Rubryki
1 razy skomentowano

Billboard: Notowania z 21/11/13

Dodany przez | 25/11/2013
Informacje
 
 

ARTPOP Lady Gagi debiutuje na szczycie The Billboard 200, ale dopiero z trzecim w tym roku tygodniowym wynikiem sprzedaży wygenerowanym przez kobiecy album.

The Billboard Hot 100

Lorde zachowuje 1. miejsce na amerykańskiej liście przebojów magazynu Billboard, dzięki czemu jej singiel Royals przewodzi stawką już od 8 tygodni. Ostatnim singlem nagranym przez wokalistkę, który dłużej okupował 1. lokatę, było Call Me Maybe Carly Rae Jepsen, które w wakacje 2012 r. spędziło na szczycie 9 kolejnych tygodni. Royals wyraźnie jednak słabnie i być może już nawet w kolejnym notowaniu ustąpi pola rywalom, o których za chwilę. Singiel Lorde stopniowo kurczy swoją tygodniową sprzedaż cyfrową, tym razem z poziomu 196 tysięcy kopii przed tygodniem do 158 tysięcy kopii obecnie (co stanowi trzeci najlepszy wynik sprzedażowy bieżącego notowania), słabnie w streamingu i w serwisach subskrypcyjnych. Ponadto maleje przewaga Royals w amerykańskim airplayu, w którym piosenka Lorde utrzymuje się jeszcze na prowadzeniu (po raz piąty jest liderem rynku radiowego w USA).

Największe zagrożenie dla Royals stwarza obecnie singiel The Monster Eminema i Rihanny, który zachowuje 2. pozycję na liście. Po tygodniowej przerwie to The Monster jest ponownie najlepiej sprzedającym się cyfrowo singlem w USA, a sprzedaż ta za tydzień uwzględniany w aktualnym notowaniu wynosi 243 tysiące kopii. Pod względem sprzedaży cyfrowej w stosunku do poprzedniego tygodnia wspólny singiel Eminema i Rihanny zyskuje więcej niż reszta tytułów (w komentarzu sprzed tygodnia tłumaczyłem jednak, skąd wynikał gwałtowny spadek sprzedaży The Monster w poprzednim notowaniu). Dodatkowo The Monster zyskuje miano najpopularniejszego tytułu w amerykańskich serwisach subskrypcyjnych (z muzyką na żądanie), pozbawiając tego miana Lorde i jej singla Royals, który w sumie 6 razy był liderem subskrypcji. The Monster znacząco poprawia prócz tego swoje notowania w airplayu, ponieważ aż o 43% względem poprzedniego tygodnia wzrasta jego popularność w amerykańskich stacjach radiowych (a miarą tej popularności jest liczba radiosłuchaczy, którzy natknęli się na ten utwór na przestrzeni 7 dni).

Pierwszą trójkę The Billboard Hot 100 zamyka Miley Cyrus z singlem Wrecking Ball, który odzyskuje prowadzenie w amerykańskim streamingu (na ten komponent listy składają się np. wyświetlenia teledysku na VEVO). Prowadzenie Wrecking Ball utraciło przed tygodniem na rzecz Dope Lady Gagi. Singiel Cyrus już po raz siódmy jest najpopularniejszym tytułem w serwisach tego typu. Ponadto Wrecking Ball zyskuje na popularności w serwisach subskrypcyjnych i w stacjach radiowych, a jego sprzedaż cyfrowa za ostatni tydzień wynosi 105 tysięcy kopii, co daje mu jednak dopiero 10. miejsce pod kątem sprzedaży.

Top 10 najlepiej sprzedających się cyfrowo utworów w USA za ostatni tydzień prezentuje się w sposób następujący: #1 Eminem feat. Rihanna The Monster – 243 tysiące kopii (wzrost o 66%), #2 OneRepublic Counting Stars – 163 tysiące kopii, #3 Lorde Royals – 158 tysięcy kopii, #4 Pitbull feat. Ke$ha Timber – 144 tysiące kopii (wzrost o 20%), #5 Imagine Dragons Demons – 129 tysięcy kopii, #6 Avicii feat. Aloe Blacc Wake Me Up! – 119 tysięcy kopii, #7 Katy Perry Roar – 117 tysięcy kopii, #8 Passenger Let Her Go – 113 tysięcy kopii, #9 Matthew Schuler (uczestnik talent show The VoiceHallelujah – 106 tysięcy kopii, #10 Miley Cyrus Wrecking Ball – 105 tysięcy kopii. Oznacza, iż utwór Say Something duetu A Great Big World oraz Christiny Aguilery, który znalazł tydzień temu 189 tysięcy nabywców, co dało mu tytuł najlepiej sprzedającego się singla poprzedniego notowania, wypada ze sprzedażowego top 10. Say Something na Hot 100 po debiucie na miejscu 16. zsuwa się zatem na pozycję 38. Do obiegu trafił jednak teledysk do tego utworu, co powinno mieć pozytywny wpływ na jego losy w najbliższych notowaniach.

