Rubryki
0 razy skomentowano

Billboard: Notowania z 29/08/13

Dodany przez | 02/09/2013
Informacje
 
 

Robin Thicke kontra Katy Perry – starcie na szczycie, runda druga.

The Billboard Hot 100

Najnowszy singiel Katy Perry, Roar, zaczaił się tydzień temu za plecami Blurred Lines Robina Thicke, T.I. i Pharrella Williamsa. W aktualnym notowaniu The Billboard Hot 100 sytuacja ta nie uległa zmianie, co jest równoznaczne z tym, iż Blurred Lines spędza 12. tydzień na czele zestawienia singli w USA.

Ostatni singiel, który przebywał na 1. miejscu listy dokładnie tyle czasu, co Blurred Lines, by następnie ustąpić miejsca innemu nagraniu, był utwór Boom Boom Pow The Black Eyed Peas, a działo się to na przełomie wiosny i lata 2009 r. Z kolei ostatnim singlem, który dłużej niż Blurred Lines okupował 1. pozycję The Billboard Hot 100, jest inny utwór The Black Eyed Peas – I Gotta Feeling. Co ciekawe, to właśnie I Gotta Feeling przerwało dobrą passę Boom Boom Pow, co oznacza, że w 2009 r. kolejne single The Black Eyed Peas zastąpiły się na 1. pozycji Hot 100. Po 12 tygodniach spędzonych przez Boom Boom Pow na czele listy prowadzenie aż na 14 tygodni objęło wówczas I Gotta Feeling, co dało The Black Eyed Peas aż 6-miesięczną dominację na amerykańskiej liście singli.

W 55-letniej historii The Billboard Hot 100 tylko 9 utworów przebywało na szczycie listy dłużej niż Blurred Lines: 1 utwór przez 16 tygodni, 6 utworów przez 14 tygodni oraz 2 utwory przez 13 tygodni. Tylko 2 z nich wydano w XXI wieku; reszta pochodzi z lat 90. wieku poprzedniego. Z kolei na 12 tygodniach zakończyły swój pobyt na szczycie nagrania (chronologicznie): Santana feat. Rob Thomas Smooth, Eminem Lose Yourself, Usher feat. Lil Jon & Ludacris Yeah! oraz wspomniane The Black Eyed Peas Boom Boom Pow.

Po raz ośmy Blurred Lines Robina Thicke, T.I. i Pharrella Williamsa jest najpopularniejszym utworem w amerykańskich radiostacjach. Jednakże po raz pierwszy od kilku tygodni utwór trafił w ciągu 7-dniowego okresu branego pod uwagę przy układaniu notowania Hot 100 do mniejszej liczby radiosłuchaczy niż miało to miejsce w tygodniu wcześniejszym. Rekord „audience impressions” ustanowiony został właśnie przez Blured Lines i ustawiony na poziomie 228,9 mln. Ale w ostatnim tygodniu dla Blurred Lines był to już niższy rezultat – wynoszący 221,3 mln „audience impressions”.

Mimo iż wskaźniki popularności Blurred Lines maleją (sprzedaż, tygodniowa liczba odtworzeń w radiostacjach, streaming), jego przewaga nad Roar wzrosła w stosunku do poprzedniego notowania. Stało się tak przede wszystkim dlatego, że singiel Katy Perry z poziomu 557 tysięcy legalnych pobrań w tygodniu premiery (co stanowiło szósty najlepszy tygodniowy wynik sprzedaży cyfrowej w historii, a najlepszy dla wytwórni Capitol) obniżył loty do 392 tysięcy legalnych pobrań w drugim tygodniu sprzedaży cyfrowej. Wystarczyło to, by Roar utrzymało pozycję lidera sprzedaży cyfrowej w USA, ale uniemożliwiło piosence objęcie prowadzenia w zestawieniu Hot 100. Katy Perry może jednak to prowadzenie objąć (czego do tej pory dokonała z 7 innymi swoimi utworami) już niebawem, jeżeli nadal będzie rosła popularność jej utworu w radiostacjach, sprzedaż nie będzie gwałtownie spadać oraz piosenka będzie w dalszym ciągu tak chętnie wybierana przez użytkowników serwisów streamingowych. Jeżeli zaś chodzi o ten ostatni czynnik, od 10 tygodni to Miley Cyrus z singlem We Can’t Stop jest w USA liderką na tym polu.

