Rubryki
1 razy skomentowano

Billboard: Notowania z 17/10/13

Dodany przez | 22/10/2013
Informacje
 
 

Miley Cyrus – czyżby nowa bangerowa królowa?

The Billboard Hot 100

Niewielkie roszady dostrzeżemy w czołówce amerykańskiej listy przebojów magazynu Billboard. Aż 6 tytułów nie zmienia swojej lokaty sprzed tygodnia. Nie zmienia się także i liderka listy, Lorde z singlem Royals, co daje temu tytułowi trzeci tydzień na 1. miejscu. Miejscami zamieniają się za to piosenki uzupełniające top 3. Katy Perry z Roar osuwa się na miejsce 3., tymczasem Miley Cyrus z Wrecking Ball awansuje na miejsce 2., a jej strata w stosunku do Royals w ogólnej liczbie punktów zgromadzonych w ciągu tygodnia wynosi tylko 4%. Po raz kolejny zatem 3 najpopularniejsze piosenki w USA to nagrania wykonywane przez solistki.

Nadal (po raz czwarty) najlepiej sprzedającym się cyfrowo singlem w USA jest utwór Royals Lorde, który pobrano legalnie 293 tysiące razy w tygodniu uwzględniamy w aktualnym notowaniu. Lorde ma na tym polu dużą przewagę nad drugim oraz trzecim najchętniej pobieranym w USA nagraniem, tj. odpowiednio: Roar Katy Perry (195 tysięcy pobrań) i Wake Me Up! Avicii i Aloe Blacca (160 tysięcy pobrań). Należy jednak wyjaśnić, że duży spadek zainteresowania cyfrowym singlem Wrecking Ball Miley Cyrus, sięgający aż 40% (spadek do poziomu 128 tysięcy pobrań), jest w gruncie rzeczy jedynie pozorny. Jeżeli bowiem użytkownik iTunes najpierw zapłacił za singiel Wrecking Ball, potem zaś dopłacił za cyfrową wersję albumu Bangerz, sprzedaż singla w takim wypadku była wówczas anulowana (nie liczona na jego konto). Awans Wrecking Ball na liście Hot 100 to zatem efekt tego, iż tym razem to nie Lorde, lecz utwór Miley Cyrus zyskuje miano Airplay Gainer, co oznacza, iż to ten tytuł zanotował największy wzrost pod względem liczby osób, które usłyszały to nagranie w amerykańskich radiostacjach w przeciągu 7 dni branych pod uwagę przy układaniu bieżącego notowania. Ponadto wzrosły notowania Wrecking Ball w serwisach streamingowych, w których jest to najpopularniejszy tytuł.

Singiel Royals Lorde pozostaje za to najpopularniejszym tytułem w serwisach subskrypcyjnych, tj. z muzyką na żądanie. Nieco wzrosła również popularność Royals w serwisach streamingowych. Za to niewiele brakuje, by Royals objęło prowadzenie w amerykańskim airplayu. Co prawda tutaj po raz czwarty rządzi jeszcze Katy Perry z Roar, ale dominacja tego tytułu nie powinna już długo potrwać.

Podobnie jak miało to miejsce przed tygodniem piosenka, która notuje największy awans na liście, pojawia się na miejscu 13. W poprzednim notowaniu taki skok przypadł w udziale Work Bitch Britney Spears, które awansowało wówczas z miejsca 41. Tym razem skok na miejsce 13. jest znacznie większy. Sztuka ta udała się Justinowi Bieberowi, którego Heartbreaker przenosi się na miejsce 13. z pozycji 77., generując przy okazji największy wzrost sprzedaży cyfrowej spośród wszystkich tytułów. Heartbreaker w pierwszym pełnym tygodniu sprzedaży zebrało 127 tysięcy legalnych pobrań, podczas gdy tuż przed zamknięciem sprzedaży liczonej jeszcze na poczet poprzedniego notowania (premiera singla przypadła na końcówkę ostatniego dnia branego pod uwagę przy tamtym notowaniu) singiel znalazł 55 tysięcy nabywców. Justin Bieber przygotował dla swoich fanów nowe utwory, które mają być udostępniane do sprzedaży z tygodniową regularnością – przez 10 kolejnych poniedziałków (Bieber’s Music Mondays).

