Rubryki
1 razy skomentowano

Billboard: Notowania z 07/11/13

Dodany przez | 11/11/2013
Informacje
 
 

Eminem przerywa 7-tygodniową dominację kobiet w pierwszej trójce The Billboard Hot 100 (choć Lorde i Miley rady nie daje), a Rihanna pobija rekord Królowej Pop.

The Billboard Hot 100

Lorde nie spuszcza z tonu i spędza szósty tydzień na szczycie amerykańskiego zestawienia dedykowanego utworom ze swoim singlem Royals. Po raz trzeci Royals jest utworem, na który natknęło się w ciągu tygodnia najwięcej słuchaczy amerykańskich stacji radiowych, a ponadto jest liderem w serwisach subskrypcyjnych (z muzyką na żądanie). Za to w sprzedaży cyfrowej utwór traci na popularności. Tydzień temu piosenka Lorde była (w sumie po raz piąty) najczęściej pobieranym legalnie z sieci utworem na terenie USA z dosyć jednak przeciętną jak na lidera sprzedażą rzędu 222 tysięcy kopii, by w kolejnym tygodniu skurczyć tygodniową sprzedaż do 196 tysięcy kopii.

W sprzedaży cyfrowej Royals Lorde wyprzedziły 2 nowe tytuły, które jednocześnie są najwyżej notowanymi nowościami w aktualnym notowaniu The Billboard Hot 100.

Po 7 tygodniach, kiedy to całe top 3 wypełniały piosenki wykonywane przez kobiety, na miejsce 3. w tygodniu premiery wkracza nowe nagranie Eminema, The Monster, który ponownie postanowił połączyć siły z Rihanną. 7-tygodniowa dominacja kobiet w pierwszej trójce listy to pierwszy taki przypadek od 1999 r., gdy przez 10 kolejnych tygodni pierwszą trójką rządziły kobiety (dzięki ówczesnym przebojom: Brandy, Debory Cox, Britney Spears, Moniki, Cher i Whitney Houston).

The Monster jest już ósmym utworem Eminema (a trzecim w tym roku po debiucie Berzerk na miejscu 3. oraz Rap God na miejscu 7.), który swój pobyt na Hot 100 rozpoczyna od pierwszej dziesiątki. Więcej debiutów w top 10 miała jedynie Taylor Swift – 11. Eminem od wyższej niż miejsce 3. lokaty startował tylko z 2 singlami promującymi jego poprzedni album, Recovery. W 2010 r. singiel Not Afraid zadebiutował na miejscu 1., a chwilę później Love The Way You Lie (pierwszy wspólny utwór Eminema i Rihanny) na miejscu 2.

W tygodniu premiery The Monster znalazło 373 tysiące nabywców w USA (sprzedaż cyfrowa), co czyni go najchętniej pobieranym legalnie utworem w USA w tygodniu uwzględnionym w aktualnym notowaniu Hot 100. Debiut na miejscu 3. to nie tylko zasługa sprzedaży cyfrowej, ale również przyzwoitego startu tego tytułu w serwisach streamingowych oraz w amerykańskich radiostacjach.

Do top 20 powracają jednocześnie 3 inne utwory Eminema, które od września sukcesywnie pojawiały się na liście. Berzerk skacze z miejsca 25. na 15., Survival z 67. na 16. (największy awans w notowaniu oraz największy wzrost sprzedaży cyfrowej w stosunku do poprzedniego tygodnia), a Rap God z 21. na 17. Tym sposobem Eminem ma aż 4 piosenki, wszystkie pochodzące z albumu The Marshall Mathers LP 2, notowane jednocześnie w pierwszej dwudziestce, co czyni z niego dopiero szóstego artystę w historii listy, któremu udała się taka sztuka. Wcześniej co najmniej 4 utwory ze swoim udziałem (czyli uwzględniając także „featuringi”) notowane jednocześnie w top 20 listy mieli The Beatles (rekordowa liczba 6 piosenek notowanych w tym samym czasie w top 20 w 1964 r.) oraz 4 raperzy: 50 Cent (2005), T-Pain (2007-2008), Lil Wayne (2008) i Ludacris (2010). Należy jednak podkreślić, że wymienieni raperzy w swoich piosenkach występowali w różnych konfiguracjach, a zatem nie zawsze jako główni wykonawcy, tymczasem Eminem w każdym z 4 utworów (The MonsterBerzerk, Survival Rap God) pojawia się jako główny wykonawca. Ponadto The Monster jest 17. utworem Eminema notowanym w top 10. Więcej piosenek w top 10 spośród raperów umieścili tylko Jay Z (20), Lil Wayne (18) i Ludacris (18).