Po debiucie na miejscu 6. awans na pozycję 4. notuje singiel Applause Lady Gagi. Piosenka nie cieszy się w amerykańskich radiostacjach aż taką popularnością, jak Roar Katy Perry, a jeżeli idzie o sprzedaż obu singli, to tu zdecydowanie lepiej wypada Roar. W bieżącym notowaniu Applause powiększyło sprzedaż cyfrową o 163 tysiące kopii, podczas gdy w tym samym czasie Roar zakupiono 392 tysiące razy. Tydzień wcześniej Applause miało na koncie 218 tysięcy legalnych pobrań przy 557 tysiącach Roar.

Sukcesywne wspinanie się po szczeblach listy musiało zakończyć się awansem do top 10 dla utworów dwójki artystów, którzy w tym rejonie listy jeszcze nigdy obecni nie byli. Na miejsce 9. (awans z 15.) wskoczyła bowiem Lana Del Rey ze zremiksowanym przez Cedrica Gervaisa singlem Summertime Sadness, a jeszcze wyżej, bo na miejsce 7. (awans z miejsca 11.), zawitał niedawny brytyjski „numer jeden” – singiel Wake Me Up! Avicii z gościnnym udziałem Aloe Blacca (którego, nie wiedzieć czemu, najczęściej nie wymienia się w rubryce „wykonawca” w kontekście tego utworu). W stosunku do poprzedniego tygodnia oba nagrania zyskały w sprzedaży cyfrowej, jak i w liczbie odtworzeń w radiostacjach. Wspomnieć wypada, że to Summertime Sandess odnotowało w komentowanym tygodniu największy wzrost odtworzeń w stacjach radiowych w USA w stosunku do innych tytułów, czyli to właśnie do tego utworu należy tym razem tytuł Airplay Gainer.

Blisko top 10 jest już kobieca sensacja z Nowej Zelandii – Lorde. Jej piosenka Royals z miejsca 24. przeskoczyła przed tygodniem na miejsce 17., a teraz widnieje na miejscu 12. Dodatkowo Royals ponownie zanotowało największy z całej stawki procentowy wzrost sprzedaży cyfrowej w stosunku do poprzedniego tygodnia.

52. notowanie spędza w Hot 100 utwór Radioactive grupy Imagine Dragons. Imponujące jest jednak to, że ponad rok od swojego debiutu na liście (na miejscu 93.) piosenka notowana jest w tygodniowym top 5. Wypada jednak odnotować, że bardzo powoli się do czołówki zbliżała, będąc początkowo przebojem w stacjach radiowych dedykowanych muzyce rockowej, a dopiero później trafiając do szerszego grona odbiorców.

W top 100 pojawia się łącznie 7 nowości: #50 Miley Cyrus Wrecking Ball, #77 Zendaya Replay, #78 Prince Royce Darte Un Beso, #83 Robin Thicke feat. Kendrick Lamar Give It 2 U, #84 Ariana Grande feat. Nathan Sykes Almost Is Never Enough, #96 Ludacris Helluva Night, #100 Bonnie McKee American Girl.

Największy spadek: z #81 na #97 – Ke$ha feat. will.i.am / Juicy J Crazy Kids.
Największy awans: z #73 na #52 – Chris Brown feat. Nicki Minaj Love More.
Najdłużej na liście: 52 tygodnie – Imagine Dragons Radioactive (aktualnie #5).

Notowanie z 29/08/2013 – top 40:

1. Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams Blurred Lines
2. Katy Perry Roar
3. Miley Cyrus We Can’t Stop
4. Lady Gaga Applause
5. Imagine Dragons Radioactive
6. Jay Z feat. Justin Timberlake Holy Grail
7. Avicii feat. Aloe Blacc Wake Me Up!
8. Capital Cities Safe And Sound
9. Lana Del Rey vs Cedric Gervais Summertime Sadness
10. Daft Punk feat. Pharrell Williams Get Lucky 
11. Bruno Mars Treasure
12. Lorde Royals
13. Zedd feat. Foxes Clarity
14. Anna Kendrick Cups (Pitch Perfect’s When I’m Gone)
15. Macklemore & Ryan Lewis feat. Mary Lambert Same Love
16. Maroon 5 Love Somebody
17. Drake feat. Majid Jordan Hold On, We’re Going Home
18. One Direction Best Song Ever
19. Luke Bryan That’s My Kind Of Night
20. Macklemore & Ryan Lewis feat. Ray Dalton Can’t Hold Us
21. Justin Timberlake Mirrors
22. Calvin Harris feat. Ellie Goulding I Need Your Love
23. Florida Georgia Line feat. Nelly Cruise
24. Phillip Phillips Gone, Gone, Gone
25. AWOLNATION Sail
26. Ariana Grande feat. Mac Miller The Way
27. P!nk feat. Nate Ruess Just Give Me A Reason
28. Jason Derulo The Other Side
29. Sage The Gemini feat. IamSu Gas Pedal
30. Florida Georgia Line Round Here
31. Sara Bareilles Brave
32. Selena Gomez Come & Get It
33. Jason Aldean Night Train
34. Brett Eldredge Don’t Ya
35. Keith Urban Little Bit Of Everything
36. Thomas Rhett It Goes Like This
37. Carrie Underwood See You Again
38. Luke Bryan Crash My Party
39. Rihanna feat. Mikky Ekko Stay
40. Macklemore & Ryan Lewis feat. Wanz Thrift Shop

