Recenzje
0 razy skomentowano

Box of Feathers

Dodany przez | 21/11/2015
Informacje
 
Gł. Gatunek
Wykonawcy Uczestniczący

Arkadiusz Glensk / Joanna Glensk / Robert Amiran / Kuba Szydło / Kacper Budziszewski / Kristine Harutyunyan

Kompozytorzy / Producenci

Arkadiusz Glensk / Robert Amiran

Wytwórnia

Nextpop / Warner Music Poland

Data Wydania

29/06/15

Tracklista
 

1. Eager Boy (3:57)
2. Tales (5:10)
3. Soldier (4:58)
4. Holy Ground (4:58)
5. Let Me Breathe My Sigh (4:57)
6. Made of Clouds (4:27)
7. Cracking Ground (5:53)
8. Matricaria (5:16)

 

Mrok zapada zanim dzień na dobre się rozpocznie. Pod przemokłymi butami ślizgają się żółto-czerwone liście, a widok samotnych drzew o surowych kształtach przepełnia niepokojem. Poustawiane tu i tam mokre ławki nie zachęcają do siadania. W takiej atmosferze prędko zapominamy o letniej sielance i palącym skwarze, o chwilach spędzanych na świeżym powietrzu, o radości wywoływanej podmuchami chłodnego wiatru w upalne dni. Próbujemy przywołać najpiękniejsze wspomnienia sprzed kilku miesięcy: nieprzespane z wrażenia noce, dalekie wycieczki z najbliższymi osobami, widok gwiaździstego nieba na skraju nocy i… dźwięki. Wszystkie te, które grały w tle niezapomnianych chwil. Towarzyszyły na każdym kroku podczas miłych, jak i mniej przyjemnych sytuacji. Po prostu były.

Gdybym miał wybrać ze swojej kolekcji album, który mógłbym określić mianem „najbardziej osobistego”, i  który przedstawia dla mnie największą wartość sentymentalną, bez zastanowienia wybrałbym At Glade Fismolla. Debiutancki krążek songwritera z Poznania potrafi mnie wprawić w skrajne emocje, od nieokiełznanej radości do przejmującego płaczu. Każdy pojedynczy utwór wiąże się w pewien sposób w moim życiem i ten mariaż pozostanie nierozerwalny na zawsze. Jednak poza wartością duchową album ten jest bogatym w autentyczność muzycznym skrawkiem idealizmu. Arek potrafi oczarować zarówno swoim wokalem, jak i gitarą oraz wznieść słuchanie muzyki na nowy poziom doznań.

Po takim wstępie nietrudno się domyślić, że oczekiwania co do następcy At Glade – albumu Box of Feathers – miałem ogromne. Jeszcze bardziej wzrosły po usłyszeniu na żywo dwóch piosenek z nadchodzącego krążka. Najlepszym wyznacznikiem zasadności wygórowanych nadziei powinien być czas i dlatego prawie w pół roku od premiery zabieram się do opisania tej płyty.

Album otwierają kojące dźwięki pierwszego singla, czyli Eager Boy. Jednak powoli rozpędzający się utwór nie ma za zadanie uspokajać, o czym przekonujemy się w końcowej części kompozycji.  Do głosu dochodzi gitara elektryczna i perkusja, a znikają dzwonki i miarowy brzdęk akustyka.  Razem z Fismollem „płyniemy przez morza”. Niesamowite jest, jak dwie różne część jednej piosenki łączą się w całość. Wiemy, że to ten sam utwór, mimo że stylistyka zmieniła się prawie o sto osiemdziesiąt stopni. Nie dziwne, że Eager Boy został wybrany jako  singiel, bo najlepiej na całym albumie ukazuje zdolności kompozycyjne Arkadiusza i tekściarskie Roberta Amirana (piękne porównanie delikatności i siły do pióra i kamienia). Po gitarowej burzy czeka nas pełna wspomnień przechadzka po kałużach – Tales opowiada o zmarłym dziadku Fismolla. A w zasadzie stanowi monolog pełen pytań bez odpowiedzi. I chociaż na ten czas ich brakuje, pod koniec pełna optymizmu fraza „But I have to wait” każe mieć nadzieję, że w końcu się pojawią…

