0 razy skomentowano

Najlepiej sprzedające się albumy i single w USA w 2013 r.

Dodany przez | 03/01/2014
 

The 20/20 Experience Justina Timberlake – najlepiej sprzedającym się albumem w USA w 2013 r., a Blurred Lines Robina Thicke, T.I. i Pharrella Williamsa – najchętniej kupowanym cyfrowo utworem.

Mimo że rok 2013 był fatalny, jeżeli idzie o sprzedaż albumów – tak globalnie, jak i m.in. w Wielkiej Brytanii i w USA, ktoś zawsze zostaje liderem sprzedaży. Magazyn Billboard ujawnił listę 10 najlepiej sprzedających się w USA albumów w roku 2013 oraz listę 10 najczęściej pobieranych legalnie z sieci utworów.

W USA najwięcej kopii swojego albumu sprzedał Justin Timberlake. Jego powrotny album The 20/20 Experience znalazł raptem 2,43 mln nabywców. Odkąd podawane są dokładne dane liczbowe dotyczące sprzedaży, tj. od roku 1991, po raz pierwszy tak niski nakład zapewnia albumowi 1. miejsce na liście bestsellerów roku. Timberlake poprawia zatem niechlubny rekord Lil Wayne’a z 2008 r., gdy jego Tha Carter III było największym hitem sprzedaży z nakładem rzędu 2,87 mln kopii. Są to jedyne przypadki od 1991 r., gdy najlepiej sprzedający się album nie znalazł w USA choćby 3 mln nabywców w ciągu roku.

Zarówno w roku 2012, jak w 2011, bestsellerem roku był album 21 Adele, który rozszedł się odpowiednio w nakładzie: 5,82 mln kopii oraz 4,41 mln kopii w ciągu 2 kolejnych lat.

Oto czołówka najlepiej sprzedających się albumów w USA w 2013 r.:

10. Jay Z Magna Carta… Holy Grail – 1,1 mln kopii

9. Blake Shelton Based On A True Story… – 1,11 mln kopii

8. Beyoncé Beyoncé – 1,3 mln kopii (mimo tego, że album wydano dopiero w połowie grudnia 2013 r. + najlepiej sprzedający się album wokalistki)

7. Drake Nothing Was The Same – 1,34 mln kopii

6. Florida Georgia Line Here’s To The Good Times – 1,35 mln kopii (+ 181 tysięcy kopii w 2012 r.)

5. Bruno Mars Unorthodox Jukebox – blisko 1,4 mln kopii (+ 480 tysięcy kopii w 2012 r.) (najlepiej sprzedający się album popowy)

4. Imagine Dragons Night Visions – 1,4 mln kopii (+ 417 tysięcy kopii w 2012 r.) (najlepiej sprzedający się album rockowy + najwyżej notowany w rocznym rankingu album, który nie dotarł do 1. pozycji na The Billboard 200 + najlepiej sprzedający się album debiutanta)

3. Luke Bryan Crash My Party – 1,52 mln kopii (najlepiej sprzedający się album country + najwyższa pozycja w rocznym rankingu albumu nagranego przez wokalistę country od ponad 20 lat, tj. od rankingu za rok 1992)

2. Eminem The Marshall Mathers LP 2 – 1,73 mln (najlepiej sprzedający się album hiphopowy)

1. Justin Timberlake The 20/20 Experience – 2,43 mln kopii (najlepiej sprzedający się album R&B + najlepiej sprzedający się cyfrowo album – nakład cyfrowy w 2013 r.: 1,03 mln)

Please enter the url to a YouTube video.

 

Dodatkowe informacje:

– W ciągu niecałych 12 miesięcy 2013 r. (dokładnie do 29 grudnia 2013 r.) sprzedano w USA 289,41 mln albumów, co stanowi spadek o 8% względem roku 2012.

– 41% ogólnej sprzedaży albumów w USA w 2013 r. stanowiła sprzedaż wydawnictw cyfrowych, podczas gdy w 2012 r. było to 37%.

– Sprzedaż fizyczna płyt w USA zmalała w stosunku do 2012 r. o 14%.

– Po raz pierwszy od 2003 r., gdy zaczęto zliczać sprzedaż cyfrową albumów, również pod względem sprzedaży cyfrowej albumów nastąpił spadek, choć nieznaczny – o mniej niż 1%.

 

Ciekawostką jest również to, że Amerykanie coraz chętniej sięgają po albumy wydane na winylu.

Szósty rok z rzędu wzrasta sprzedaż płyt winylowych względem roku poprzedniego. W 2013 r. w USA sprzedano ich 6,1 mln, podczas gdy w 2012 r. sprzedaż osiągnęła poziom 4,55 mln kopii.

Najlepiej sprzedający się w 2013 r. winyl: Daft Punk Random Access Memories – 49 tysięcy kopii. Tymczasem lider rynku winyli w 2012 r. rozszedł się wówczas w nakładzie 34 tysięcy kopii (Jack White Blunderbuss).

Please enter the url to a YouTube video.

 

 

Wydawało się, że o ile zainteresowanie kupujących albumami wydawanymi na rynku amerykańskim sukcesywnie maleje (nie licząc zawieruchy wokół 21 Adele), to akurat rynek sprzedaży cyfrowej pojedynczych utworów będzie w USA systematycznie rosnąć. Tymczasem po raz pierwszy od 10 lat, tj. od roku 2003, gdy zaczęto zliczać sprzedaż plików muzycznych, mamy do czynienia ze spadkiem sprzedaży cyfrowej utworów względem roku poprzedniego. I tak oto po rekordowym roku 2012, gdy sprzedaż cyfrowa utworów osiągnęła poziom 1,34 miliarda kopii, nastąpił rok 2013, w którym sprzedaż cyfrowa utworów wyniosła 1,26 miliarda kopii.

Najlepiej sprzedające się w single w 2013 r. w USA:

10. Rihanna feat. Mikky Ekko Stay – 3,85 mln kopii

9. Bruno Mars When I Was Your Man – 3,93 mln kopii

8. Macklemore & Ryan Lewis feat. Ray Dalton Can’t Hold Us – 4,26 mln kopii

7. P!nk feat. Nate Ruess Just Give Me A Reason – 4,32 mln kopii

6. Katy Perry Roar – 4,41 mln kopii

5. Lorde Royals – 4,42 mln kopii (najlepiej sprzedający się singiel nagrany przez wokalistkę + najlepiej sprzedający się singiel wydany przez artystę spoza USA)

4. Florida Georgia Line Cruise – 4,69 mln kopii (najlepiej sprzedający się singiel country)

3. Imagine Dragons Radioactive – 5,5 mln kopii (najlepiej sprzedający się singiel rockowy)

2. Macklemore & Ryan Lewis feat. Wanz Thrift Shop – 6,15 mln kopii (najlepiej sprzedający się singiel hiphopowy)

1. Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell Williams Blurred Lines – 6,5 mln kopii (najlepiej sprzedający się singiel R&B)

Please enter the url to a YouTube video.

 

 

Dodatkowe informacje:

– W roku 2013 łącznie 106 utworów pobrano legalnie z sieci co najmniej 1 milion razy, podczas gdy w 2012 r. było 108 takich utworów, a w 2011 r. jeszcze więcej – 112.

– W roku 2013 łącznie 38 utworów pobrano legalnie z sieci co najmniej 2 miliony razy, podczas gdy w 2012 r. było 41 takich utworów, a w 2011 r. tyle samo, co obecnie, tj. 38.

 

Więcej tekstów mojego autorstwa można przeczytać na MUZYKO(B)LOGu.