Rubryki
1 razy skomentowano

Billboard: Notowania z 30/01/14

Dodany przez | 04/02/2014
Informacje
 
 

Katy Perry z dziewiątym „numerem jeden” na The Billboard Hot 100, a na liście albumów po jednotygodniowej odwilży ponownie stery przejmuje Kraina Lodu.

The Billboard Hot 100

Po 3 tygodniach spędzonych na 1. miejscu singiel Timber Pitbulla Ke$hy nie zdołał obronić się przed napierającym „czarnym koniem” tej rywalizacji. W konsekwencji Timber ustępuje pola stałej bywalczyni 1. lokaty, spadając na miejsce 2.

Z miejsca 2. na 1. wdrapuje się zatem Katy Perry w towarzystwie rapera Juicy’ego J z singlem Dark Horse. Trzeci singiel z albumu Prism przynosi Katy Perry dziewiąty w karierze „numer jeden” na The Billboard Hot 100. Wcześniej Katy Perry plasowała się na 1. miejscu z singlami: I Kissed A Girl (7 tygodni na 1. miejscu), California Gurls (6 tygodni), Teenage Dream (2 tygodnie), Firework (4 tygodnie), E.T. (5 tygodni), Last Friday Night (T.G.I.F.) (2 tygodnie), Part Of Me (1 tydzień) oraz Roar (2 tygodnie). Dla porównania – 9 (i nie więcej) „numerów jeden” zgromadzili do tej pory: Bee Gees, Elton John, Paul McCartney (poza działalnością w The Beatles) i Usher. Jeżeli Perry dorzuci na swoje konto kolejny „numer jeden”, dołączy do Janet Jackson i Stevie Wondera, którzy na szczycie umieścili 10 swoich utworów. Rekord niezmiennie należy do The Beatles, którzy mieli 20 „numerów jeden”, a wśród kobiet do Mariah Carey (18) (przy czym osiągnięcia te należałoby zmodyfikować, gdyby na konto 3 członków The Beatles doliczyć ich „numery jeden” z czasów, gdy realizowali się oni w innych projektach, najczęściej solo, z kolei na konto Diany Ross doliczyć jej „numery jeden” z czasów, gdy była członkinią The Supremes).

W dekadzie trwającej od 2010 r. do tej pory rekordzistką pod względem liczby „numerów jeden” była Rihanna. Katy Perry dzięki Dark Horse wyrównuje jej osiągnięcie. Obie panie od stycznia 2010 r. umieściły na 1. miejscu Hot 100 po 8 wykonywanych przez siebie utworów (gdyby jednak nie ograniczać się do obecnej dekady, wówczas górą byłaby Rihanna, która ma w sumie 13 „numerów jeden” na koncie). Ponadto Katy Perry i Rihanna zdołały w każdym z 5 kolejnych lat trwającej dekady plasować się na 1. miejscu choćby z 1 wykonywanym przez siebie utworem.

Katy Perry poszerza również grono wokalistek, które na 1. miejscu Hot 100 umieszczały co najmniej po 2 utwory pochodzące z 2 wydanych bezpośrednio po sobie albumów. Sztuka ta udała się wcześniej Mariah Carey, Whitney Houston, Janet Jackson i Pauli Abdul.

Dark Horse jest obecnie najlepiej sprzedającym się cyfrowo singlem w USA, najpopularniejszym tytułem w serwisach streamingowych oraz w serwisach z muzyką na żądanie (serwisach subskrypcyjnych).

Dzięki temu, że utwór Dark Horse wykonuje z Katy Perry raper Juicy J, artysta po raz pierwszy notowany jest na szczycie Hot 100. Jest to ponadto jego pierwszy utwór, który wszedł do pierwszej dziesiątki.

Ponownie znaczący skok zalicza na liście singiel Happy Pharrella Williamsa, który od czasu swojego debiutu w zestawienia wykonywał następujące ruchy: z miejsca 98. na 56., następnie na miejsce 25., a teraz już na miejsce 11.