Debiut w top 10 czyni z utworu The Monster 25. singiel Rihanny notowany w tym regionie listy. Przypomnieć należy, iż wokalistka na szczycie listy umieściła blisko połowę z tych 25 tytułów – dokładnie 12 piosenek (ostatnia: Diamonds). Spośród wokalistek oraz kobiecych grup tyle samo „numerów jeden” miały w USA: The Supremes i Madonna, a więcej: jedynie Mariah Carey – aż 18. Gdyby jednak na konto Diany Ross, która miała 6 „numerów jeden” w USA w czasach, gdy występowała już solo, dodać 12 „numerów jeden” zdobytych przez nią wraz z grupą The Supremes, również i ona legitymuje się 18 „numerami jeden” na Hot 100. Czy The Monster polepszy statystyki Rihanny? Wydaje się, że ma na to niemałe szanse (pomóc może premiera teledysku)…

Za sprawą notowanego na miejscu 3. singla The Monster Rihanna pobija jednak pewien rekord Madonny. Królowa Pop do tej pory pozostawała wokalistką, która potrzebowała najmniej czasu, by umieścić w top 10 łącznie 25 swoich piosenek. Madonna 25 tytułów w top 10 zebrała bowiem w ciągu 8 lat i 7 miesięcy (od Borderline do Deeper And Deeper). Tymczasem w przypadku Rihanny między pierwszym jej singlem notowany w top 10, a tym z liczbą porządkową 25 mija 8 lat i 4 miesiące. Innymi słowy, Rihanna jest wokalistką, która potrzebowała najmniej czasu, by umieścić w top 10 listy Hot 100 25 tytułów ze swoim udziałem (aczkolwiek nie można lekceważyć tego, iż Rihanna, w przeciwieństwie do Madonny, często pojawia się gościnnie u innych artystów, co pomogło jej osiągnąć ten wynik). Gdyby zaś nie ograniczać się do wokalistek, okaże się, że jedynie The Beatles szybciej niż Rihanna zebrali liczbę 25 przebojów w amerykańskim top 10 – potrzebowali na to bowiem tylko 4 lat i 2 miesięcy pomiędzy rokiem 1964 a 1968.

Drugą notowaną w top 10 nowością jest singiel Story Of My Life boysbandu One Direction. Piosenka debiutuje na 6. miejscu Hot 100, a w sprzedaży cyfrowej zalicza drugą najwyższą w tym notowaniu sprzedaż – 305 tysięcy kopii. Jest to czwarty singiel zespołu docierający do top 10 oraz trzeci jego singiel debiutujący w pierwszej dziesiątce. Lepszy start zaliczyło w notowaniu z dnia 1 sierpnia br. Best Song Ever – debiut na miejscu 2. (322 tysiące kopii w tygodniu premiery), a jesienią 2012 r. Live While We’re Young – debiut na miejscu 3. (341 tysięcy kopii w tygodniu premiery). Z kolei pierwszy przebój One Direction w USA, What Makes You Beautiful, dotarł na Hot 100 do pozycji 4. Debiut nowego singla na miejscu 6. to nie tylko zasługa sprzedaży cyfrowej, ale również względnie udanego tygodnia w streamingu.

Pomiędzy Royals Lorde i The Monster Eminema i Rihanny wbija się Miley Cyrus z singlem Wrecking Ball, który awansuje z miejsca 3. na 2., tymczasem Katy Perry opuszcza z Roar miejsce 2. i po raz pierwszy notowana jest z tym utworem poza pierwszą trójką – dokładnie na miejscu 4. Wrecking Ball po raz szósty przewodzi w amerykańskim streamingu, ponadto polepsza swoje statystyki w radiostacjach, ale za to traci w sprzedaży cyfrowej, która dla tego tytułu wynosi w ostatnim tygodniu 123 tysiące kopii. A Roar pobrano legalnie 141 tysięcy razy, co stanowi wzrost sprzedaży o ponad 1/4 względem poprzedniego tygodnia.