Najwyżej notowana nowość w notowaniu melduje się na miejscu 17. Cyfrowa wersja Survival Eminema znalazła 112 tysięcy nabywców. Natomiast najwyżej notowana nowość sprzed tygodnia, Kanye West feat. Cam’ron & Consequence Gone, już po tygodniu żegna się (niekoniecznie na dobre) z Hot 100, wypadając z miejsca 18. Ponadto setkę po tygodniu opuszcza, przynajmniej na razie, Katy Perry z Walking On Air po debiucie na miejscu 34. tydzień temu.

W czołowej pięćdziesiątce nadal widnieją 3 tytuły, które spędziły na liście co najmniej 53 tygodnie. Najdłuższym stażem legitymuje się singiel Radioactive Imagine Dragons – 59 tygodni (aktualnie: #15), a nieco krótszym single: Sail AWOLNATION – 58 tygodni (aktualnie: #23), jak i Cruise Florida Georgia Line i Nelly’ego – 54 tygodnie (aktualnie: #50, co daje podstawy, by sądzić, iż może to być ostatnie notowanie tego utworu).

W top 100 pojawia się łącznie 11 nowości: #17 Eminem Survival, #42 Miley Cyrus Adore You, #49 Pitbull feat. Ke$ha Timber, #76 Pearl Jam Sirens, #84 Glee Cast Make You Feel My Love, #87 Miley Cyrus Drive, #90 K. Michelle V.S.O.P., #91 Jake Owen Days Of Gold, #93 Miley Cyrus Someone Else, #97 Miranda Lambert All Kinds Of Kinds, #100 Chase Rice Ready Set Roll.

Największy spadek: z #38 na #60 – Katy Perry feat. Juicy J Dark Horse.
Największy awans: z #77 na #13 –  Justin Bieber Heartbreaker.
Najdłużej na liście: 59 tygodni – Imagine Dragons Radioactive (aktualnie #15).

Notowanie z 17/10/2013 – top 40:

1. Lorde Royals
2. Miley Cyrus Wrecking Ball
3. Katy Perry Roar
4. Avicii feat. Aloe Blacc Wake Me Up!
5. Drake feat. Majid Jordan Hold On, We’re Going Home
6. Ylvis The Fox
7. Jay Z feat. Justin Timberlake Holy Grail
8. Lady Gaga Applause
9. Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams Blurred Lines
10. Lana Del Rey vs Cedric Gervais Summertime Sadness
11. Miley Cyrus We Can’t Stop
12. Capital Cities Safe And Sound
13. Justin Bieber Heartbreaker
14. Mike WiLL Made-It feat. Miley Cyrus, Wiz Khalifa & Juicy J 23
15. Imagine Dragons Radioactive
16. Eminem Berzerk
17. Eminem Survival (nowość)
18. Luke Bryan That’s My Kind Of Night
19. OneRepublic Counting Stars
20. Imagine Dragons Demons
21. Britney Spears Work Bitch
22. YG x Jeezy x Rich Homie Quan My Hitta
23. AWOLNATION Sail
24. Bruno Mars Gorilla
25. Passenger Let Her Go
26. Paramore Still Into You
27. Chris Brown feat. Nicki Minaj Love More
28. Justin Timberlake Mirrors
29. Zedd feat. Foxes Clarity
30. Thomas Rhett It Goes Like This
31. Daft Punk feat. Pharrell Williams Get Lucky
32. Taylor Swift feat. Ed Sheeran Everything Has Changed
33. Bruno Mars Treasure
34. J. Cole feat. TLC Crooked Smile
35. Macklemore & Ryan Lewis feat. Ray Dalton Can’t Hold Us
36. Selena Gomez Slow Down
37. Robin Thicke feat. Kendrick Lamar Give It 2 U
38. Anna Kendrick Cups (Pitch Perfect’s When I’m Gone)
39. Sara Bareilles Brave
40. Jason Aldean Night Train

Pełne notowanie odnaleźć można na stronie magazynu Billboard.