Po wysokim debiucie na miejscu 8. przed tygodniem (który był przede wszystkim efektem popularności tego tytułu w serwisach streamingowych) utwór Dope Lady Gagi zsuwa się aż do ósmej dziesiątki, dokładnie na miejsce 71., co stanowi największy spadek w aktualnym notowaniu. Za to znaczący, choć nie największy tym razem, awans notuje drugi oficjalny singiel z albumu ARTPOP, utwór Do What U Want, wykonywany w kolaboracji z R. Kellym, przesuwający się z miejsca 48. na 18. Najwyżej Lady Gaga plasuje się jednak z singlem Applause, który od 14 tygodni utrzymuje się w pierwszej dziesiątce (w której 14 tygodni temu zadebiutował) i chociaż już 2 tygodnie temu wydawało się, iż jego dni w top 10 są policzone, piosenka zachowała w kolejnym notowaniu 10. miejsce, a w obecnym notuje awans na miejsce 9.

Do top 10 wkracza wspólny singiel Pitbulla i Ke$hy, Timber, co daje Pitbullowi dziewiąty tytuł z jego udziałem notowany w top 10, a Ke$hy – dziesiątą wizytę w top 10. Sprzedaż cyfrowa tego tytułu wzrasta o 1/5 w stosunku do poprzedniego notowania. Piosenka umacnia się również w streamingu i na rynku radiowym. Wszystko wskazuje zatem na to, iż 10. miejsce Timber na Hot 100 nie będzie maksymalną pozycją tego utworu w singlowym zestawieniu (a dzisiaj premierę ma teledysk do Timber).

W radiu drugim najpopularniejszym po Royals Lorde tytułem jest taneczny przebój Wake Me Up! Avicii i Aloe Blacca. Prócz tego swoją obecność w Hot 100 wyraźniej niż przed tygodniem (wówczas był to debiut na miejscu 80.) zaznacza Rihanna z solowym singlem What Now, który awansuje na miejsce 39. i legitymuje się największym wzrostem odtworzeń w serwisach streamingowych w porównaniu do poprzedniego tygodnia.

Tymczasem powrót na miejsce 25. leciwego już przeboju Bon JoviLivin’ On A Prayer, jest efektem popularności w sieci filmu, w którego tle pojawia się właśnie ten utwór. Takie są uroki uwzględniania streamingu przy kształtowaniu listy. Piosenka była „numerem jeden” na Hot 100 przez 4 kolejne tygodnie zimą 1987 r.

 W top 100 pojawiają się 4 nowości: #40 Matthew Schuler Hallelujah, #50 Justin Bieber All Bad, #93 American Authors Best Day Of My Life, #99 Jon Pardi Up All Night.

Największy spadek: z #8 na #71 – Lady Gaga Dope.
Największy awans: z #80 na #39 – Rihanna What Now.
Najdłużej na liście: 64 tygodnie – Imagine Dragons Radioactive (aktualnie #20).

Notowanie z 21/11/2013 – top 40:

1. Lorde Royals
2. Eminem feat. Rihanna The Monster
3. Miley Cyrus Wrecking Ball
4. Avicii feat. Aloe Blacc Wake Me Up!
5. Katy Perry Roar
6. OneRepublic Counting Stars
7. Imagine Dragons Demons
8. Drake feat. Majid Jordan Hold On, We’re Going Home
9. Lady Gaga Applause
10. Pitbull feat. Ke$ha Timber
11. Passenger Let Her Go
12. Mike WiLL Made-It feat. Miley Cyrus, Wiz Khalifa & Juicy J 23
13. One Direction Story Of My Life
14. Jay Z feat. Justin Timberlake Holy Grail
15. Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams Blurred Lines 
16. Katy Perry Unconditionally
17. The Neighbourhood Sweater Weather
18. Lady Gaga feat. R. Kelly Do What U Want
19. YG x Jeezy x Rich Homie Quan My Hitta
20. Imagine Dragons Radioactive
21. Capital Cities Safe And Sound
22. Zedd feat. Hayley Williams Stay The Night
23. AWOLNATION Sail
24. Chris Brown feat. Nicki Minaj Love More
25. Bon Jovi Livin’ On A Prayer (powrót)
26. Lana Del Rey vs Cedric Gervais Summertime Sadness
27. Sara Bareilles Brave
28. Selena Gomez Slow Down
29. Paramore Still Into You
30. Jason Derulo Marry Me
31. Macklemore & Ryan Lewis feat. ScHoolboy Q & Hollis White Walls
32. Eminem Rap God
33. Keith Urban & Miranda Lambert We Were Us
34. Miley Cyrus We Can’t Stop
35. Luke Bryan That’s My Kind Of Night
36. Blake Shelton Mine Would Be You 
37. Florida Georgia Line Stay
38. A Great Big World feat. Christina Aguilera Say Something
39. Rihanna What Now 
40. Matthew Schuler Hallelujah (nowość)

Pełne notowanie odnaleźć można na stronie magazynu Billboard.

 

The Billboard 200

Zgodnie z prognozami na czele albumowego zestawienia melduje się Lady Gaga z albumem ARTPOP. Nie jest to jednak debiut na taką skalę, jakiej życzyłaby sobie wokalistka. Jej nowe wydawnictwo w ciągu tygodnia znajduje bowiem 258 tysięcy nabywców (przy czym 146 tysięcy kopii albumu pochodzi ze sprzedaży cyfrowej), co jest wynikiem może i nie najgorszym, ale słabszym od tygodniowej sprzedaży krążków Prism Katy Perry i Bangerz Miley Cyrus. Perry startowała bowiem z pułapu 286 tysięcy kopii w tygodniu premiery, co stanowiło lepszy wynik niż sprzedaż w pierwszym tygodniu jej wcześniejszych wydawnictw, tymczasem Cyrus po 7 pierwszych dniach miała na koncie 270 tysięcy sprzedanych kopii swojego tegorocznego albumu. ARTPOP notuje zatem dopiero trzecie najlepsze w tym roku otwarcie spośród albumów nagranych przez wokalistki.

Ponadto sprzedaż ARTPOP w tygodniu premiery stanowi tylko ok. 1/4 sprzedaży poprzedniego albumu Lady Gagi w analogicznym czasie. Wydane w maju 2011 r. Born This Way znalazło bowiem aż 1,108 mln nabywców w pierwszym tygodniu (w tym roku żaden tytuł nie osiągnął w ciągu tygodnia 1-milionowej sprzedaży). Nie można jednak bezkrytycznie porównywać tych wyników, ponieważ Born This Way swój wynik zawdzięczało w dużej mierze trwającej 2 dni promocji w serwisie Amazon, gdzie ten tytuł można było zakupić tylko za 99 centów. Promocja przyciągnęła 440 tysięcy nabywców. Ale resztę swojego tygodniowego nakładu Born This Way nie zawdzięczało już promocji na Amazon. I nawet gdyby wynik ARTPOP porównać z wynikiem Born This Way po odjęciu owych 440 tysięcy kopii sprzedanych w promocyjnej cenie, nadal ARTPOP pozostawać będzie zdecydowanie na przegranej pozycji.

Wydaje się jednak, iż nie powinniśmy jeszcze ogłaszać końca kariery Lady Gagi, bo chociaż można było przewidzieć, że boom na jej muzykę nie będzie trwał w nieskończoność, pamiętać należy, iż o jej produkcjach nadal sporo się dyskutuje i nadal trafiają one do ogromnej rzeszy odbiorców, którzy docierają do nich różnymi metodami. Prócz tego ARTPOP debiutuje na 1. miejscu najważniejszej listy sprzedaży albumów na świecie z ponad ćwierćmilionowym tygodniowym nakładem. Rihanna, która lepiej niż jakakolwiek współczesna wokalistka radzi sobie na The Billboard Hot 100, z żadnym ze swoich albumów nie zadebiutowała na liście Billboardu z wynikiem równym albo wyższym niż 250 tysięcy kopii.