Na miejscu 5. pojawia się natomiast Avicii i Aloe Blacc z Wake Me Up!, które spada z miejsca 4. Piosenka nadal jest popularna w amerykańskim airplayu (jest to drugi po Royals utwór, który w ostatnim tygodniu trafił do największego grona radiosłuchaczy), a jej sprzedaż cyfrowa za kolejny tydzień wynosi 140 tysięcy kopii (poprzednio było to 158 tysięcy kopii).

Top 10 po spadku z miejsca 7. zamyka Lady Gaga z singlem Applause. Mimo że Applause, będące pierwszym singlem z nowego albumu wokalistki o tytule ARTPOP, nie powtórzyło sukcesu singla Born This Way, tj. singla pilotującego poprzednie wydawnictwo długogrające Lady Gagi (Born This Way jako dopiero 19. utworem od czasu powstania listy, które zadebiutowało od razu na 1. miejscu, będąc przy tym 1000. „numerem jeden” w historii Hot 100, a na 1. miejscu spędziło 6 tygodni), wyprzedziło ten utwór na innym polu. Born This Way w pierwszej dziesiątce Hot 100 spędziło bowiem łącznie 9 tygodni, tymczasem Applause od czasu debiutu na miejscu 6. w notowaniu z dnia 22 sierpnia br. nie opuściło pierwszej dziesiątki ani na 1 tydzień i obecnie notowane jest w niej po raz dwunasty (wygląda na to, że jednak po raz ostatni).

Podczas gdy w top 10 dzielnie trzyma się Applause, na miejscu 32. pojawia się inny utwór Lady Gagi z albumu ARTPOP, piosenka Venus, a debiutujące 7 dni wcześniej na miejscu 13. Do What U Want (feat. R. Kelly) spada na miejsce 58., co stanowi największy spadek w obrębie listy.

Największy wzrost zasięgu w amerykańskim airplayu (tytuł Airplay Gainer) spotyka ponownie singiel Demons grupy Imagine Dragons, z kolei największy wzrost popularności w serwisach streamingowych notuje Passenger z powoli rozkręcającym się w USA singlem Let Her Go, który ponadto zalicza aż 65-procentowy wzrost w sprzedaży cyfrowej do poziomu 139 tysięcy kopii. Choć i tak skromny to wzrost w porównaniu z Survival Eminema, którego sprzedaż cyfrowa w stosunku do poprzedniego tygodnia rośnie o 240% (do poziomu 140 tysięcy kopii).

Objęty akcją Bieber’s Music Mondays utwór Recovery Justina Biebera zalicza słabszy start niż 2 wcześniejsze utwory, które pojawiły się na liście w konsekwencji poniedziałkowych premier piosenek młodego wokalisty. Poprzednio Hold Tight debiutowało na miejscu 29. (i jest już w setce nieobecne), a jeszcze wcześniejsze All That Matters debiutowało na miejscu 24. (również wypadając z Hot 100 po 1 tygodniu).

W top 100 pojawiają się tylko 4 nowości: #3 Eminem feat. Rihanna The Monster, #6 One Direction Story Of My Life, #32 Lady Gaga Venus, #41 Justin Bieber Recovery.

Największy spadek: z #13 na #58 – Lady Gaga feat. R. Kelly Do What U Want.
Największy awans: z #67 na #16 – Eminem Survival.
Najdłużej na liście: 62 tygodnie – Imagine Dragons Radioactive (aktualnie #21).