 

The Billboard 200

W komentarzu do poprzedniego zestawienia sprzedaży albumów w USA dowodziłem, że drugi w tym roku album Justina Timberlake’a nie cieszy się ani w połowie taką popularnością, jak jego poprzednik. Moje argumenty zostają wzmocnione wynikami The 20/20 Experience: 2 Of 2 z drugiego tygodnia sprzedaży tego tytułu.

Przypomnę raz jeszcze, że 1. część tej serii wystartowała z rekordowym w tym roku tygodniowym wynikiem sprzedaży wynoszącym 968 tysięcy kopii (oczywiści debiut na szczycie), by w kolejnym tygodniu zebrać kolejne 318 tysięcy kopii (również 1. miejsce na liście). Tymczasem 2. część omawianego wydawnictwa najpierw zebrała 350 tysięcy nabywców, czyli niewiele więcej niż The 20/20 Experience w drugim tygodniu od premiery, co jednak z łatwością dało jej 1. miejsce na liście w poprzednim notowaniu, by teraz skurczyć tygodniową sprzedaż do 70 tysięcy kopii i wylądować na miejscu 5, a więc niżej niż chociażby starszy o 1 tydzień tytuł: Nothing Was The Same Drake’a. Spadek sprzedaży sięgnął zatem aż 80,08% (niewiele więcej, bo 80,26%, stracił w drugim tygodniu sprzedaży, tyle że w czerwcu br., album Yeezus Kanye Westa). Co nie bez znaczenia, na poczet 2 Of 2 zaliczana jest sprzedaż wydawnictwa o podtytule The Complete Experience stanowiącego zbiór 1. oraz 2. części The 20/20 Experience.

W aktualnym top 20 aż roi się od nowości, których jest w tym gronie 13, z czego 7 z nich pojawia się w czołowej dziesiątce. Najwyżej, zgodnie zresztą z przewidywaniami, plasuje się czwarty album Miley CyrusBangerz, który wokalistka wydała pod swoim nazwiskiem, a nie jako Hannah Montana. Nieszczególnie udana zmiana wizerunku Cyrus przeprowadzona 3 lata temu przy okazji premiery albumu Can’t Be Tamed tym razem okazała się dużo bardziej skuteczna. Can’t Be Tamed dało bowiem gwieździe debiut na 3. miejscu listy dzięki sprzedaży w granicach 102 tysięcy kopii. Tymczasem nowe Bangerz nie dość, że debiutuje na miejscu 1., to jeszcze znacznie przebija wynik Can’t Be Tamed z tygodnia premiery. Bangerz w ciągu 7 dni rozeszło się w nakładzie 270 tysięcy kopii, co stanowi jak na razie najlepszy w tym roku tygodniowy wynik sprzedaży albumu wydanego przez wokalistkę. Zresztą, spośród wokalistek na 1. miejscu znalazły się w tym roku, oprócz Miley Cyrus, jedynie Taylor Swift, Selena Gomez i Ariana Grande. Najstarsza z nich nie ma jeszcze 24 lat…

Dla Cyrus, mimo jej młodego wieku, szczyt listy nie jest absolutnie czymś nowym. Wcześniej na tej pozycji pojawiły się 4 jej wydawnictwa, o ile oczywiście uwzględnimy tutaj jej osiągnięcia z czasów produkcji Hannah Montana. Na 1. miejscu obecne były: 1. soundtrack do serialu Hannah Montana (281 tysięcy kopii w 1. tygodniu), album będący w połowie ścieżką dźwiękową – Hannah Montana 2/Meet Miley Cyrus (326 tysięcy kopii w 1. tygodniu), soundtrack Hannah Montana: The Movie (139 tysięcy kopii w 1. tygodniu) oraz album Breakout (371 tysięcy kopii w 1. tygodniu). Bangerz, mimo dużej machiny promocyjnej, nie zdołało zatem przebić najlepszego otwarcia albumu Miley Cyrus/Hannah Montana.