Pełne notowanie odnaleźć można na stronie magazynu Billboard.

 

The Billboard 200

1. pozycję na liście sprzedaży albumów w USA broni w nowym notowaniu album Luke’a Bryana pt. Crash My Party. Wydawnictwo tydzień wcześniej trafiło na szczyt zestawienia z imponującym nakładem rzędu 528 tysięcy kopii, co stanowiło trzeci najlepszy w tym roku tygodniowy wynik sprzedaży. Tym razem sprzedaż Crash My Party już tak imponująca nie była, ale 159 tysięcy kopii to rezultat, który wystarczył, by Luke Bryan obronił pozycję sprzed tygodnia. A miał on godnego przeciwnika w walce o 1. miejsce na The Billboard 200. Był nim bowiem John Mayer.

Wydawnictwu Paradise Valley, czyli nowemu albumowi Johna Mayera (który od dekady cieszy się w USA dużą popularnością), zabrakło ok. 15 tysięcy kopii, by realne stało się objęcie prowadzenia w zestawieniu albumów w USA. Wynik w granicach 144 tysięcy kopii zapewnił temu wydawnictwu 2. lokatę na liście. I choć John Mayer może być zadowolony z tego, że już piąty tytuł sygnowany jego nazwiskiem ląduje w tygodniu premiery w top 2 amerykańskiej listy sprzedaży albumów, martwić go może fakt, iż sprzedaż jego najnowszego dzieła znacznie ustępowała tej, jaką w analogicznym okresie wygenerowały 2 jego wcześniejsze albumy. Ten wydany bezpośrednio przed Paradise Valley, tj. album Born And Raised, wystartował z poziomu 219 tysięcy kopii, co zapewniło mu 1. lokatę na liście. Z kolei ten jeszcze wcześniejszy, tj. album Battle Studies, w pierwszym tygodniu znalazł 286 tysięcy nabywców, co również przyniosło płycie 1. miejsce na liście. W istocie tylko fonograficzny debiut Mayera z 2001 r., tj. album Room For Squares, zaczynał bieg na liście, sprzedając się wówczas w niższym nakładzie niż najnowsze Paradise Valley. Tamto wydawnictwo cieszyło się z początku niewielkim zainteresowaniem. Po dłuższym czasie wskoczyło jednak do tygodniowego top 10. Dodać należy, że Paradise Valley to szósty studyjny longplay Johna Mayera i szósty album muzyka, który notowany był w top 10 amerykańskiej listy.

Największy awans w bieżącym notowaniu przypadł w udziale poprzedniemu longplayowi Johna Mayera, tj. Born And Raised, który przez 2 tygodnie w czerwcu 2012 r. plasował się na czele The Billboard 200. W efekcie pojawienia się na rynku nowego albumu muzyka jego wcześniejszy krążek awansował ze 197. miejsca na miejsce 131.

Na uwagę zasługuje również debiut z pozycji 3. Formacja TGT to trzyosobowy kolektyw muzyków mieszczących się w nurcie R&B, którzy do tej pory występowali jako soliści. W skład TGT weszli: Tyrese, Ginuwine i Tank. Wydawnictwo Three Kings znalazło w ciągu tygodnia 76 tysięcy nabywców w USA. Każdy z członków zespołu obecny był już w top 10 listy albumów z własnymi wydawnictwami. Najwięcej wizyt w tym rejonie listy zaliczył Ginuwine – łącznie z 4 tytułami. Tyrese miał 2 takie tytuły, a Tank – 3.

Dostrzec wypada, iż album The Civil Wars amerykańskiego, folkowego duetu The Civil Wars notowany jest obecnie na miejscu 17., mimo że jeszcze 2 tygodnie temu to właśnie ten tytuł stał na czele amerykańskiego zestawienia sprzedaży albumów, znajdując wówczas 116 tysięcy nabywców. Tymczasem mimo fatalnego debiutu, powoli rośnie w siłę album All The Little Lights Passenger, podobnie zresztą jak promująca ten longplay piosenka Let Her Go. Obecnie album notowany jest co prawda dopiero na 102. pozycji, ale w tygodniu premiery, gdy tytuły najczęściej generują najwyższą sprzedaż, znajdował się znacznie niżej, bo na miejscu 169.