ARTPOP jest piątym wydawnictwem Lady Gagi notowanym w top 10. W listopadzie 2008 r. jej debiutancki album The Fame zadebiutował dopiero na miejscu 17., sprzedając się wówczas w 24-tysięcznym nakładzie. Wraz z sukcesem singli Just Dance Poker Face wzrosły jednak notowania The Fame i wokalistka maksymalnie dotarła z tym albumem do miejsca 2. listy. Wydane w USA w formie EP-ki The Fame Monster dotarło w późniejszym czasie do miejsca 5., remiks album o tytule The Remix notowany był maksymalnie na miejscu 6., a omówione powyżej Born This Way było jedynym (do chwili obecnej) albumem Lady Gagi, który dotarł na szczyt listy.

Z miejsca 1. po drugim najlepszym w tym roku otwarciu przed tygodniem osuwa się Eminem z albumem The Marshall Mathers LP 2. W tygodniu premiery nowe wydawnictwo rapera znalazło aż 792 tysiące nabywców, by skurczyć tygodniową sprzedaż w drugim tygodniu do poziomu 210 tysięcy kopii (spadek sprzedaży sięgający 73%). W ciągu 2 tygodni The Marshall Mathers LP 2 nieznacznie przekracza zatem próg 1 miliona kopii.

Na miejscu 3. pojawia się 48. część popularnej w USA kompilacji z serii Now. Do tej pory wszystkie regularne części tej kompilacji dotarły do pierwszej dziesiątki albumowego zestawienia i nie wyłamuje się od tego również ta najnowsza. Co więcej, tylko pierwsza część serii nie zadebiutowała w pierwszej dziesiątce. Now 48 znajduje w ciągu pierwszego tygodnia 114 tysięcy nabywców.

Na kolejnych 3 pozycjach znajdują się albumy, które już wcześniej pojawiły się na liście. Albumy świąteczne The Robertsons (#4) i Kelly Clarkson (#6) powiększają swój nakład odpowiednio o 66 tysięcy kopii i 42 tysiące kopii, a rozdzielająca te wydawnictwa Katy Perry dorzuca na konto albumu Prism 46 tysięcy kopii.

Nowy w top 10 jest album zespołu, który już od dawna nie istnieje, ale co jakiś czas jego nazwą firmowane są nowe wydawnictwa. Legendarni The Beatles pojawiają się na miejscu 7. ze specjalnym albumem On Air: Live At The BBC Volume 2, który jest 31. tytułem The Beatles notowanym w amerykańskim top 10. Więcej swoich wydawnictw umieścili w pierwszej dziesiątce The Billboard 200 jedynie The Rolling Stones – 36, Frank Sinatra – 32, a ponadto Barbra Streisand – 32. Debiutujący na miejscu 7. album The Beatles znajduje w premierowym tygodniu 37 tysięcy nabywców. Tymczasem 1. część tego wydawnictwa, która swoją premierę miała w 1994 r., powraca na miejsce 34. Przed 19 laty Live At The BBC debiutowało na miejscu 3. (jest to jednocześnie maksymalna pozycja na liście tego tytułu), rozchodząc się w ciągu tygodnia w nakładzie 360 tysięcy kopii (co, notabene, jest dużo lepszym wynikiem niż ten, z którym na 1. miejscu pojawia się obecnie Lady Gaga z ARTPOP).

Z kolei na pozycji 8. ze swoją debiutancką EP-ką pt. Sail Out pojawia się wschodząca gwiazda R&B, wokalistka Jhené Aiko. Jej wydawnictwo rozchodzi się w nakładzie 34 tysięcy kopii. Pierwszą dziesiątkę zamykają nieco starsze tytuły: Nothing Was The Same Drake’a (#9, 33 tysiące kopii) i Pure Heroine Lorde (#10, 32 tysiące kopii).