Drugą najwyżej plasującą się nowością w notowaniu jest album Too Weird To Live, Too Rare To Die! zespołu Panic! At The Disco. Czwarty album zespołu debiutuje na miejscu 2., rozchodząc się w tygodniu premiery w nakładzie 84 tysięcy kopii. Jest to lepsza pozycja wyjściowa i lepsza tygodniowa sprzedaż niż miało to miejsce w przypadku wydanego w pierwszej połowie 2011 r. albumu Vices & Virtues, który zaczął bieg na liście od miejsca 7., gromadząc w pierwszym tygodniu 56 tysięcy nabywców. Najnowsze Too Weird To Live, Too Rare To Die! dołącza zatem do albumu Pretty. Odd., który również przyniósł Panic! At The Disco 2. miejsce na liście, tyle że tygodniowa sprzedaż tego tytułu była znaczenie wyższa – wyniosła 139 tysięcy kopii. Jedynie debiutanckie A Fever You Can’t Sweat Out nie zdołało wbić się nigdy do tygodniowego top 10, dochodząc do miejsca 13.

Nowe w top 10 są ponadto albumy: Pusha T My Name Is My Name (75 tysięcy kopii, #4), Glee Cast The Quarterback (EP) (47 tysięcy kopii, #7, jest to 14. wydawnictwo z serialu Glee notowane w top 10), Korn The Paradigm Shift (46 tysięcy kopii, #8, jest to 12. wydawnictwo zespołu Korn notowane w top 10), Cassadee Pope Frame By Frame (43 tysiące kopii, #9, jest to pierwszy album zwyciężczyni trzeciej amerykańskiej edycji talent show The Voice) oraz Mayday Parade Monsters In The Closet (30 tysięcy kopii, #10).

Za wyjątkiem The 20/20 Experience: 2 Of 2 Justina Timberlake’a pozycję w top 10 udało się zachować albumom: Nothing Was The Same Drake’a oraz Pure Heroine Lorde. Ten pierwszy w trzecim tygodniu znalazł 83 tysiące nabywców (#3), tymczasem album Lorde po debiucie tydzień wcześniej na miejscu 3. dzięki sprzedaży rzędu 129 tysięcy kopii obecnie notowany jest na pozycji 6. z tygodniowym nakładem rzędu 63 tysięcy kopii.

Szósty studyjny album rapera Nelly’egoM.O., który przed tygodniem zadebiutował dopiero w drugiej dziesiątce, tj. na miejscu 14., w drugim tygodniu na liście notowany jest już pod koniec ósmej dziesiątki – na miejscu 78. Nie na takie przyjęcie z pewnością liczył artysta, który ponad dekadę temu zawojował Stany hitami Hot In Herre czy Dilemma

Raptem 1 tydzień spędziło na The Billboard 200 nowe wydawnictwo kojarzonego głównie z przeboju I Love Rock ‚n’ Roll zespołu Joan Jett & The Blackhearts pt. Unvarnished, które w poprzednim notowaniu wystartowało od pozycji 47. Tyle samu czasu spędził w zestawieniu pierwszy od 11 lat studyjny album duetu R&B, K-Ci & JoJo, pt. My Brother’s Keeper. Warto przypomnieć, iż zespół w 1998 r. rozsmakował Amerykę utworem All My Life, przewodzącym wówczas listą The Billboard Hot 100 przez 3 tygodnie. My Brother’s Keeper, będące piątym studyjnym albumem duetu, zaczęło swój pobyt na liście od miejsca 77. tydzień temu, by obecnie plasować się poza regularnym notowaniem. Wszystkie wcześniejsze albumy K-Ci & JoJo startowały z wyższego pułapu.

Jeszcze mniej przekonała do siebie Amerykanów folk-rockowa wokalistka Lissie. Choć w Wielkiej Brytanii już za sprawą jej pierwszego longplaya z 2010 r., Catching A Tiger, udało się wokalistce zebrać w miarę rozsądną rzeszę fanów, na swoim terytorium ani jej debiut, ani świeżo wydane Back To Forever nie spotkały się z dużym uznaniem. Nowy longplay Lissie zadebiutował bowiem dopiero na 160. miejscu listy. Równie fatalnie radzi sobie bardziej doświadcza rockowa formacja Vertical Horizon, która w USA osiągnęła ogromny sukces w zasadzie z 1 swoim utworem. Od 2000 r., gdy na 1. miejscu The Billboard Hot 100 zameldował się na moment (na 1 tydzień) singiel Everything You Want, Vertical Horizon mało skutecznie próbują zainteresować Amerykę swoimi kolejnymi krążkami. Echoes From The Underground to szósty studyjny album zespołu, a trzeci wydany po albumie Everything You Want z hitem o tym samym tytule. Nowe wydawnictwo startuje od miejsca 164., podczas gdy wyższą pozycję na liście udało się osiągnąć wszystkim albumom grupy wydanym po Everything You Want. Z kolei rzeczone Everything You Want przyniosło Vertical Horizon maksymalnie 40. miejsce na albumowej liście, co stanowi szczytowe osiągnięcie zespołu.