Gigantyczny spadek na liście, bo aż o 120 pozycji, zalicza wysoki debiut sprzed tygodnia – longplay Overnight grupy Parachute. Wydawnictwo z miejsca 15. osuwa się bowiem na 135. miejsce. W aktualnym notowaniu jest to największy spadek w obrębie listy. Ale gdyby rozszerzyć pole poszukiwań do tytułów, które w komentowanym tygodniu opuściły top 200, okazałoby się, że największy spadek zaliczyła EP-ka, która w poprzednim notowaniu pojawiła się na 28. pozycji. Debiutująca na tej lokacie EP-ka Hoodiego Allena pt. Americoustic opuściła zestawienie już po tygodniu.

W top 200 pojawia się w tym tygodniu aż 28 nowości: #2 John Mayer Paradise Valley, #3 TGT Three Kings, #4 Jimmy Buffett Songs From St. Nowhere, #5 Earl Sweatshirt Doris, #9 A$AP Ferg Trap Lord, #11 Tedeschi Trucks Band Made Up Mind, #13 Blue October Sway, #15 blessthefall Hollow Bodies, #16 Ben Rector The Walking In Between, #23 The Lacs Keep It Redneck, #27 Born Of Osiris Tomorrow We Die Alive, #32 Soundtrack The Mortal Instruments: City Of Bones, #64 Charlie Worsham Rubberband, #68 August Alsina Downtown: Life Under The Gun (EP), #74 Superchunk I Hate Music, #77 The Green Hawaii 13, #100 Travis Where You Stand, #105 Typhoon White Lighter, #110 Los Inquietos Del Norte Los Psychos Del Corrido Los Psicopatas, #116 Lee DeWyze Frames, #120 Andrew Belle Black Bear, #124 Tracy Lawrence Headlights, Taillights & Radios, #133 Woe, Is Me American Dream (EP), #141 Soil Whole, #145 El Trono De Mexico Irremplazable, #156 William Beckett Genuine & Counterfeit, #158 Watain The Wild Hunt, #184 Sworn In The Death Card.

Notowanie z 29/08/2013 – top 40:

1. Luke Bryan Crash My Party
2. John Mayer Paradise Valley (nowość)
3. TGT Three Kings (nowość)
4. Jimmy Buffett Songs From St. Nowhere (nowość)
5. Earl Sweatshirt Doris (nowość)
6. Robin Thicke Blurred Lines
7. Kompilacja Now 47
8. Soundtrack Teen Beach Movie
9. A$AP Ferg Trap Lord (nowość)
10. Jay Z Magna Carta… Holy Grail
11. Tedeschi Trucks Band Made Up Mind (nowość)
12. Florida Georgia Line Here’s To The Good Times
13. Blue October Sway (nowość)
14. K. Michelle Rebellious Soul
15. blessthefall Hollow Bodies (nowość)
16. Ben Rector The Walking In Between (nowość)
17. The Civil Wars The Civil Wars
18. Bruno Mars Unorthodox Jukebox
19. Imagine Dragons Night Visions
20. Macklemore & Ryan Lewis The Heist
21. Five Finger Death Punch The Wrong Side Of Heaven And The Righteous Side Of Hell: Volume 1
22. Justin Timberlake The 20/20 Experience
23. The Lacs Keep It Redneck (nowość)
24. Lana Del Rey Born To Die
25. Selena Gomez Stars Dance
26. Blake Shelton Based On A True Story… 
27. Born Of Osiris Tomorrow We Die Alive (nowość)
28. Kidz Bop Kids Kidz Bop 24
29. The Lumineers The Lumineers
30. Lorde The Love Club (EP)
31. Daft Punk Random Access Memories
32. Soundtrack The Mortal Instruments: City Of Bones (nowość)
33. Luke Bryan Tailgates & Tanlines
34. Sara Bareilles The Blessed Unrest
35. Soundtrack Pitch Perfect
36. J. Cole Born Sinner
37. Hunter Hayes Hunter Hayes
38. Jason Aldean Night Train
39. P!nk The Truth About Love
40. Marc Anthony 3.0

Pełne notowanie odnaleźć można na stronie magazynu Billboard.

Więcej tekstów mojego autorstwa przeczytać można na moim blogu.