Startująca przed tygodniem na miejscu 2. z bardzo przeciętnym, jak na swoje możliwości, wynikiem sprzedaży Céline Dion z albumem Loved Me Back To Life spada na miejsce 13. Również debiut na miejscu 5. albumu Avril Lavigne o tytule Avril Lavigne nie był szczytem możliwości tej wokalistki, a w drugim tygodniu jej wydawnictwo pojawia się dopiero na miejscu 26. EP-ka projektu Pentatonix pt. PTX: Vol. II z miejsca 10. zalicza twarde lądowanie na miejsce 70., debiutujące 7 dni wcześniej na pozycji 23. Matangi M.I.A. spada na miejsce 90., Moon Landing Jamesa Blunta z mało zadowalającej pozycji startowej, tj. miejsca 20., przesuwa się na koniec pierwszej setki, dokładnie na miejsce 96., natomiast pierwszy wydany na rynku amerykańskim długogrający album wyspiarskiego boysbandu The Wanted pt. Word Of Mouth po debiucie na miejscu 17. po tygodniu widnieje na odległym 144. miejscu. Największy spadek w obrębie top 200 notuje jednak wydawnictwo Scotta StappaProof Of Life, osuwające się z miejsca 33. na 200

W top 200 pojawiają się 24 nowości#1 Lady Gaga ARTPOP, #3 Kompilacja Now 48, #7 The Beatles On Air: Live At The BBC Volume 2, #8 Jhené Aiko Sail Out (EP), #19 Kellie Pickler The Woman I Am, #20 The Killers Direct Hits, #27 Kompilacja Now That’s What I Call Disney 2, #30 Bun-B Trill O.G.: The Epilogue, #38 Kompilacja Ellen’s I’m Gonna Make You Dance: Jams, #43 Tamar Braxton Winter Loversland, #51 Kompilacja ‚Tis The Season, #64 Lamb Of God As The Palaces Burn, #67 Anthony Green Young Legs, #75 Chris Webby Homegrown, #76 Forte Forte, #102 Soundtrack RWBY: Volume 1 Soundtrack, #104 Soundtrack Pokemon X & Pokemon Y: Super Music Collection, #147 Elvis Presley Merry Christmas… Love, Elvis, #150 Barbra Streisand Classic Christmas Album, #154 Less Than Jake See The Light, #163 Cathedrals Cathedral’s Family Reunion, #172 Get Scared Everyone’s Out To Get Me, #183 Blood Orange Cupid Deluxe, #192 Nicole C. Mullen Crown Him.

Notowanie z 21/11/2013 – top 40:

1. Lady Gaga ARTPOP (nowość)
2. Eminem The Marshall Mathers LP 2
3. Kompilacja Now 48 (nowość)
4. The Robertsons Duck The Halls: A Robertson Family Christmas
5. Katy Perry Prism
6. Kelly Clarkson Wrapped In Red
7. The Beatles On Air: Live At The BBC Volume 2 (nowość)
8. Jhené Aiko Sail Out (EP) (nowośc)
9. Drake Nothing Was The Same
10. Lorde Pure Heroine
11. Miley Cyrus Bangerz
12. Luke Bryan Crash My Party
13. Céline Dion Loved Me Back To Life
14. Florida Georgia Line Here’s To The Good Times
15. Cher Closer To The Truth
16. Imagine Dragons Night Visions
17. Justin Timberlake The 20/20 Experience: 2 Of 2
18. Arcade Fire Reflektor
19. Kellie Pickler The Woman I Am (nowość)
20. The Killers Direct Hits (nowość)
21. Michael Bublé Christmas
22. Mary J. Blige A Mary Christmas
23. Susan Boyle Home For Christmas
24. Blake Shelton Based On A True Story…
25. Vince Guaraldi Trio A Charlie Brown Christmas (Soundtrack) (powrót)
26. Avril Lavigne Avril Lavigne
27. Kompilacja Now That’s What I Call Disney 2 (nowość)
28. Pearl Jam Lightning Bolt
29. Lady Antebellum Golden
30. Bun-B Trill O.G.: The Epilogue (nowość)
31. Kompilacja WOW Hits 2014
32. Soundtrack The Best Man Holiday
33. Bruno Mars Unorthodox Jukebox
34. The Beatles Live At The BBC (powrót)
35. John Legend Love In The Future
36. Tamar Braxton Love And War
37. Il Divo A Musical Affair: The Greatest Songs From The World’s Favourite Musicals
38. Kompilacja Ellen’s I’m Gonna Make You Dance: Jams (nowość)
39. Passenger All The Little Lights
40. OneRepublic Native

Pełne notowanie odnaleźć można na stronie magazynu Billboard.

Więcej tekstów mojego autorstwa przeczytać można na moim blogu.