Recenzje
0 razy skomentowano

Unrestricted

Dodany przez | 27/02/2016
Informacje
 
Gł. Gatunek
Wykonawcy Uczestniczący

Isan Belone/Mermaids/GAPS/Moon Gangs/Skalpel/Yours/Wolfe/Becoming Real/David Shaw And The Beat/Ulrich Schnauss/Van Rivers/Clarence Clarity/Holly Martin

Wytwórnia

Dangervisit Records

Data Wydania

04/12/2015

Tracklista
 

1. Feel It (Isan Belone Belone Remix)
2. Restriction (Mermaids Remix)
3. Kid Corner (GAPS Remix)
4. End Of Our Days (Moon Gangs Remix)
5. Third Quarter Storm (Skalpel Remix)
6. Half Built Houses (Yours Remix)
7. Riding In Squares (Wolfe Remix)
8. Ruination (Becoming Real Remix)
9. Crushed (David Shaw And The Beat Remix)
10. Black And Blue (Ulrich Schnauss Remix)
11. Greater Goodbye (Van Rivers Remix)
12. Ladders (Clarence Clarity Remix)

 

Od premiery poprzedniego krążka zespołu Archive minął niecały rok. W grudniu,  fani brytyjskiej grupy, po raz pierwszy mieli okazję usłyszec Unrestricted – album będący jej jedenastym „dzieckiem”. Choć tytuł  płyty przygotował na możliwość korespondencji z wydanym w 2015 r. albumem Restriction, tracklista była dla mnie zaskoczeniem. Widząc remiksy utworów znanych z poprzedniego krążka, byłam rozczarowana. Dzięki temu nastawieniu, doznania towarzyszące przesłuchiwaniu kolejnych kawałków, były jeszcze intensywniejsze. Okazało się bowiem, że członkowie Archive zaproponowali nam coś zupełnie nowego.

Ponieważ utwory na Unrestricted są nowymi wersjami tych z Restriction, skłonnośc do ich porównywania jest wręcz narzucona. Wprowadzające Feel it, zremiksowane przez Isana Belone Belone’a, jest pierwszym sygnałem dużych zmian w klimacie utworów. Elektroniczny, spokojny i zarazem interesujący bit, tworzy aurę tajemniczości, podbijaną przez narastającą dynamikę kolejnego numeru.  Tytułowa piosenka poprzedniego albumu, została niemal całkowicie zmieniona przez Marmaids’a. Choć monotonia rytmiki zgadza się z koncepcją oryginału, nowe Restriction mogłoby znaleźć się na klubowych playlistach. Podobną metamorfozę przeszedł utwór Kid Corner Gaps’a. Z poprzedniej wersji zachował to, co najpiękniejsze – wokal Holly Martin.

Co do pozostałych walorów tej aranżacji mam mieszane uczucia, być może dlatego, że oryginalne Kid Corner darzyłam sporym sentymentem. End Of Our Days  opracowany przez Moon Gangs to fragment  najbardziej ulotny. Wprowadza słuchacza w melancholijny nastrój dominujący w kolejnej części płyty. W przypadku utworu Third Quarter Storm, śmiało mogę powiedzieć, że został ulepszony przez Skalpela. Podczas gdy oryginał nie wnosi niczego interesującego do całego zestawienia, nowa wersja ma „to coś”. Podobnie z Half Built House. Tu najciekawszym zabiegiem było zastąpienie kobiecego wokalu męskim. Aranżację Yours uważam za  jedno z najpozytywniejszych zaskoczeń. Ride In Squares ciężko porównać. Obie wersje mnie uwiodły, będąc jednocześnie zupełnie różne. Uważam jednak, że dzieło Wolfe’a, bez wątpienia warte było pracy. O kolejnych trzech numerach: Ruination, Crushed oraz Black and Blue, nie mogę powiedzieć tego samego.  Moje serce kurczowo trzyma się ich pierwotnych wersji. Bity dodane do nich na Unrestricted wydają mi się banalne i niepotrzebne. Dużo lepiej radzi sobie Van Rivers w Greater Goodbye. Sielankowy klimat przedostatniego utworu na płycie, idealnie współgra z koncepcją wyrażoną w tytule albumu. Kojarzy się z wolnością i swobodą. Zestaw kończy się dość  dynamicznym akcentem zatytułowanym Ladders. Clarence City odebrał piosence rockowy charakter, ubierając ją w miękki, elektroniczny bit. Nowa wersja zdecydowanie bardziej przypadła mi do gustu.

Podsumowując, nowy album zespołu Archive uważam za udany. Nie każdy numer zostanie odtworzony przeze mnie po raz kolejny, ale do większości z nich będę chętnie powracać. Wydanie oceny na zasadzie porównywania Unrestricted do poprzedniczki, mija się z celem, bo są to dzieła zupełnie różne. Członkom grupy z pewnością należy się uznanie  za umiejętność podążania z biegiem czasu w zgodzie z własną, pielęgnowaną od lat ideą.

Plusy

- ciekawa koncepcja
- oryginalnośc
- eksperymentowanie z gatunkiem, wprowadzenie świeżych rozwiązań

Minusy

- niektóre pozycje monotonne,mało ciekawe
- w przypadku kilku piosenek, zmiany ledwie zauważalne lub niepotrzebne

Ocena recenzenta
Nota
8.5

Przewiń
Ocena czytelników
Twoja nota

Ocena została już oddana