Notowanie z 07/11/2013 – top 40:

1. Lorde Royals
2. Miley Cyrus Wrecking Ball
3. Eminem feat. Rihanna The Monster (nowość)
4. Katy Perry Roar
5. Avicii feat. Aloe Blacc Wake Me Up!
6. One Direction Story Of My Life (nowość)
7. Drake feat. Majid Jordan Hold On, We’re Going Home
8. Imagine Dragons Demons
9. OneRepublic Counting Stars
10. Lady Gaga Applause
11. Jay Z feat. Justin Timberlake Holy Grail
12. Passenger Let Her Go
13. Mike WiLL Made-It feat. Miley Cyrus, Wiz Khalifa & Juicy J 23
14. Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams Blurred Lines
15. Eminem Berzerk
16. Eminem Survival
17. Eminem Rap God
18. Lana Del Rey vs Cedric Gervais Summertime Sadness
19. Capital Cities Safe And Sound
20. Pitbull feat. Ke$ha Timber
21. Imagine Dragons Radioactive
22. YG x Jeezy x Rich Homie Quan My Hitta
23. Chris Brown feat. Nicki Minaj Love More
24. Paramore Still Into You
25. Katy Perry Unconditionally
26. AWOLNATION Sail
27. Luke Bryan That’s My Kind Of Night
28. Bruno Mars Gorilla
29. Ylvis The Fox
30. Thomas Rhett It Goes Like This
31. Selena Gomez Slow Down
32. Lady Gaga Venus (nowość)
33. The Neighbourhood Sweater Weather
34. Miley Cyrus We Can’t Stop
35. Sara Bareilles Brave
36. Justin Timberlake Mirrors
37. Justin Timberlake TKO
38. Blake Shelton Mine Would Be You
39. Sage The Gemini feat. IamSu Gas Pedal
40. Jason Derulo Marry Me

Pełne notowanie odnaleźć można na stronie magazynu Billboard.

 

The Billboard 200

Przed tygodniem album Prism przyniósł Katy Perry drugi w karierze „numer jeden” na amerykańskiej liście sprzedaży albumów w USA, generując tygodniową sprzedaż na poziomie 286 tysięcy kopii, co stanowiło najwyższą tygodniową sprzedaż albumu tej wokalistki, a nadto najwyższą w tym roku tygodniową sprzedaż albumu nagranego przez jakąkolwiek wokalistkę. W drugim tygodniu na liście Prism osuwa się jednak na miejsce 2., kurcząc sprzedaż o 68% do poziomu 92 tysiące kopii, co jednak nie powinno Perry szczególnie martwić, ponieważ wynik ten stanowi najmniejszy procentowy spadek zainteresowania albumem, który tydzień wcześniej debiutował na miejscu 1., od notowania z dnia 22 sierpnia br., gdy album The Civil Wars o takim samym tytule zmniejszył sprzedaż z pierwszego tygodnia o 66%.

Palma pierwszeństwa przypada tym razem Kanadyjczykom z Arcade Fire, których czwarty longplay Reflektor melduje się na szczycie dzięki 140-tysięcznemu nakładowi. Dla zespołu jest to drugi debiut na szczycie w karierze po tym, jak w 2010 r. pojawił się na tej pozycji album The Suburbs, notując jednak nieco wyższą sprzedaż w tygodniu premiery – 156 tysięcy kopii. Sukces The Suburbs był tym większy, iż było to wydawnictwo niezależne, tymczasem Reflektor wydane zostało w USA przez dużą wytwórnię, co jednak, jak widać, nie zaowocowało startem z wyższego pułapu sprzedażowego. The Suburbs przyniosło formacji prestiżową statuetkę Grammy w głównej kategorii – Album Of The Year, czyniąc z tego wydawnictwa pierwszy album niezależny wyróżniony tą nagrodą.

Przed sukcesem albumów The Suburbs oraz Reflektor Arcade Fire stopniowo przekonywali do siebie amerykańskiego słuchacza. Debiutancki album grupy, Funeral, w USA dotarł jedynie do 123. miejsca, tymczasem Neon Bible w 2007 r. debiutowało na miejscu 2. (nigdy nie docierając do 1. pozycji) ze sprzedażą 92 tysiące kopii.