W top 200 pojawia się 31 nowości: #1 Miley Cyrus Bangerz, #2 Panic! At The Disco Too Weird To Live, Too Rare To Die!, #4 Pusha T My Name Is My Name, #7 Glee Cast The Quarterback (EP), #8 Korn The Paradigm Shift, #9 Cassadee Pope Frame By Frame, #10 Mayday Parade Monsters In The Closet, #12 Alter Bridge Fortress, #14 Prince Royce Soy El Mismo, #15 Cage The Elephant Melophobia, #16 Amos Lee Mountains Of Sorrow, Rivers Of Song, #17 Joe Nichols Crickets, #18 Danny Brown Old, #24 Stone Temple Pilots with Chester Bennington High Rise (EP), #32  Lyfe Jennings Lucid, #42 Dance Gavin Dance Acceptance Speech, #43 Kenny Rogers You Can’t Make Old Friends, #49 Sleigh Bells Bitter Rivals, #64 Patty Griffin Silver Bell, #68 Diplo Revolution (EP), #81 Dave Hause Devour, #106 The Fratellis We Need Medicine!, #115 Of Montreal Lousy With Sylvianbriar, #132 State Champs The Finer Things, #133 New Found Glory Kill It Live, #141 Echosmith Talking Dreams, #148 Phillip Phillips iTunes Session, #160 Lissie Back To Forever, #163 DARKSIDE Psychic, #164 Vertical Horizon Echoes From The Underground, #191 St. Lucia When The Night.

Notowanie z 17/10/2013 – top 40:

1. Miley Cyrus Bangerz (nowość)
2. Panic! At The Disco Too Weird To Live, Too Rare To Die! (nowość)
3. Drake Nothing Was The Same 
4. Pusha T My Name Is My Name (nowość)
5. Justin Timberlake The 20/20 Experience: 2 Of 2
6. Lorde Pure Heroine
7. Glee Cast The Quarterback (EP) (nowość)
8. Korn The Paradigm Shift (nowość)
9. Cassadee Pope Frame By Frame (nowość)
10. Mayday Parade Monsters In The Closet (nowość)
11. Cher Closer To The Truth
12. Alter Bridge Fortress (nowość)
13. Luke Bryan Crash My Party
14. Prince Royce Soy El Mismo (nowość)
15. Cage The Elephant Melophobia (nowość)
16. Amos Lee Mountains Of Sorrow, Rivers Of Song (nowość)
17. Joe Nichols Crickets (nowość)
18. Danny Brown Old (nowość)
19. Imagine Dragons Night Visions
20. Florida Georgia Line Here’s To The Good Times
21. Kings Of Leon Mechanical Bull
22. Jack Johnson From Here To Now To You
23. Bruno Mars Unorthodox Jukebox
24. Stone Temple Pilots with Chester Bennington High Rise (EP) (nowość)
25. John Legend Love In The Future
26. Elton John The Diving Board
27. Robin Thicke Blurred Lines
28. Justin Moore Off The Beaten Path
29. Avenged Sevenfold Hail To The King
30. Keith Urban Fuse
31. Jay Z Magna Carta… Holy Grail
32. Lyfe Jennings Lucid (nowość)
33. Kompilacja Now 47
34. Tamar Braxton Love And War
35. Tyler Farr Redneck Crazy
36. Alan Jackson The Bluegrass Album
37. 2 Chainz B.O.A.T.S. II #METIME
38. Kompilacja WOW Hits 2014
39. Ariana Grande Yours Truly
40. Haim Days Are Gone

Pełne notowanie odnaleźć można na stronie magazynu Billboard.

Więcej tekstów mojego autorstwa przeczytać można na moim blogu.