Pozostałe informacje z amerykańskiej listy przebojów:

10 najlepiej sprzedających się cyfrowo singli w USA w tygodniu obejmowanym aktualnym notowaniem: #1 Katy Perry feat. Juicy J Dark Horse – 294 tysiące kopii (wzrost o 12% względem poprzedniego notowania), #2 Jason Derulo feat. 2 Chainz Talk Dirty – 194 tysiące kopii (wzrost o 31%), #3 Pharrell Williams Happy – 188 tysięcy kopii (wzrost o 57%), #4 Aloe Blacc The Man – 175 tysięcy kopii (wzrost o 6%), #5 Pitbull feat. Ke$ha Timber – 169 tysięcy kopii (spadek o 16%), #6 Bastille Pompeii – 148 tysięcy kopii (wzrost o 15%), #7 A Great Big World feat. Christina Aguilera Say Something – 147 tysięcy kopii (spadek o 30%), #8 Lorde Team – 138 tysięcy kopii (wzrost o 2%), #9 OneRepublic Counting Stars – 132 tysiące kopii (spadek o 16%), #10 Idina Menzel Let It Go  124 tysiące kopii (wzrost o 10%).

Póki co sprzedaż cyfrowa singli w USA jest w okresie od początku tego roku do aktualnego notowania niższa aż o 12% w stosunku do analogicznego przedziału czasowego roku 2013.

Najwięcej w sprzedaży cyfrowej względem poprzedniego tygodnia zyskuje utwór (Digital Sales Gainer): Pharrell Williams Happy.

Najpopularniejszy utwór w amerykańskim airplayuOneRepublic Counting Stars (po raz drugi).

Najwięcej w amerykańskim airplayu względem poprzedniego notowania zyskuje utwór (Airplay Gainer): Pharrell Williams Happ(po raz pierwszy).

Najpopularniejszy tytuł w serwisach streamingowych: Katy Perry feat. Juicy J Dark Horse (po raz pierwszy).

Najwięcej w amerykańskim streamingu względem poprzedniego tygodnia zyskuje utwór: Jason Derulo feat. 2 Chainz Talk Dirty. Na Hot 100 piosenka awansuje z miejsca 15. na 6. – także dzięki dużemu wzrostowi w amerykańskim airplayu oraz wzrostowi sprzedaży cyfrowej.

Najpopularniejszy tytuł w serwisach subskrypcyjnych (z muzyką na żądanie): Katy Perry feat. Juicy J Dark Horse (po raz trzeci).

W top 100 pojawia się 7 nowości: #60 Austin Mahone feat. Pitbull Mmm Yeah, #81 ScHoolboy Q Man Of The Year, #85 Enrique Iglesias feat. Marco Antonio Solis El Perdedor, #88 Hunter Hayes Invisible, #91 Trey Songz Na Na, #96 The 1975 Chocolate, #100 Rico Love They Don’t Know.

Największy spadek: z #28 na #61 – Shakira feat. Rihanna Can’t Remember To Forget You.
Największy awans: z #83 na #58 – Rascal Flatts Rewind.
Najdłużej na liście: 74 tygodnie – Imagine Dragons Radioactive (aktualnie #33).

Notowanie z 30/01/2014 – top 40:

1. Katy Perry feat. Juicy J Dark Horse
2. Pitbull feat. Ke$ha Timber
3. OneRepublic Counting Stars
4. A Great Big World feat. Christina Aguilera Say Something
5. Eminem feat. Rihanna The Monster
6. Jason Derulo feat. 2 Chainz Talk Dirty
7. Passenger Let Her Go
8. Lorde Team
9. Lorde Royals
10. Bastille Pompeii
11. Pharrell Williams Happy
12. One Direction Story Of My Life
13. Beyoncé feat. Jay Z Drunk In Love
14. Ellie Goulding Burn
15. Imagine Dragons Demons
16. Aloe Blacc The Man
17. Avicii feat. Aloe Blacc Wake Me Up!
18. Katy Perry Roar
19. Kid Ink feat. Chris Brown Show Me
20. Miley Cyrus Wrecking Ball
21. Idina Menzel Let It Go
22. Zedd feat. Hayley Williams Stay The Night
23. The Neighbourhood Sweater Weather
24. Drake feat. Majid Jordan Hold On, We’re Going Home
25. Lady Gaga feat. R. Kelly Do What U Want
26. Sara Bareilles Brave
27. John Legend All Of Me
28. Macklemore & Ryan Lewis feat. ScHoolboy Q & Hollis White Walls
29. YG x Jeezy x Rich Homie Quan My Hitta
30. Miley Cyrus Adore You
31. Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams Blurred Lines
32. John Newman Love Me Again
33. Imagine Dragons Radioactive
34. American Authors Best Day Of My Life
35. Luke Bryan Drink A Beer
36. Avicii feat. Dan Tyminski Hey Brother
37. Mike WiLL Made-It feat. Miley Cyrus, Wiz Khalifa & Juicy J 23
38. David Nail Whatever She’s Got
39. Capital Cities Safe And Sound
40. Cole Swindell Chillin’ It