Szaleństwo świąteczne powoli dotyka już listę The Billboard 200. W pierwszej piątce debiutują 2 wydawnictwa nagrane z myślą o Bożym Narodzeniu: na miejscu 3. – Wrapped In Red Kelly Clarkson, a na miejscu 4. – Duck The Halls: A Robertson Family Christmas The Robertsons. Nigdy wcześniej w top 5 pierwszego publikowanego w listopadzie notowania listy nie debiutowały 2 bożonarodzeniowe tytuły. Wrapped In Red znalazło na razie 70 tysięcy nabywców, tymczasem Duck The Halls: A Robertson Family Christmas – 69 tysięcy nabywców. Kelly Clarkson w top 3 umieściła wcześniej 5 swoich studyjnych albumów, z czego 2 na miejscu 1. (Thankful All I Ever Wanted). Do top 3 nie trafiła jedynie wydana przed rokiem kompilacja jej przebojów, Greatest Hits – Chapter One, która zadebiutowała na miejscu 11.

Na miejscu 6. muzyk country Thomas Rhett umieszcza w pierwszym tygodniu swój debiutancki album It Goes Like This, który rozchodzi się póki co w nakładzie 36 tysięcy kopii. Z kolei na miejscu 7. pojawia się album Drinks After Work bardziej doświadczego gwiazdora country, Toby’ego Keitha, zakupiony przez 35 tysięcy osób. Dla Toby’ego Keitha jest to już 14. wydawnictwo notowane w top 10 (są w tym gronie 2 kompilacje jego przebojów). 4 jego albumy dotarły w USA na szczyt zestawienia sprzedaży. Ostatnio udało się to muzykowi w 2010 r. z albumem Buttles In The Gun (71 tysięcy kopii w pierwszym tygodniu).

W pierwszej dziesiątce nowy jest również remiks album grupy Linkin Park, Recharged, zakupiony przez 33 tysiące osób. Poprzedni remiks album zespołu, wydane w 2002 r. Reanimation, zadebiutował na miejscu 2., sprzedając się wówczas w znacznie wyższym nakładzie – 270 tysięcy kopii. Recharged jest ósmym wydawnictwem Linkin Park notowanym w top 10, a pierwszym od czasu wydanego w połowie 2012 r. studyjnego albumu Living Things, który swój pobyt na liście rozpoczął od miejsca 1., sprzedając się wówczas w nakładzie 223 tysięcy kopii.

Drugi świąteczny album Susan BoyleHome For Christmas, prezentuje się w tygodniu premiery znacznie gorzej niż jego poprzednik. Będące drugim wydawnictwem Boyle, a pierwszym świątecznym, The Gift w połowie listopada 2010 r. debiutowało w USA na miejscu 1., sprzedając się wówczas w 318-tysięcznym nakładzie, a na szczycie spędziło łącznie 4 tygodnie. Tymczasem wydane pod koniec października 2013 r. Home For Christmas debiutuje dopiero na miejscu 19. Nie powinno to jednak szczególnie dziwić, jako że każde kolejne wydawnictwo Susan Boyle cieszyło się w USA mniejszym zainteresowaniem od tego wcześniejszego. A początek kariery wydawniczej Szkotka miała imponujący. Debiutancki album Susan Boyle, I Dreamed A Dream (2009), dotarł w USA do 1. miejsca, sprzedając się w pierwszym tygodniu w nakładzie aż 701 tysięcy kopii, i był drugim najlepiej sprzedającym się albumem roku 2009 w tym regionie, mimo późnej daty wydania (24 listopada).

Debiutująca przed tygodniem na miejscu 6. EP-ka kobiecej grupy Fifth Harmony pt. Better Together spada na miejsce 80., startujący wówczas od miejsca 7. DJ Khaled z albumem Suffering From Success spada na pozycję 29., a debiut z miejsca 9., tj. album Burials zespołu AFI, ląduje na miejscu 65.

Największy awans na liście notuje tym razem album Lindsey Stirling pt. Lindsey Stirling, który w 49. tygodniu na liście skacze z odległej 198. pozycji na miejsce 23., największy zaś spadek w obrębie listy zalicza Tori Kelly z EP-ką Foreword, która po debiucie na miejscu 16. obniża loty, lądując na pozycji 161. Warto dostrzec, że niecieszący się do tej pory większym zainteresowaniem wśród Amerykanów album All The Little Lights muzyka o pseudonimie Passenger, który za to spotkał się z dobrym przyjęciem w wielu innych krajach świata, po wielu tygodniach wędrowania po dalszych pozycjach listy awansuje z miejsca 80. na 28.

