Recenzje
0 razy skomentowano

Hydra

Dodany przez | 26/08/2014
Informacje
 
Gł. Gatunek
Dod. Gatunki
Wykonawcy Uczestniczący

Sharon den Adel / Robert Westerholt / Jeroen van Veen / Ruud Jolie / Martijn Spierenburg / Mike Coolen / Stefan Helleblad

Wytwórnia

Nuclear Blast / Dramatico / BMG /Universal Music

Data Wydania

22/01/2014

Tracklista
 

1. Let Us Burn 5:31
2. Dangerous" (feat. Howard Jones) 4:52
3. And We Run (feat. Xzibit) 3:50
4. Paradise (What About Us?)" (feat. Tarja) 5:22
5. Edge Of The World 4:55
6. Silver Moonlight 5:17
7. Covered By Roses 4:48
8. Dog Days 4:47
9. Tell Me Why 6:12
10. Whole World Is Watching (feat. Dave Pirner / Piotr Rogucki) 4:03

 

Trzy lata temu ukazał się piąty studyjny album Within Temptation – The Unforgiven, który sprawił, że – wbrew tytułowi płyty – przebaczyłam holenderskiej grupie odejście od piosenek utrzymanych w gotyckich, magicznych klimatach, mocno osadzonych w symfoniczno-metalowych brzmieniach na rzecz prostych do zanucenia, rockowych kompozycji. Dziś słuchać możemy już nowej muzyki zespołu. Krążek zatytułowany Hydra ukazał się na początku 2014 roku, ale dopiero teraz naszła mnie ochota na zapoznanie się z zwartym na nim materiałem. Tym bardziej, że niewiele jest w te wakacje porywających i przysparzających o szybsze bicie serca płytowych premier.

Bałam się nowego albumu Within Temptation. A to wszystko za sprawą wydanej rok wcześniej płyty The Q-Music Sessions, na której zespół prezentuje kilka coverów. Po jakie piosenki sięgnęła grupa? Może przerobili coś od Evanescence, Nightwish lub Epiki? Nic z tego. Within Temptation pokazali nam, jak radzą sobie z popularnymi, radiowymi przebojami. Nagrali swoje wersje takich utworów, jak Grenade Bruno Marsa czy Titanium Davida Guetty. Obawiałam się, że album Hydra przyniesie nam komercyjne do bólu piosenki, które szybko zaadoptują stacje radiowe i które będą puszczane między kawałkami Katy Perry a OneRepublic. Już raz Within Temptation posmakowali takiej popularności za sprawą Utopii – kompozycji niesamowicie odstającej od poprzednich dokonań Holendrów. Czy Within Temptation na nowej płycie udało się zachować własną tożsamość i wiarygodność, czy może postawili tylko na nośne, chwytliwe poprockowe refreny?

Z dyskografii Holendrów najbardziej do gustu przypały mi dwie pierwsze płyty: Enter oraz Mother Earth, które za każdym razem zabierają mnie do świata pełnego magii, zarówno tej dobrej, jak i złej. Chociaż na nagranie kolejnego albumu, The Silent Force, zespół miał spory budżet, ich muzyka nabrała rozmachu, ale straciła duszę. Podobnie mogę powiedzieć o The Heart Of Everything. Ratunkiem był bardziej rockowy niż symfoniczno-metalowy krążek The Unforgiven. Na albumie Hydra Within Temptation nie eksperymentują z brzmieniem, ale rozwijają myśl poprzedniej płyty. Jest przebojowo, mniej gotycko i szczęśliwie, wciąż bardziej rockowo niż popowo. Mimo iż czasami nie mogę przeboleć, że nie otrzymam już od zespołu piosenek w stylu Caged, Our Farewell czy Restless, cieszy mnie, że Sharon den Adel na późniejszych płytach odeszła od śpiewania wysokim, niemalże operowym głosem. Kobieta się chociaż nie męczy. My zresztą też już nie.

Nie przypominam sobie, by na którejkolwiek z poprzednich płyt Within Temptation znalazło się tyle duetów. Prawie rzuciłam się na Paradise (What About Us?), piosenkę, której najbliżej do symfonicznego metalu. Poza tym pojawia się w niej Tarja Turunen, była wokalistka Nightwish, czyli zespołu, który debiutował w tym samym momencie, co Within Temptation. O ile z czasem muzyka Holendrów stała się prostsza i mniej złożona, o tyle Nightwish wciąż tkwią w swoim zaczarowanym, tajemniczym świecie, częstując nas płytami trudnymi, ale wartymi poznania.

Warto sięgnąć po rozpędzone Dangerous z Howardem Jonesem (które uwagę zwraca przede wszystkim mocnym refrenem wyśpiewywanym równolegle przez Sharon i wokalistę) oraz z początku spokojne, balladowe And We Run z Xzibitem, które jest zgrabnym połączeniem orkiestrowych aranżacji z rapem – jakkolwiek dziwnie to brzmi. Ostatni, czwarty duet to kawałek o dwóch twarzach. Na zagranicznych wersjach płyty Hydra znalazło się Whole World Is Watching z Davem Pirnerem. Polscy fani zaś cieszyć się mogą z wersji tego utworu z wokalami… Piotra Roguckiego. Jednak moim zdaniem nie ma znaczenia, który z panów śpiewa w tej piosence, skoro Whole World Is Watching jest tak banalną i przesłodzoną kompozycją.

Nieźle prezentują się „solowe” piosenki zespołu. Najbardziej podoba mi się otwierający krążek utwór Let Us Burn. Within Temptation spokojnymi zwrotkami ładnie budują napięcie przed mocnym refrenem oraz mostkiem, w którym Sharon chwali się skalą swego głosu. Jeśli ktoś chce posłuchać, jak wokalistka radzi sobie w delikatniejszych piosenkach, powinien sięgnąć po wzbogacone klawiszami, rozkręcające się powoli Edge Of The World. Czasu na przestawienie się z lżejszych brzmień na te ostrzejsze nie daje nam Silver Moonlight, w którym usłyszeć możemy… growlującego Roberta Westerholta, gitarzystę grupy. Pojawia się on również w Tell Me Why, piosence bardziej wykrzyczanej niż zaśpiewanej. Warto dodać, że ostatni raz growl w twórczości Within Temptation pojawił się na… albumie Enter. Sentymentalny powrót do (świetnej) przeszłości? Ostatnie dwie premierowe piosenki, jakimi uraczył nas zespół, to melodyjne Covered By Roses (z komputerowo podkręconym wokalem Sharon) oraz balladowe Dog Days.

Nie spodziewałam się po Within Temptation cudu. Hydra miała być kolejną płytą w dyskografii zespołu „do przesłuchania i zapomnienia”. Obawiałam się gładkich brzmień okraszonych ubogimi aranżacjami i przesłodzonymi wokalami Sharon. Okazało się jednak, że Hydra jest albumem ostrzejszym od The Unforgiven, lecz tak samo przebojowym.

Więcej recenzji (ponad 490!) mojego autorstwa znajdziecie TUTAJ.

Plusy

- mocniejsze brzmienie w porównaniu do poprzedniej płyty
- ciekawe kolaboracje
- lepszy wokal Sharon w porównaniu do pierwszych płyt

Minusy

- nijakie teksty
- brak magicznego klimatu znanego z "Enter" i "Mother Earth"

Ocena recenzenta
Nota
5.8

Przewiń
Ocena czytelników
Twoja nota

Ocena została już oddana


Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796
Dodaj komentarz jako pierwsza osoba!
 
Odpowiedz na komentarz
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

 

    Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Pozostaw odpowiedź 
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796