Recenzje
0 razy skomentowano

Blackstar (★)

Dodany przez | 30/01/2016
Informacje
 
Gł. Gatunek
Dod. Gatunki
Wykonawcy Uczestniczący

Donny McCaslin – flet, saksofon, instrumenty dęte; Jason Lindner – fortepian, organy, instrumenty klawiszowe; Tim Lefebvre – gitara basowa; Mark Guiliana – perkusja, instrumenty perkusyjne; Ben Monder – gitara; James Murphy – instrumenty perkusyjne; Maria Schneider, Paul Bateman, Bob Bharma, Tony Visconti – produkcja i aranżacja; David Bowie – teksty, śpiew, gitara basowa, produkcja, aranżacja instrumentów strunowych.

Kompozytorzy / Producenci

David Bowie / Tony Visconti

Wytwórnia

ISO Records

Data Wydania

08.01.2016

Tracklista
 

1. Blackstar
2. 'Tis a Pity She Was a Whore
3. Lazarus
4. Sue (Or in a Season of Crime)
5. Girl Loves Me
6. Dollar Days
7. I Can't Give Everything Away

 

Wszystko zaczęło się już ponad rok temu, od publikacji singla Sue (Or In A Season Of Crime) nagranego wspólnie z Maria Schneider Orchestra. Dawid Bowie i jazz? Bardzo proszę! I to nie jakieś Smooth Jazz Cafe, nudne plumkanie do radia, tylko rasowy, odważny i szalony jazz przez duże J. Pomyślałem wtedy: Takiego Bowiego chcę słyszeć więcej!. Trzeba było poczekać dłuższą chwilę, ale w końcu, w listopadzie zeszłego roku pojawiła się oficjalna informacja: 8.01.2016 – w dniu swoich 69 urodzin – twórca Heroes wyda swój najnowszy krążek. Już wtedy pojawiały się plotki o rzekomej współpracy muzyka z reprezentantami sceny jazzowej, co tylko zaostrzyło mój apetyt. Potem jeszcze dwa single podane w towarzystwie przepięknych i zrealizowanych na najwyższym poziomie teledysków były jasnym sygnałem – to będzie rewelacyjna płyta. Inna, przekorna i – jak mi się wtedy wydawało – otwierająca nowy, kolejny etap w bujnej karierze Bowiego.

To co wydarzyło się na Blackstar, to nie kolaż rocka i jazzu w tradycyjnym ujęciu, ani fusion jakie już znamy. Nie możemy też z kolei powiedzieć o stworzeniu przez Davida Bowiego i jego współpracowników nowego gatunku. Ale David jest, jak mawia mój staruszek, czujnym gościem. Wszystko, czego wysłuchamy przez 42 minuty od wciśnięcia przycisku play, już gdzieś było i zostało przez Niego sprytnie wygrzebane, nierzadko ze swojej własnej dyskografii. Chociażby eksperymentalnej płyty Outside. Zostało to jednak podane w oryginalny, być może nawet nowatorski sposób. Muzycy jazzowi nie grają na tej płycie jazzu. Oni grają właśnie Bowiego. Po swojemu, owszem, ale to ciągle jest rock i pop w najlepszym wydaniu. Kompletnie nieradiowy, cholernie ambitny i wymagający. Z poczuciem niewiadomej, z tym krzywym i improwizatorskim zacięciem. Przede wszystkim jednak, Blackstar wyróżnia się różnorodnością poszczególnych kawałków. I tak album rozpoczyna najdłuższy z zestawu, dwuczęściowy utwór tytułowy. Na pierwszy plan, zaraz obok przetworzonego głosu gospodarza, zdecydowanie wysuwa się nerwowy, połamany rytm perkusji, za którą zasiadł Mark Guiliana i saksofon Donny’ego McCaslina. O ile pierwsza część dzięki Guilianie, McCaslinowi i orientalnemu motywowi to cudowne zaskoczenie, o tyle część druga melodyjnie to klasyczny Bowie przyjemnie przełamujący mroczny klimat kompozycji. Oparty na miarowym rytmie bębnów ‚Tis A Pity She Was A Whore jest już znany fanom Davida jako strona B wspomnianego już wcześniej singla Sue. Na płycie dostajemy jednak wersję bardziej dopracowaną i naładowaną freejazzowymi solówkami na saksofonie. Kompletne szaleństwo. Majstersztyk.

Dalej Lazarus – rzecz najbardziej na Blackstar poruszająca, pełna emocji. Oh I’ll be free/ Just like that bluebird/ Oh I’ll be free/ Ain’t that just like me? Trudno w dniu dzisiejszym oprzeć się wrażeniu, że w utworze tym David przeczuwa, a raczej zapowiada, nadchodzącą śmierć. Teledysk uzupełniający singiel tylko utwierdza mnie w tym przekonaniu. Sue (Or In A Season Of Crime) w wersji albumowej to – prócz wokali Davida – zupełnie inny utwór. Bardziej King Crimson, niż jazz. Zdecydowanie najmocniejsza i najbardziej drapieżna rzecz na krążku, z niemal drum’n’bassową perkusją, mocną gitarą i saksofonowym hałasem. Następny na trackliście jest mój faworyt, czyli Girl Loves Me. Zaskakujący elektroniką utwór zdecydowanie wyróżnia się na tle i tak oryginalnego już materiału. Zapętlony beat łączy się w piękny sposób z orkiestrą i… już. Zero udziwnień, silenia się na eksperymenty, dodawania ujazzowionych zagrywek tam gdzie nie są potrzebne. Mając cały arsenał genialnych muzyków, Bowie postawił w tym numerze na minimalizm i prostotę i wyszło mu to na dobre. To samo tyczy się Dollar Days – bodaj „najzwyklejszej” piosenki na albumie, mogącej znaleźć się każdym innym, nawet bardziej komercyjnym albumie tego artysty. Płynnie przechodzimy stąd do finału w postaci I Can’t Give Everything Away, który przenosi nas gdzieś do lat 80-tych. Tu z kolei, bardzo przewrotnie, otrzymujemy stuprocentowego Bowiego, uśmiechającego się szyderczo do swoich fanów i krzyczącego: To ciągle ja, nie daj się nabrać!

Nie wiem czemu młodym zespołom brakuje dziś zadziorności, by nagrywać takie albumy. Blackstar to nie tylko rewelacyjna muzyka. To świetne pożegnanie. David Bowie odchodzi, ale wychodzi z hukiem. Po raz kolejny wywraca do góry nogami cały muzyczny rynek. Nie tylko przypomina o sobie. On sprawia, że będziemy go pamiętać bardzo długo, bo głowę daję, że ten krążek za dziesięć lat wejdzie do kanonu klasycznych albumów z kategorii Albums You Must Hear Before You Die. Gratuluję David. I dziękuję.

Can you hear me, major Tom?

Plusy

Udział muzyków jazzowych
Nowatorskie łączenie gatunków

Ocena recenzenta
Nota
10

Przewiń
Ocena czytelników
Twoja nota

Ocena została już oddana


Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796
Dodaj komentarz jako pierwsza osoba!
 
Odpowiedz na komentarz
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

 

    Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Pozostaw odpowiedź 
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796

Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/yarpen92/domains/sounduniverse.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4796