Pełne notowanie odnaleźć można na stronie magazynu Billboard.

Please enter the url to a YouTube video.

 

The Billboard 200

Mimo że w poprzednim notowaniu lody na chwilę puściły, znów przyszedł przymrozek i soundtrack do filmu animowanego wytwórni Disney pt. Frozen – Kraina Lodu powraca na szczyt amerykańskiej listy sprzedaży albumów. W konsekwencji ścieżka dźwiękowa do Frozen – Krainy Lodu spędza na 1. miejscu The Billboard 200 trzeci tydzień. Już 2 tygodnie wcześniej, gdy rzeczone wydawnictwo obroniło 1. pozycję na liście, zyskało miano dopiero drugiego po Królu Lwie soundtracku do filmu animowanego, który na 1. miejscu spędził więcej niż 1 tydzieńFrozen – Kraina Lodu ma jednak do Króla Lwa sporą stratę, jako że ten ostatni na 1. miejscu meldował się aż 10-krotnie. Gdy przed tygodniem soundtrack do aktualnego „numeru jeden” zajmował 2. miejsce na liście, legitymował się tygodniową sprzedażą równą 87 tysięcy kopii. Nowy tydzień przynosi wzrost sprzedaży do poziomu 93 tysięcy kopii w ciągu tygodnia.

Ostatnią ścieżką dźwiękową, która na 1. miejscu The Billboard 200 meldowała się co najmniej 3 razy, był soundtrack do telewizyjnego hitu High School Musical 2, który w 2007 r. przewodził listą przez 4 tygodnie. Gdyby jednak ograniczyć się do filmów kinowych, wówczas ostatnim soundtrackiem do filmu kinowego, który spędził na 1. miejscu listy co najmniej 3 tygodnie, była ścieżka dźwiękowa do filmu Bad Boys II z 2003 r., która znajdowała się na czele zestawienia przez 4 tygodnie.

Ogromny spadek notowań dotyka album Bruce’a Springsteena pt. High Hopes, który po debiucie w poprzednim notowaniu na 1. miejscu spada na miejsce 8. Dzięki sukcesowi z tygodnia premiery High Hopes stało się jego jedenastym w karierze „numerem jeden” na The Billboard 200, co plasowało Springsteena na 3. miejscu w rankingu artystów z największą liczbą albumów notowanych na 1. miejscu listy (za The Beatles i Jayem Z). Sprzedaż tego tytułu w pierwszym tygodniu wskazywała jednak, że zainteresowanie nowym albumem popularnego muzyka jest mniejsze niż zwykle, skoro od 1991 r., gdy podawane są dokładne dane na temat tygodniowej sprzedaży albumów w USA, wszystkie jego albumy w tygodniu premiery znajdowały więcej niż 100 tysięcy nabywców, a High Hopes tego poziomu nie przekroczyło, osiągając sprzedaż w granicach 99 tysięcy kopii. Spadek z miejsca 1. na 8. jest efektem skurczenia się tygodniowej sprzedaży High Hopes do poziomu 26 tysięcy kopii.