W top 200 pojawiają się 34 nowości: #1 Arcade Fire Reflektor, #3 Kelly Clarkson Wrapped In Red, #4 The Robertsons Duck The Halls: A Robertson Family Christmas, #6 Thomas Rhett It Goes Like This, #7 Toby Keith Drinks After Work, #10 Linkin Park Recharged, #16 Robert Glasper Experiment Black Radio 2, #19 Susan Boyle Home For Christmas, #20 Protest The Hero Volition, #22 Seether Seether: 2002-2013, #27 The Dirty Heads Home/Phantoms Of Summer/The Acoustic Sessions, #33 Straight No Chaser Under The Influence: Holiday Edition (EP), #45 Sky Ferreira Night Time, My Time, #58 Vertical Church Band The Rock Won’t Move, #62 Skeletonwitch Serpents Unleashed, #88 Hillsong United Zion: Acoustic Sessions, #89 MellowHigh MellowHigh, #101 Bad Religion Christmas Songs, #110 Trace Adkins The King’s Gift: A Celtic Christmas Collection, #117 Erra Augment, #118 Warr Acres Hope Will Rise, #124 The Devil Makes Three I’m A Stranger Here, #136 Russian Circles Memorial, #147 White Denim Corsicana Lemonade, #148 Hellogoodbye Everything Is Debatable, #155 Lou Reed The Essential Lou Reed, #165 Winds Of Plague Resistance, #169 Joshua Rogers Unconditional, #175 Johnny Mathis Sending You A Little Christmas, #186 Kompilacja Now Christmas, #188 Soundtrack The Best Man Holiday, #197 Paul Baloche Christmas Worship, #198 Leslie West Still Climbing, #199 A Lot Like Birds No Place.

Notowanie z 07/11/2013 – top 40:

1. Arcade Fire Reflektor (nowość)
2. Katy Perry Prism
3. Kelly Clarkson Wrapped In Red (nowość)
4. The Robertsons Duck The Halls: A Robertson Family Christmas (nowość)
5. Drake Nothing Was The Same
6. Thomas Rhett It Goes Like This (nowość)
7. Toby Keith Drinks After Work (nowość)
8. Lorde Pure Heroine
9. Miley Cyrus Bangerz
10. Linkin Park Recharged (nowość)
11. Pearl Jam Lightning Bolt
12. Luke Bryan Crash My Party
13. Justin Timberlake The 20/20 Experience: 2 Of 2
14. Florida Georgia Line Here’s To The Good Times
15. Imagine Dragons Night Visions
16. Robert Glasper Experiment Black Radio 2 (nowość)
17. Paul McCartney New
18. Scotty McCreery See You Tonight
19. Susan Boyle Home For Christmas (nowość)
20. Protest The Hero Volition (nowośc)
21. Bruno Mars Unorthodox Jukebox
22. Seether Seether: 2002-2013 (nowość)
23. Lindsey Stirling Lindsey Stirling
24. Cher Closer To The Truth
25. Willie Nelson To All The Girls
26. Kompilacja WOW Hits 2014
27. The Dirty Heads Home/Phantoms Of Summer/The Acoustic Sessions (nowość)
28. Passenger All The Little Lights
29. DJ Khaled Suffering From Success
30. OneRepublic Native
31. Kompilacja Now 47
32. TLC 20
33. Straight No Chaser Under The Influence: Holiday Edition (EP) (nowość)
34. The Head And The Heart Let’s Be Still
35. John Legend Love In The Future
36. Robin Thicke Blurred Lines
37. The Avett Brothers Magpie And The Dandelion 
38. Avicii TRUE
39. Blake Shelton Based On A True Story…
40. Cassadee Pope Frame By Frame

Pełne notowanie odnaleźć można na stronie magazynu Billboard.

Więcej tekstów mojego autorstwa przeczytać można na moim blogu.