Soldier to dialog, który artysta prowadzi z samym Bogiem. Dialog z elementami modlitwy pełnej wdzięczności i skruchy. Pełnej kompozycyjnego kunsztu i prostoty wykonania. Bo chociaż z jednej strony przygrywa elektryczna gitara, z drugiej atakuje wiolonczela, to przekaz nie traci nic z autentyczności. Spokojny oddech otwiera natomiast drugie wyznanie – kompozycję Holy Ground. W stonowanym utworze na pierwszy plan wychodzą poruszające słowa: „I can smile like I’ve never cried / I can speak like I’ve never lied / I had eyes but I couldn’t see / Now I stand tall”. Jeden z najbardziej lirycznych tekstów na płycie wyróżniają też rozważania o słabości: „I told Her „I’m your anchor now” / But instead of lifting up I dragged her down / ‘Cause there’s a limit to the strenght / Of a Man who’s fighting shadows by himself”. Bo czyż czasem nie jest tak, że nasze własne słabości burzą relacje z kimś i ciągną bliską osobę na dno? Limit ludzkiej siły zwyczjnie się wyczerpuje. Wtedy wszystko zależy od tej drugiej osoby i tego,  jak ona zareaguje na naszą bezsilność. Odetnie się, czy okaże się wytrwalsza od nas? Bo gdy nasze „przepraszam” to za mało, ratunkiem może być tylko jej siła, pomoc i opamiętanie. Nawet jedno słowo potrafi wszystko zmienić…

Let Me Breathe My Sight z marszowym tempem perkusji długo się rozwija, aby w końcu ukazać pełną harmonię wiolonczeli, skrzypiec, gitary i bębnów. Instrumentalna końcówka swobodnie przechodzi w Made of Clouds. Oszczędny tekst i kameralne wykonanie pasują do tytułu piosenki: świat zbudowany z chmur, w którym nikt nie chce być samotny.

Ballada z krwi i kości, czyli akustyk z akompaniamentem wiolonczeli, to przedostatni na płycie Cracking Ground. Opowieść o kobiecie i mężczyźnie, których miłość  pozostała w rękach Boga. Wrośnięci w grunt, z dala od siebie, czekają na trzęsienie ziemi, które pozwoli im choć trochę się zbliżyć. Całość zamyka „rumianek”, czyli utwór Matricaria. „Do you remember this song?” -pyta podmiot liryczny. Niespieszne zakończenie albumu zapada w pamięć i podsumowuje tytuł płyty: „But it’s you who has the box of feathers”.

Box of Feathers nie jest kolejnym albumem singera-songwritera, który tylko powiela utarte schematy. To płyta dojrzałego artysty, który potrafi bezbłędnie połączyć lirykę i muzykę, trafia w sedno i zachowuje pełną autentyczność. To krążek dopracowany i świetnie zaaranżowany. Żeby dobrze zrozumieć Fismolla, trzeba otworzyć się na miłość. Chłonąć każde słowo, jakby było skierowane wprost do nas. Potrzebujemy „uleczyć swoje serce” i uwierzyć Arkowi, który w The Healing śpiewał „I know you/ more than you know”. On naprawdę dobrze nas zna i, idąc za słowami Roberta Amirana, „dotyka duszy”.

Plusy

- fenomenalna warstwa liryczna
- szybsze, lekko ostrzejsze niż w typowym folku dźwięki
- autentyczność
- kojąca wiolonczela

Ocena recenzenta
Nota
9.3

Przewiń
Ocena czytelników
Twoja nota

Ocena została już oddana


Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796
Dodaj komentarz jako pierwsza osoba!
 
Odpowiedz na komentarz
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

 

    Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Pozostaw odpowiedź 
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796