Najwyżej notowana nowość pojawia się na miejscu 2. i jest nią kompilacja utworów artystów nominowanych do nagród Grammy w wybranych kategoriach. Album 2014 Grammy Nominees znajduje 59 tysięcy nabywców. Na tej samej lokacie debiutowała przed rokiem poprzednia część tej serii, za to ta aktualna generuje najwyższą tygodniową sprzedaż od czasu kompilacji z 2007 r. startującej z tygodniową sprzedażą rzędu 77 tysięcy kopii.

Z kolei na miejscu 3. swój debiutancki album umieszcza duet A Great Big World, którego sukces jest sprawką nagranego z Christiną Aguilerą singla Say Something. Album Is There Anybody Out There? znajduje 48 tysięcy nabywców w tygodniu premiery.

Powody do świętowania ma również formacja Young The Giant, której drugi album pt. Mind Over Matter debiutuje na miejscu 7. z 34-tysięcznym nakładem, co zapewnia grupie nie tylko najwyższą jak dotąd lokatę na liście, ale i najwyższą jak dotąd tygodniową sprzedaż. Poprzedni album Young The Giant, Young The Gaint, dotarł jedynie do miejsca 42., na którym debiutował, a nadto znalazł ok. 10 tysięcy nabywców w ciągu najlepszego dla siebie tygodnia.

Sprzedaż niektórych innych tytułów z top 10: #4 Beyoncé Beyoncé – 48 tysięcy kopii (pozycja bez zmian, spadek sprzedaży o 22%), #9 Katy Perry Prism – 25 tysięcy kopii (pozycja bez zmian, wzrost sprzedaży o 11%), #10 Eminem The Marshall Mathers LP 2 – 24 tysiące kopii (spadek z miejsca 8., spadek sprzedaży o 16%).

Wybrane nowości spoza top 40: #43 Warpaint Warpaint, #48 The Beatles The U.S. Albums, #55 Mogwai Rave Tapes, #101 Damien Jurado Brothers And Sisters Of The Eternal Son, #113 Scorpions MTV Unplugged, #120 Los Lonely Boys Revelations, #199 Soundtrack Despicable Me 2 – Minionki Rozrabiają.

Notowanie z 30/01/2014 – top 40:

1. Soundtrack Frozen – Kraina Lodu
2. Kompilacja 2014 Grammy Nominees (nowość)
3. A Great Big World Is There Anybody Out There? (nowość)
4. Beyoncé Beyoncé
5. Lorde Pure Heroine
6. Kompilacja Kidz Bop 25
7. Young The Giant Mind Over Matter (nowość)
8. Bruce Springsteen High Hopes
9. Katy Perry Prism
10. Eminem The Marshall Mathers LP 2
11. Imagine Dragons Night Visions
12. Jennifer Nettles That Girl
13. Bastille Bad Blood
14. Macklemore & Ryan Lewis The Heist
15. One Direction Midnight Memories
16. Miley Cyrus Bangerz
17. Drake Nothing Was The Same
18. Bruno Mars Unorthodox Jukebox
19. Florida Georgia Line Here’s To The Good Times
20. Luke Bryan Crash My Party
21. Rosanne Cash The River & The Thread
22. R. Kelly Black Panties
23. Against Me! Transgender Dysphoria Blues (nowość)
24. Sara Bareilles The Blessed Unrest
25. Justin Timberlake The 20/20 Experience: 2 Of 2
26. Aer Aer (nowość)
27. Kompilacja Now 48
28. Kacey Musgraves Same Trailer Different Park
29. Switchfoot Fading West
30. Passenger All The Little Lights
31. OneRepublic Native
32. Arctic Monkeys AM
33. Kendrick Lamar good kid, m.A.A.d city
34. Kid Ink My Own Lane
35. John Legend Love In The Future
36. Taylor Swift Red
37. Soundtrack Inside Llewyn Davis
38. P!nk The Truth About Love
39. Daft Punk Random Access Memories
40. Jhene Aiko Sail Out (EP)

Pełne notowanie odnaleźć można na stronie magazynu Billboard.

Więcej tekstów mojego autorstwa przeczytać można na moim blogu.

Please enter the url to a YouTube video.