego stulecia (16 Tons Tennessee Forda Williamsa z 1946 roku oraz Shahdaroba Roya Orbisona z 1963 roku), zaś przy Zakazanym Imperium sięgają po covery piosenek z lat 20., jak My Man w wykonaniu Reginy Spector czy utwory śpiewane przez Stephena DeRosę, który gra w serialu ich pierwotnego autora, Eddiego Cantora.

Skoro już rozmawiamy o napisach końcowych, warto dla odmiany cofnąć się do samego początku, czyli czołówki serialu. Niekończące się CSI intensywnie promuje muzykę kultowego The Who – CSI: Miami zaczyna się od charakterystycznego refrenu Won’t Get Fooled Again, zaś CSI: Nowy Jork to hołd złożony piosence Baba O’Riley. Nie tylko seriale kryminalne mogą poszczycić się wpadającymi w ucho czołówkami, weźmy choćby Teardrop Massive Attack (Dr House) czy piosenki, które stanowią zapowiedź fabuły serialu, jak elektroniczne Empire Alpines (Nastoletnia Maria Stuart) czy rockowe What If God Of Us Joan Osbourne (Joan z Arkadii).

Muzyka nie tylko buduje warstwę emocjonalną w serialach lub zgrabnie podsumowuje dany odcinek. Czasem pomaga popchnąć historię do przodu i wykonać zgrabny skok fabularny bez potrzeby rozpisywania dialogów. Exit Music (For A Film) zespołu Radiohead, skomponowane pierwotnie do napisów końcowych (stąd powyższy tytuł utworu) do filmu Romeo i Julia Baza Luhrmana, pojawiło się w odcinku zamykającym jeden z sezonów Impersonalnych. O dziwo, pasowało idealnie zarówno do rozgrywającej się historii, jak i emocji towarzyszących zakończeniu. Podobną rolę odegrało Break Up The Concrete The Pretenders na początku jednego z odcinków Dra House’a. W takich wypadkach człowiek odnosi wrażenie, że ogląda bardziej teledysk niż serialową historię.

Czasem warto sięgnąć nie tyle po serial, co krążące po sieci zwiastuny. Dr House jest absolutnym mistrzem w tej materii, gdyż filmikom zapowiadającym kolejne sezony zawsze towarzyszyły bezkonkurencyjne piosenki, choćby przy promo sezonu czwartego (elektroniczno-gitarowe Wrap It Up Whitey), piątego (teatralno-rockowe Love Me Dead Ludo) oraz szóstego (Grounds For Divorce Elbow). Dzięki zwiastunowi do Mad Men odkryłam zaś przepiękny cover Mad World śpiewany przez niezbyt znaną Idę Long.

Niestety, nie wszystkie piosenki, które pojawiają się w serialach, można łatwo odnaleźć. Laura Marling nigdy nie wydała studyjnej wersji Is A Hope (Drinking Alone), która pojawiła się w serialu Kumple. A szkoda, bo to piękny utwór, chociaż trwa zaledwie półtorej minuty.

Seriale to prawdziwa kopalnia muzycznych kamieni szlachetnych, ponieważ producenci zazwyczaj wykonują za nas większość roboty, umieszczając w każdym odcinku starannie wyselekcjonowane utwory. Czasem łatwiej eksplorować nieznane, muzyczne lądy, mając punkt zaczepienia w postaci konkretnej piosenki lub nazwy artysty, którego utwór nam się spodobał. Oglądając serial, często podświadomie zwracamy większą uwagę na muzykę w tle, ponieważ kojarzy nam się ona z historią, która rozgrywa się w danym odcinku naszego ulubionego sitcomu. Nigdy nie zwróciłabym uwagi na A Fine Frenzy, gdybym nie oglądała serialu Dr House, chociaż wielokrotnie słyszałam w radio jej ówczesny hit, Almost Lover. Najwidoczniej bardziej spodobały mi się piosenki Whisper i Hope For The Hopeless. Nie przepadam za garażowym indie rockiem granym przez Yeah Yeah Yeahs, a szaleję na punkcie Down Boy, które usłyszałam w jednym z odcinków serialu Impersonalni. Zresztą, mogłabym godzinami wymieniać utwory z tego serialu, których nie odnalazłabym w gąszczu muzyki nieznanych mi artystów, jak choćby ascetyczne Gun Emiliany Torrini, elektroniczne Fortune Days The Glitch Mob czy naładowane emocjami When Things Explode Unkle, śpiewane przez wokalistę The Doors, Iana Astbury. Najpopularniejsze single nie zawsze trafiają w gusta wszystkich odbiorców, a kto ma w dzisiejszym świecie czas i chęci, żeby przesłuchiwać całe płyty tuzinów rekomendowanych artystów, aby móc wreszcie odnaleźć tę jedną jedyną piosenkę, która poruszy emocjonalne struny akurat w jego sercu?

Nowe odkrycia są na wyciągnięcie ręki, podane nam na tacy przez sztab ludzi przygotowujących kolejne odcinki naszych ulubionych seriali. Wystarczy tylko wybrać coś dla siebie i mieć oczy i (przede wszystkim) uszy szeroko otwarte.


Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796
Dodaj komentarz jako pierwsza osoba!
 
Odpowiedz na komentarz
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

 

    Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Pozostaw odpowiedź 
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796